Udvalgte koncerter i København, uge 5

0
688
views

Pow, pow, pow, så er kigget på koncerter i København tilbage i mere vant rytme efter jul, januar og den slags. I første omgang bliver det et komprimeret kig på fredag og lørdag i denne uge, hvor der er lige præcis 7 koncertarrangementer at vælge imellem – plus dem vi har glemt, overset eller ignoreret!

Vi lægger helt logisk ud med fredag, hvor man kan smutte i Huset-KBH og tjekke ud hvad Rainbrother er for en størrelse. OK, det kan afsløres, at der er tale om folk-rock. Og at jeg selv anmeldte gruppens debutplade i går. Til 4 stjerner. Og blandt andet skrev:

“Det er ikke et album, eller et band, der har travlt. Stedvis har det form af en art meditativ rejse eller drøm, hvor tekst og musik bare får lov til at køre i ring, eller flyde med strømmen ud mod horisonten. Rejsen i sig selv virker som målet. Det gør også, at hvis man ikke lige er i humør til det, eller vil have en lidt mere konkret lytteoplevelse, ja, så kan Tales From The Drought godt opleves som havende en slagside til det udsvævende”. Læs hele anmeldelsen HER

Og jeg tænker faktisk, at det kunne blive en endnu mere omsluttende og meditativ oplevelse live, så er du til den slags, er det bare afsted. Der er også support! Som ikke er offentliggjort i skrivende stund…

Huset-KBH // d. 3/2 // Kl. 20.00 // 75 kr.

Her skulle der så have stået noget om Heidra på High Voltage, men på grund af en aflysning hopper vi direkte videre til KB18. 3 bands er der på plakaten, Ensemble Orlando er, trods navnet, danske og spiller i følge bandbeskrivelsen en slags bøjet pop, der lyder som “en cigaret på bagtrappen efter 100 cigaretter”. Jeg tror, jeg forstår! No God står der ikke noget om, og da der er flere bands der hedder det, så dribler vi videre til sidste navn.

Som vi har anmeldt! Troels-Henrik var ude med 4 af de fede til Distortion Girls’ album Party, da han anmeldte det tilbage i december 2015:

“Lad det være sagt med det samme: Titlen på Distortion Girls’ album, Party, må forstås ironisk. Meget ironisk! Alene numrenes længde (to på omkring 20 minutter, to på ti og så tre ‘letvægtere’ på 3-5 minutter) indikerer, at det ikke er den slags party, man forbinder med radiovenlig musik, pigerne har haft i tankerne.

Der er tale om sfærisk musik som nok ikke overraskende tager sig god tid. Der bygges fine lydflader, hvor dekadent dovent reciterende femme fatale-vokal lægges over – godt pakket ind i effekter på både guitarer og vokal. Det er nok hvad man vil kalde elektronisk musik, selv om der er en ret tydelig guitar hele vejen igennem”.

KB18 // d. 3/2 // Kl. 20.00 // 50 kr.

Så er vi varmet op til de 5 lørdags punkter. Første punkt er en tur i Templet i Lyngby, der sparker gang i sagerne med en omgang Temple of Doom. Fra Norge får du hardcore-punk fra Hold Fast, der lyder som nogle vilde krabater udfra beskrivelsen. Meeeen, deres tour-buddy’s kan nu også være med.

Bersærk og deres hårdtslående hedenske stoner-rock, hvor elementer fra nordisk mytologi indgår i teksterne sideløbende med en kritik af tingenes og samfundets tilstand, har vi omtalt en del gange efterhånden. Og så brøle/råbe/synges der på dansk. Resultatet kunne godt være lidt mere elegant udført, til gengæld lever, ånder og fnyser det i kraft af sin enorme energi og det ret originale udtryk. Noget vi har været ret begejstret for på deres 2 udgivelser EP’en Trældom og albummet Mulm, der begge har modtaget 5 stjerner i vores anmeldelser.

Live syltede vi bandet lidt i en længere periode, desværre, for det viste sig at vi er gået glip af noget, dømt ud fra deres koncerter på Copenhell og Roskilde Festival sidste sommer. Jeg overværede begge, hvor jeg med 5 stjerner mod 4 bedømte deres Copenhell optræden som værende lidt bedre. Marginaler, på Rising Scenen skulle de lige spille publikum varmt, og havde tiden til det, mens Copenhell koncerten var en 30 minutters intens spurt foran et hengivent og medlevende publikum.

Vi fangede bandet til et lettere kaotisk interview umiddelbart efter koncerten på Rising Scenen, et interview der flere gange var ved at stikke af (og gjorde det, men de værste unoder er blevet bortcensureret, hehe). Det kan læses HER

Templet // d. 4/2 // Kl. 20.00 // 70/80 kr.

Vi holder os til omegnskommunerne og kigger mod Albertslund, hvor Forbrændingen lægger scene til Bjørn Fjæstad solo. Baal forsangeren har vi tidligere rost for nogle fremragende jubilæumskoncerter med, ja, Baal, da de af flere omgang har fejret dem selv og debutpladens 20 års fødselsdag.

I mellemtiden har Fjæstad også nået at udsende første album i eget navn, der indeholdt en række numre på modersmålet. Du Kender Intet Til Mig fik en lidt lunken modtagelse her på siden af erklæret Baal/Fjæstad fan Troels-Henrik, der gik så vidt som at kalde sin egen anmeldelse for et kongemord.

Stemme som en engel, men en der kom til kort på grund af de naivistiske tekster lød noget af dommen. Andre anmeldere har dog været mere begejstrede, så vi er nok ude i (som altid?) en smagssag.

Forbrændingen // d. 4/2 // Kl. 20.00 // 149/179 kr.

