Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer TurboChild: EP **** (4/6)

TurboChild: EP **** (4/6)

3741
2

Aarhusianske TurboChild hed tidligere Six Barrel Syndicate og fra tiden under det navn har bandet en del live-erfaring. Nu er de så klar med første udgivelse som TurboChild, en sejt rockende EP.

Bandet gør sig i hård svedig rock, der efter eget udsagn kombinerer 70’ernes musikalitet og groove med 80’ernes rockscenes hårde riffs. Det beskriver egentlig stilen ganske godt, for bandet formår at blande de to årtier til en kombination, der ikke lyder uddateret, omend man sagtens kan høre hvor inspirationen kommer fra. Det fem mand store band lægger hårdt fra land med ‘Heavy Thunder’. Ikke hårdt, forstået på den måde at det er metallisk og brutalt, men hårdt svingende, med en fyldig lyd. Det fungerer godt med backingvokalerne og forsanger Richard’s vokal, der har en god rock-klang.

Et bredfælget riff fylder på vejen i ‘Kings and Queens’, men samtidig er der også god og energisk variation i blandt andet trommespillet, der giver nummeret et ekstra turbo-boost. Et fint break mod slutningen bidrager også til at nummeret ikke kommer til at stå i stampe. I det hele taget er det en force hos TurboChild, at der konstant varieres instrumentalt, og selv om kompositionerne ikke just er nyskabende, lyder de som et band med musikalsk overskud.

Energi er der også på ‘White Lies’, der drives frem af en rytmesektionen, og har et omkvæd, der egner sig til at blive skrålet med på live. Her bruges backingvokalerne også med god effekt, ligesom guitararbejdet fortsat er varieret og velfungerende.

Med afslutteren ‘It Ain’t Over Yet’ fortæller TurboChild os vidst at vi har mere i vente fremover, og det skal være velkomment. Et godt riff indleder nummeret, der, ligesom de øvrige, er både velspillet og energisk. 14 minutter er hurtigt gået i selskab med TurboChild, og godt givet ud hvis du er til energisk rock’n roll leveret af et band med musikalsk overskud.

TurboChild’s første EP er alt i alt et fornøjeligt bekendtskab, som absolut er velegnet til rockstunder med gutterne, en håndfuld bajere, og hvad der nu måtte høre til. Gerne oplevet live. Sangskrivningen er solid og relativt varieret, men der mangler dog stadig det, der for alvor får numrene til at sidde fast efter endt lytning. Derfor ender vi på 4 klare stjerner.

Tjek TurboChild ud på deres facebook.

Previous articleKvelertak – Kvelertak – 18/10 – 2013
Next articleGFR Fokus: Koncerter i Aarhus, weekenden uge 42