Home Festivaler RF ’18: Reportage & anmeldelser fra lørdag d. 7/7

RF ’18: Reportage & anmeldelser fra lørdag d. 7/7

2151
0

Lørdag, fake sunday på Roskilde, bød på den sædvanlige opbrudsstemning på pladsen, og en relativt tidlig retræte fra vores side efter nogle intense sidste 72 timer. Men, vi nåede lige en artig overraskelse fra Yonaka, en stille hyggestund med onkel CV og en modig Peter Sommer, der lagde arme med Orange Scene.

FUCK, er klokken allerede kvart i 9, var min første tanke da jeg rullede om på højre hofte og fumlede efter telefonen i det meget oplyste telt. Dermed var jeg omkring 45-60 minutter bagefter den rytme og cyklus jeg havde kørt hele ugen. Måske ikke så underligt når jeg først var i mit telt lidt i 4 “dagen før”; ahem, eller, samme morgen var det jo så, efter en af de længste arbejdsdage i mit liv, en 8 morgen til 4 nat vagt, hehe!

Nå ja, der havde jo faktisk været pænt tryk på de seneste par dage… og dagene på Rising inden det, men altså, det var de 3-4 timers søvn (eller hvad man kan kalde den halv-vågne koger tilstand jeg lå i det meste af tiden), som virkelig kunne mærkes her. Good God! Heldigvis var bruserne i skoleomklædningen for første gang kolde, så det blev til en hurtig opkvikker, inden det var benene på nakken og afsted mod Mediebyen. Med lidt hurtig hovedregning kunne jeg jo sjatte mig frem til, at jeg havde travlt hvis jeg ville nå nogle af de tidlige musiknavne.

Succes, jeg fik på en eller anden måde indhentet et kvarter i hele processen indtil jeg landede i laden, der bestemt ikke var overrendt på dette tidspunkt. Også her kan man, belært af øvrige år, også mærke, a vi er på sidste a dagen og at det allerede tynder en smule ud i folk, og at stemningen generelt er noget mere smadret og stenet. Jeg var ikke en undtagelse! Helt blæst i skallen, jeg havde muligvis tabt den sidste rest af forstanden inde på Gloria, da LLNN overfaldt stedet samme nat.

Så det gik lidt op og ned i tempo med de der skriverier, mens jeg forsøgte at koncentrere mig og få et eller andet sammenhængende ud af den lange fredags oplevelser. Da jeg forlod stedet var jeg åbenbart så presset i øverste etage, at jeg havde mistet følingen i hovedet. Jeg skulle lige tisse udenfor laden i et af de opstillede pissoires, hvor jeg pludselige mærkede en let brise på toppen af hovedet. Hov, jeg havde da glemt min hat i pressecentret, hurtigt ind og finde den. Nå, den lå da ikke på den plads jeg lige havde forladt, det var da underligt… ja, det var så lige i det sekund, at det gik op for mig, at jeg havde hatten på… Der var ingen vind i håret, hatten havde hele tiden siddet på hovedet. Go daw, då!

Således smågrinende over min egen tilstand vaklede jeg mod Pavilion i det fine solskin, hev noget mad på vejen derover, noget vi har anmeldt tidligere, så det gider vi ikke nævne igen – ingen grund til, at satse på sidstedagen! Jeg endte faktisk med, at ankomme i så god tid inden Yonaka skulle spille, at jeg lige kunne nå en opstrammer på “kontoret”: en stor white russian foran Gutter Baren. Der kom der pludselig også lidt folk fra Get a Camp afdelingen af flokken dryssende, samt fotografen og den 6 årige assistent. A-kæden rykkede ind i teltet.

Yonaka ★★★★★☆

Her fik vi en herlig lille, komprimeret rockeksplosion, at sparke dagen i gang med. Yonaka, en ung kvartet fra Brighton med kvindelig forsanger, var kun på scenen i omkring 35 minutter, hvilket jo kan virke som værende lige i underkanten, men det virkede faktisk som en helt tilpas længde her. Dejligt, at gruppen bare fik lov til, at gå ind og fyre deres bedste numre af og ikke skulle fede eftermiddagssættet op i længde med fyld.

Det gav lidt af en potent energiudladning, hvor bandet formåede, at holde gejsten og stemningen oppe i det røde felt det meste af koncerten igennem – både på og foran scenen i det godt fyldte telt.

Yonaka spiller en lidt sjov blanding af genrer og stilarter, hvor rock, emopunk, grunge, alternativ pop og en snert hiphop, ikke mindst på vokalen fra velsyngende/råbende Theresa Jarvis i front. Der var sådan lidt en opdateret Gwen Steffani vibe over hendes optræden og stemme, hvor klangen både er ren og rå, skrøbelig og aggressiv, hvor der veksles mellem rocket vokal og en hakkende levering, som nærmer sig et rapflow.

Ungt og in your face, ja, hvilket godt kan være lige lovlig “frisk nok” til min smag, men jeg synes faktisk, at Yonaka, trods kun omkring 3 år på bagen, har sangene der kan bære denne “kække” attitude. Det kan sgu et eller andet det her. Om det så er ovre i det mere boblende og spruttende poppede som på “Bubblegum”, det mere pop-anthem opbyggende og højstemte som på “Run” eller det mere regulært rockende og “klappe-med-venlige” som på “Gods and Lovers”. Fællestrækkene er, at det er forbandet iørefaldende og kort og godt bare gode sange.

