Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Caved Crow: Ignorance Is… (EP) ***** (5/6)

Caved Crow: Ignorance Is… (EP) ***** (5/6)

2442
0

Nordjyske Caved Crow manifesterede sig i foråret som et af de mest spændende nye unge navne, der spiller americana-inspireret folk/rock, blandt andet ved optrædener på Spot og siden Uhørt Festival og ved at vinde Band Battle i Aalborg. Nu er de klar med debut-EP’en, som viser et ungt band med en sikker hånd.

For dem som har oplevet Caved Crow give koncerter, så er der måske ikke så meget nyt under solen, men til gengæld er der tale om fine studieindspilninger af fire af de numre, bandet har serveret for live-publikummet. Bandets store forcer er, ud over en sikker musikalsk levering, evnen til at skrive vedkommende og velfungerende sange, og så det vokale samarbejde mellem Trine Valsted Andersen og Frederik Ejdrup. I kombination giver det en vellydende EP med fire slidstærke sange, der bevæger sig i et “nordisk americana”-klingende lydbillede. Det vil sige, akustiske guitarer, der sammen med vokalerne og trommerne befolker et melankolsk folket univers, der trækker på inspiration fra amerikanske folk-navne.

Første nummer, ‘Cat & Crow’, fænger med relativt simple virkemidler fra start (akustisk guitar og percussion), inden først Trine Valsted’s sødmefulde vokal og siden Frederik Ejdrup’s mere kantede og ru falder ind. Der er en god energi både musikalsk og i vokalerne, som gør det til en medrivende åbning på EP’en. Og første nummer lover heldigvis ikke for meget, for resten af Ignorance Is lever flot op til åbningen. Således også den mindre intense, men ikke mindre interessante ‘Catching Fire’, hvor Valsted’s vokal indtager centrum. Igen bliver virkemidlerne brugt flot til at skabe et stemningsfuldt nummer.

Det gør de også på ‘Insensible’, hvor Ejdrup’s vokal også bruges effektfuldt som andenstemme og Frederik Ejdrups resonator-guitar fint supplerer Brett Tootle’s akustiske guitarspil, mens Teis Harrington’s percussion og trommespil giver diskret rytmisk underlægning. Haringtons perkussion-bund er samtidig også noget af det, der er med til at give Caved Crow deres egen lyd.

‘Two-faced Man’ skruer op for intensiteten igen, efter en dæmpet indledning. Trine Valsted’s vokal rammer en god balance mellem udtryksfuld styrke og sårbarhed, mens korvokalerne supplerer forbilledligt, indtil nummeret fader langsomt ud.

De to første numre er skrevet af Brett Tootle, mens de to sidste er skrevet af Frederik Ejdrup. Alle fire numre holder et godt niveau, og Caved Crow har allerede her på deres første EP et skarpt og sikkert eget udtryk, som på sin egen dæmpede måde også virker meget selvsikkert. Med tanke på at bandet spillede deres første koncert for et halvt år siden, er det ganske imponerende. Ignorance Is holder niveauet, som Caved Crow har vist live, og sætter streg under at man godt kan tillade sig at forvente meget fra den kant. Næste skridt må blive at  bygge yderligere variation ind i lydbilledet og arbejde med at få endnu mere energi med ind i studieindspilningerne, og så få strikket et album sammen. Jeg hiver lige præcis den femte stjerne med op til de unge nordjyder for Ignorance Is og ser frem mod et kommende album.

Tjek Caved Crow ud på facebook, og tjek også vores interview med bandet fra maj.

Previous articleKoncerter i KBH, uge 44
Next articleThe Smashing Pumpkins – Cherub Rock – 31/10 – 2014