Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Trader: Social Life ★★★★☆☆

Trader: Social Life ★★★★☆☆

1151
0

Trader er godt på vej mod et – fortjent – gennembrud med deres tilbagelænede, men stadig kantede, rock. Social Life bør sende dem et skridt frem og skaffe dem masser af opmærksomhed, selv om det ikke er lige engagerende hele vejen igennem.

Det kræver ikke mange sekunders lytning af albumåbneren ‘Friend’ før jeg har bidt på og føler mig trukket godt og grundigt ind i albumdebuterende Trader’s univers. Aarhusianerne oplyser i pressematerialet at de øver og indspiller i en skurvogn på Godsbanen i Aarhus, og sådan lyder det også, ment positivt. Det er den type rock, du kan høre på Tape og kan blive blæst bagover af fordi det har kant.

Jeg er ikke helt så overbevist af den mere støjende og skramlede ‘Carrie’, ikke fordi den ikke er interessant nok i sig selv (instrumentalt rykker det ret godt med den skramlede solo), men mest fordi numre som ‘Friend’ og ‘Ghost Town’, der følger efter, er bedre sange. Især på sidstnævnte er det melodiske i højsædet, selv om det samtidig støjer og hugger godt igennem. Måske du allerede har hørt den i radioen, hvor den har fået pænt med opmærksomhed, hvilket for så vidt er ganske fortjent. Trader er gode til at ramme et udtryk, der både er skramlet og støjende og samtidig fængende.

Anders Ahle’s vokal mumler og snøvler let, hvilket passer fint til genren, på ‘Be Like Your Dog’, som på de øvrige numre, og får man teksterne med er de også på et fint niveau. Men hen ad vejen på Social Life ender jeg alligevel med at sidde med en fornemmelse af, at det er hørt før. Ærgerligt, når nu indledningen virker så frisk og fængende. Måske det bare handler om at første del af albummet er pakket med de stærkeste sange?

Ikke at numre som ‘Back In Five’ og ‘Behavior Report’ ikke kan noget, for det kan de. Førstnævnte svajer tungt og halvdovent afsted, indtil et elegant temposkift sætter fart og giver nummeret et lettere og mere melodisk præg. En relativt simpel opskrift, men den virker fint og jeg kunne sagtens forestille mig, at den også kunne få noget radio airplay. Den mere dvælende ‘Float’ begynder først at fange mig i den støjende afslutning, mens ‘Presence’ mest af alt virker som et (fint) lille mellemspil med knap et minuts spilletid.

Afslutningsvis får vi titelnummeret ‘Social Life’, der også bevæger sig i et halvsøvnigt tempo, hvor det ind i mellem lyder som om trommeslageren kunne finde på at stoppe eller måske ligefrem falde i søvn efter næste slag, og her er Trader på sikker grund. Bandet virker utroligt komfortable når det er slæbende, støjende og melodisk på samme tid, så man kunne måske næsten ønske at de udfordrede den formel lidt mere og prøvede nogle grænser af i deres sangskrivning. På de 25 minutter, Social Life varer, er man i hvert fald i sikre hænder hvis man er til amerikansk inspireret støjrock med stærke melodier. Det er alt rigeligt til 4 pæne stjerner.

Previous articleSneglefeber: Sneglefeber ★★★★☆☆
Next articleUffe Lorenzen: Magisk Realisme ★★★★★☆