Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer FastPoHolmen: Camping Orchestern ★★★★★☆

FastPoHolmen: Camping Orchestern ★★★★★☆

1586
0

FastPoHolmen udkommer i dag den 5. september med deres fjerde studiealbum Camping Orchestern, hvilket også er titlen på deres første single derfra, der pt. har været i rotation på P6 beat siden den 1. juni. Samtidigt udkommer også nummeret ’Bounce’ på single, som også optræder på albummet. Overordnet er albummet let at lytte til, svævende, emotionelt, kreativt og velskrevet.

Bandet skriver sådan her om albummet: “Fastpoholmens lyd har altid været meget genre-flydende og musikalsk varierende”. Men hvor det engang hældede mest imod reggae og afro, er lyden nu skiftet mere hen imod en slags indiepop. Dette betyder dog på ingen at Fastpoholmen har mistet sin musiske identitet, snarere tværtimod – Sangene er mere intime og nærværende end nogensinde”

Inden jeg gik igang med albummet var FastPoHolmen en relativt ukendt gruppe for mig, selvom at jeg har hørt deres seneste succes ’DuDu’ og ’Camping Orchestern’ og et par andre numre – fik et hint af en kammerat ”Hey, check liiige det her ud”. Til trods for det manglende kendskab, så jeg frem til at kaste mig over albummet og grave mig lidt dybere ned i FastPoHolmen’s musik, da jeg var ret imponeret over de første enkelte numre jeg havde hørt.

Albummet starter med et, vil jeg vurdere, indiepop-inspireret nummer ’Får man va’ fräck’, et nummer man bliver draget ind i fra start. Det er svævende og lækkert det første halve minut, hvorefter det bliver overtaget af Adams fængende stemme, og den flotte instrumentale underlægning der er meget veldisponeret. Mit svenske er ikke noget at prale med, men fangede b.la. disse linjer, jeg synes passer super fint med den stemning der er sat i nummeret ”Må man være fræk at drømme tro på noget stort ” og ”slip fantasien fri”.

På andet nummer af albummet kommer vi straks over i et andet musikalsk univers, der mest af alt får mig til at tænke på Afrika, en gruppe jeg hørte på Roskilde festival der hedder ”Pat Thomas & Kwashibu Area Band” og ”Gnags” specielt med reference til introen. Nummeret ’Swing o Boogie Grooved’ er et rigtigt dansenummer jeg ikke har svært ved at forestille mig ”dansegulvet” vil svinge røv til – det er grovy, sjovt og et lækkert nummer. Desuden fungerer Adam og Dawn Fastholms vokaler fortrinligt sammen hvilket giver fylde og dynamik, med reference til når der synges sammen og når der synges enstemmigt.

Tredje nummer er ”Du é det ända” hvor vi er tilbage i lidt den samme indiepop-inspirerede stemning som i ’Får man va’ fräck’, men hvor der dog er væsentlige forskelle. ”Du é det ända” er upbeat, mere råt og over imod de mere pop/rockede elementer. Nummeret har en fin dynamik, hvor der f.eks. i omkvædet bliver krydret med lækre keys, der har en 60’er-70’er vibe over sig – det fungerer rigtig godt. Derudover fungerer det endnu engang rigtig fint med de forskellige lydmæssige fills, såsom claves og stings der giver fylde og gør lyden mere interessant.

Det første der springer i hovedet på mig med det fjerde nummer på albummet ’Jajajag’ er eventyr, hvilket kort efter bliver overtaget af et svævende og spacy element. Det er et storladet nummer der er godt skruet sammen, hvor der i omkvædet bliver brugt linjen ”Jajajag” hvilket er meget catchy. Bandet beskriver selv sangen som en ’crossdress’-romantisk kærligheds-vise’.

’Det är allt som slår’ starter med et lækkert beat der hurtigt bliver fulgt op med westernguitar og med Adams og Dawns fine vokaler i et let ’uhuh uhuh’ gentagende gange inden verset begynder. Det er let, inddragende og endnu engang må jeg rose bandet for den fylde som de evner at få ind i nummerets instrumentale del, med de forskellige lydmæssige finurligheder der er. Bandet formår at bruge lydene på en kreativ og legende måde, uden at det mudre og overtager nummeret – jeg oplever ikke at tænke, det var sgu en underlig lyd lige der, selvom det nok isoleret set kunne være sådan.

Nummer 6 på albummet ’Camping Orkestern’ er også ude som single og er anmeldt her.

’Knuten Näve’ tager mig med ud på en rejse til Indien til at starte med og samtidigt kommer jeg også til at tænke på Doors med reference til nogle af elementer i introen. Verset forsætter med en lækker bas-synth i baggrunden og hvor det tekstuelle i nummeret delvist har et reggae-feel – det er rigtig lækkert. Nummeret er 6.45 langt og 4-5 minutter henne i nummeret kommer der et ret lækkert syret instrumentalt stykker hvilket varer til enden, hvilket igen får mig til at tænke i baner af f.eks. Doors.

’Bounce’ nummer 8 på albummet, som også bliver udgivet på single, er igen i en helt anden boldgade end det forgående nummer, som vi også hørte et eksempel på tidligere på pladen. Her bliver man vækket til live igen, hvis nu ’Knuten Näve’ havde lullet dig isøvn. ’Bounce’, som titlen hentyder til, er et dansenummer – det er vildt, det er gakket, men det fungerer! Hvis ikke du kan få foden til at vippe lidt til dette nummer, er jeg sikker på at der er flere der vil være imponeret. Bandet skriver selv følgende om nummeret: ’Bounce’ er et disco-svingende, glad, electropoppet nummer. En fjollet sang, mener Adam selv, et nummer der på ingen måde skal overtænkes.

Efter dansen til ’Bounce’ slutter albummet af i den stille afdeling med nummeret ’Ta det lungt’. Vi er igen i det indie-pop inspirerede univers, hvor det er svævende og drømmende. Nummeret er primært instrumentalt og fungerer godt som afslutning på albummet, der har budt på lidt af hvert. Man bliver igen suget ind i sangen af det storladet lydbillede bandet formår at skabe, og her synes jeg især vokalen kommer ind og giver en god intensitet når den er med og når der bliver brugt flere stemmer.

Camping Orchestern har været en fornøjelse at lytte til fra start til slut, selvom jeg ikke er ligeså stor fan af alle nummerne – kan man være det? FastPoHolmen viser med albummet at de har godt greb om forskellige genrer og elementer af musikken, og forstår at blande dem sammen på en, synes jeg, kreativ og frisk måde. Albummet får 5 ud af 6 stjerner.

Af Andreas Møller

Previous articleEsben Kronborg: Esben Kronborg ★★★★☆☆
Next articlePremiere: Ny single fra Niklas Runge