Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Quiet Spring: Going Up Your Country ****** (6/6)

Quiet Spring: Going Up Your Country ****** (6/6)

3721
0

Danske Quiet Spring har med første udspil fra deres hånd, begået en lille upoleret country-folket rock perle. Going Up Your Country er et originalt, autentisk og langtidsholdbart (mester)værk, spækket med stærke sange.

Quiet Spring’s debut er uden tvivl et af de bedste danske albums jeg har hørt i meget lang tid. Bandet, der har Morten Aron (Spids Nøgenhat) i front, indspillede debuten på blot to dage, uden den store brug af dubs, og det skinner igennem på pladen, der fremstår umanerlig autentisk, rå og og upoleret, hvilket passer perfekt til genren.

Quiet Spring er, ifølge deres sparsomme pressemateriale, inspireret af en del kunstnere, blandt andre Byrds, Neil Young, Townes Van Zandt og Bob Dylan, og ja, især Neil Young kan man høre i sangene, heldigvis uden at man tænker kopi eller rip-off. Bandet har taget deres egen vej ind i det country-folkede univers, og tak for det.

Forsanger og guitarist Morten Aron’s vokal kan til tider fremstå en anelse vag og den engelske udtale er hellere ikke altid i top, men det gør intet, det er endnu et lag der udgør bandets helt egen lyd, og distancerer Quiet Spring fra førnævnte kunstnere. Og resten af bandet, som består af Theis Boisen på bas, Søren Pilegaard Hansen på klaver og vokal, Sigurd Djuurhus på guitar og banjo, Christel Volby Winther på violin og vokal samt Asbjørn Nørgaard på trommer, sørger for en overbevisende instrumentering og fuldender Quiet Spring’s rå og støvede univers.

Albummet består af ni sange, den ene bedre en den anden, men fælles for dem alle er, at samtlige er håndværk fra øverste hylde. Jeg vil helst være fri for at fremhæve én fremfor en anden, de har hver især deres styrker, men hvis jeg nu endelig skal, så er mine favoritter “The Devil Rides Again”, “Deep In Our Memory”, “Wash Me Away” og den 7 minutter lange semi-psykedeliske albumlukker “Buzz Buzz”. Men jeg vil anbefale at man selv tager et lyt, især hvis man er til de tidligere nævnte kunstnere, og til alt held kan albummet streames gratis.  Alle sange er solidt håndværk, med gedigne melodier, der sætter sig eftertrykkeligt fast i hovedet, og det er sange der, i min verden, er tidløse. Det er samtidig ni meget varierede sange, så der er ingen chance for at man kører fast, i et eller andet country-folk-rocket hul, på noget tidspunkt på albummet, befriende.

Quiet Spring leverer på Going Up Your Country ni melodiske og originale perler på snor, der glimter i det mørke vintervejr og vil skinne i solen, når sommeren engang kigger forbi. Ydermere er det et album der bliver bedre og bedre for hver gennemlytning, og det er jo slet ikke en skidt ting. Jeg er ikke et sekund i tvivl, dette er så sandeligt et album der kandiderer til årets bedste, hvilket i dette tilfælde betyder topkarakter og 6 stjerner til Morten Aron & co.

Albummet kan erhverves på vinyl hos Rillbar og downloades HER

Anmeldt af Thomas Bjerregaard Bonde

Previous articleAnbefalinger til Musik Aarhus Festival 2015