UHØRT! Det er da først til august, og der er da ingen grund til at råbe sådan op. Fair nok, men Uhørt Festival vågner lige kortvarigt fra sin dvale ud af til og afholder Uhørt Præsenterer 2017 i Pumpehuset. Ligesom selve festivalen, som er turen ud på Refshaleøen værd, så er programmet denne aften ganske alsidigt.

Ida Kudo, Sweet Tempest, Monti, Farveblind og Jærv gjorde en god figur på sidste års festival. Det gjorde de unge grunge-inspirerede rockere Electric Elephants formodentlig også, i hvert fald var Stefanie glade for deres koncert på Loppen senere på efteråret, i forbindelse med udgivelsen af deres debut-EP.

Sidste navn er et, som jeg personligt synes fortjener lidt mere opmærksomhed, så hun må hellere få udsendt noget mere! Rebecca Lou imponerede i hvert fald i en sådan grad live, da jeg oplevede hende og band leverer en overbevisende 5-stjernet koncert på Uhørt sidste år:

“I det hele taget var der noget ulmende vildskab og en foruroligende energi i sættet, Lou og bands levering og sangene, der gav en følelsen af at overvære en flok rovdyr i bur. Rovdyr der kredser om tremmerne, og “pacer” roligt, og alligevel faretruende frem og tilbage, mens de venter på at nogen stikker labberne eller snuden for langt frem”.

Pumpehuset // d. 4/2 // Kl. 19.45 // 134 kr.

Så går der GFR “dem har vi anmeldt” parade i den. Vi stater på High Voltage, som har 3 navne linet up lørdag aften. Kings In Exile har vi endnu ikke anmeldt, men mindes vi oplevede dem live engang på den gamle hjemmebane, Backstage i Aarhus. Bandet er aktuelle med singlen… .

På plakaten er også den 4-stjernede Kaptajn Kristian Gaarskjær der under kunstnernavnet Select Captain har været igennem vores anmeldermølle adskillige gange.

Det ville næsten være en underdrivelse, hvis jeg skrev, at vi har omtalt Franklin Zoo en del gange. Vi har nemlig efterhånden en ordenlig bunke materiale om bandet i arkivet, da vi har anmeldt og omtalt dem en del gange over årene. Seneste album, Red Skies, er fra august måned sidste år, et album Jonas tildelte 5 stjerner. Jeg synes også sangskrivningen er blevet både bedre og mere ambitiøs, og dermed har musikken egentlig også fået mere personlighed. Og så er det bare en plade spækket med fede, mørke og store numre.

Jonas er også den på redaktionen der senest har oplevet bandet live, da de i forbindelsen med udgivelsen af det nye album, blandt andet gav en koncert på Radar i Aarhus. Her blev det til 4 stjerner for udebanekoncerten:

“Franklin Zoo lagde tempofyldt ud med først ‘Burning Man’, fulgt af den glimrende tungrockbasker ‘It’s Not Me’, hvor både bandet og forsanger Rasmus Revsbech fik understreget, at evnerne de viser i tungrockens kunst på albummet, bestemt ikke kun er noget, de kan i studiet. Revsbech i front virkede veloplagt, men ind i mellem også lidt rådvild, når hans dunkle og sammenbidte attituder undervejs i koncerten blev mødt af aarhusiansk festuge-godmodighed og tilråb af den mere bøvede slags”.

High Voltage // d. 4/2 // Kl. 21.00 // 70 kr.

SLUDGE NIGHT! Yes, Lygten Station er rosinen i din bolle (fy for helvede!) i denne omgang. Titlen er måske en smule misvisende, da ikke alle af aftenens 4 bands er decideret sludge, hvis nogen af dem da overhovedet kan kaldes “decideret sludge”? Men beskidt, ja!

Cacus kender jeg desværre ikke, men de beskrives som “dirty” and “filthy”, to af de smukkeste ord i det engelske sprog, så godt teksten på facebook begivenheden står på engelsk.

Jonas beskrev blandt andet sønderjyske Slowjoint således da han  anmeldte et album fra bandet tilbage i december 2014:

En sejltur op ad lorteåen med Slowjoint er en tung, gyngende og mudret affære. Sønderjyderne nævner selv Weedeater og Bongzilla som inspirationskilder, og vi sejler musikalsk i den amerikanske sydstatssump. Tungt, arrigt og sumpet er det mestendels igennem de otte numre på Up Shit Creek – der er ikke plads til de store svinkeærinder i de danske sydstaters marskland.

Doom-bandet Gaia havde jeg selv fingrene i, da jeg var ude med 3 stjerner til deres kradse A Cure For Time tilbage i september sidste år. Her trækker jeg lige “live-kortet”, den dejlige anmelder-krykke, og siger, at jeg tror bandet er en større og mere virkningsfuld oplevelse live.

Trioen Dirt Forge, som jeg har anmeldt EP’en Ratcatchers fra tilbage i februar, er i den sludgede ende af spektret. Jeg kaldte EP’en for et “et lille, men hæderligt, brøl fra den sludgede danske undergrund”. Der dukkede ikke noget decideret nyt og overraskende op af hullet, men det grumme og grumsede udtryk og sikre greb om genrens konventioner er bestemt et lyt værd.

Bandet har siden arbejdet på og indspillet deres debut-album, endda udenfor landets grænser, samt beriget verden med singlen “Stone”, som overvældede samtlige vores læsere da vi havde den som Dagens Track tilbage i første halvdel af januar.

Nu er det deres tur til at sige noget pænt om os!

Lygten Station // d. 4/2 // Kl. 20.00 // 50 kr.

Af Ken Damgaard Thomsen

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.