Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Plöw: Bicentennial Picnic (EP) ***** (5/6)

Plöw: Bicentennial Picnic (EP) ***** (5/6)

1986
0

Aarhusianske Plöw spiller tung stonerrock/heavy metal, og bringer minder om blandt andre amerikanske Down og danske Helhorse, men også med hilsner til dødsmetal og 70’er syrerock. Der er et album på vej mod slutningen af året, men i mellemtiden har vi fundet plads til at anmelde EP’en “Bicentennial Picnic”, som har været ude i et stykke tid. Den er nemlig et bekendtskab værd.

‘High Tide’ stævner ud fra laden og smækker ploven i jorden på klassisk heavy metal-manér, med svulstige guitarriffs, og flydende og drivende trommearbejde a la Bill Ward fra Black Sabbath. Allerede i første nummer kommer Plöw’s store styrke til udtryk – de formår at danne et detaljeret, varieret og tungt lydbillede. Igennem nummeret skifter sanger Rune Bæk’s vokal karakter, fra mere klassisk metal-sang, til growl-lignende brøl mod slutningen. Samtidig er det også tydeligt at vi har med dygtige metalmusikere at gøre, som formår at spille flydende og loose, uden det bliver sjusket.

‘Bad Day for a Picnic’ fortsætter i samme plovfure – hér lægges der ud med grumme brøl, inden verset swinger igennem. Plöw’s evner til at variere kommer igen til udtryk gennem et par fine breaks og temposkift, der gør at heller ikke andet nummer bliver en kedelig affære.

Det er tredje track, ‘Forrow of Doom’ absolut heller ikke. Det er et fremragende metal-nummer, der igen kommer godt omkring i tempo og stemning. Et tungt, hurtigt og hidsigt riff sparker ballet i gang, det kunne sgu være et fra Slayer’s lager, inden der efter godt halvandet minut breakes og brøles igennem og tempoet skrues ned et stykke tid. Men riffes skal der igen, og det bliver der, inden der igen breakes og tempoet skrues ned med melodisk guitar. Men der afsluttes selvfølgelig med tunge riffs og brøl – og det er kun passende!

‘Spring Tide’ er EP’ens sidste, og med sine over 9 minutter også længste, nummer. Her er vi et tungere, mere dvælende tempo, og vi er vist ude i noget heartbreak i lyrikken, men det fungerer nu også ganske glimrende. Dog kunne der måske godt skæres lidt på længden, selv om det er svært at sætte fingeren på lige præcis hvor, der kunne skæres.

Samlet set er ‘Bicentennial Picnic’ absolut værd at tage med i traktoren næste gang du skal ud og pløje. Niveauet er højt på EP’en, tungt, varieret, idérigt og groovy. Det bliver spændende at høre hvad Plöw kan over et helt album.

Dét kan man formentlig få en smagsprøve på, når Plöw spiller lørdag d.22/9 på Escobar i Skolegade i Aarhus. Gør dig selv en tjeneste og kig forbi, hvis du er til tung metal.

‘Bicentennial Picnic’ kan købes og downloades fra Plöw’s bandcamp-side.

Anmeldt af Judas