Materialet blev leveret med stor sikkerhed og smittende begejstring, ingen tvivl om, at bandet havde teltet med sig her, og det relativt tidlige spilletidspunkt til trods fik startet en fin fest. Selv under et lidt mere afdæmpet og tilbageholdende nummer, i hvert fald indledningsvis, som “Ignorance” tabte koncerten ikke pusten.

Højdepunkterne blev dog de to supersingler “Wouldn’t Wanna Be You” og “F.W.T.B.”, hvor førstnævnte viser bandet fra deres mere tungt rockende og skurrende side, men stadig med et catchy omkvæd, så er sidstnævnte ren boss-attitude. Den hedder jo også “Fucking With The Boss”, og har et beat og en selvsikker attitude der kan matche titlen.

Yonaka viste hvem der var chefen denne eftermiddag, så lad os få dem til et spillested af Radar/Beta/Stengade størrelsen, inden de bliver større. De har meget af det der skal til, så må vi se hvor vidt det rækker.

Min form rakte til, at stå lidt i solen og snakke efterfølgende og så undgå selskab de næste par timer. Jeg drev mod Arena, hvor jeg ventede i en halv time på følget midt i solen, indtil jeg besluttede mig for, at det var sgu for varmt. Så jeg stillede mig ned på mit efterhånden vanlige Arena-spot, lige i udkanten af teltet, hvor jeg synes lyden plejer at være god, og jeg har et nogenlunde udsyn over “alt”. Her var da ikke meget køligere, men en lille smule vind til at tage det værste. Der var ellers godt pakket i og omkring Arena allerede en halv time inden CV. Jørgensen skulle gå på, det var lige før man kunne have overvejet, at smide ham på Orange i stedet for – men der havde sættet nok fordampet i solen.

CV. Jørgensen ★★★★☆☆

For det var det mere stenede og ballade- prægede sæt Carsren Valentin og band havde med sig på Roskilde i år, eller, det var, helt som forventet, det samme sæt som de har spillet landet rundt de seneste måneder. Så absolut ingen overraskelser, at finde der, hvis man har overværet en af de efterhånden utallige koncerter på den igangværende turné, eller læst anmeldelser derfra, så vidste man hvad der ventede.

På den ene side helt forståeligt, sådan er det jo mange bands og kunstnere der gør det. Nøjes med, at øve en lille bunke sange op og så kører man det samme sæt dag efter dag, så er der da i hvert fald ingen publikummer der bliver forfordelt rundt omkring og man må formode, at sættet sidder på rygraden, På den anden side virker det dødssygt, stillestående og som om man bare trykker play og så kører koncerten dag efter dag efter dag… SNORK! Hvis man er CV superfan, og har fanget ham flere steder i år, så må man da håbe for dem, at sættet indeholder nogle af deres favoritnumre…

På den led var der intet overraskende, eller anderledes, ved denne Roskilde koncert, hvor man nok kunne have ønske sig et mere optempo/hit-orienteret/radiovenligt sæt, “festivalsættet”, men så var det fordi man ikke havde sat sig ind i tingene på forhånd og lavet en forventningsafstemning. Jeg nænnede ikke, at nævne overfor den flok jeg stod ved siden af, der drak sig godt i hegnet under koncerten og bare ventede på “Bellevue”, at den spiller han altså ikke på denne tour. Man kunne også have efterlyst numre som “Entertaineren”, “Lidt til & Meget mere”, “Mig & Charly”, “Costa Del Sol”, og hvad de nu allesammen hedder. Eller, ikke sidstnævnte landeplage, selvfølgelig, spiller han nogensinde det nummer?

Nej, det var den mere afdæmpede, langsomt udviklende og atmosfæriske CV. der valgte, at kigge ud fra sin frivillige isolation i Birkerød og drage ud på de danske landeveje i 2018. Da han ankom til Roskilde fik han, lige meget hvad man synes om sætlisten og dens fordele og ulemper, en regulær heltemodtagelse. Især inde i teltet, hvor applausen var øredøvende høj og vedvarende mellem numrene, så Jørgensen selv virkede helt overvældet, benovet og en smule paf under hans talrige taksigelser. Men lige så vigtigt, så var hovedparten af de fremmødte faktisk så velopdragne, at de ikke snakkede under de mange stille numre?! Der var nærmest en klædeligt andægtig stemning, når folk ikke lige sang med eller stod og vuggede stille for sig selv. Bravo!

Og godt det samme, for lyden var periodevis lige lovlig lav, hvilket gjorde, at der virkelig ikke skulle have været meget til for at overdøve en overraskende stærkt syngende CV. og hans velklingende, men måske liiiiiidt pænt klingede orkester. Det var ikke suppe-steg-is, men det var sgu heller ikke noget man rev sig på. Nok var den af til den lavere ende, til gengæld var den ren og klar, så må kunne høre og nyde hvert et ord der kom ud af munden på Jørgensen.

Det kan næsten ikke sige for tit, men, hold nu op, hvor har han mange gode tekster! Om det så er når han rent faktisk slipper afsted med, at rime hjerte og smerte i “Det Regner I Mit Hjerte” eller den mere poetiske “Spildte Bedrifter”:

Mit livslys er ude at svømme