Home Anmeldelser Live GFR Live: Reportage fra Mejlgade for Mangfoldighed

GFR Live: Reportage fra Mejlgade for Mangfoldighed

5418
0
Taxit leverede en energisk optræden

Lørdag d.11/5 var der for 9. gang Mejlgade for Mangfoldighed i Aarhus. Gadefesten er efterhånden en velorganiseret event, der trækker både unge flippere, hip-hoppere, hipstere samt bedsteborgerne, der lige skal se hvad det er, der rører sig – og alt muligt andet godtfolk. Også rockfolk, for i år var der nemlig også opgraderet på rock- og metalfronten i programmet.

Som vanligt var den relativt smalle gade godt fyldt med folk allerede fra tidlig eftermiddag, og der blev drukket godt med øl på turene op og end ad gaden, mens musikken pumpede fra scenerne. I Backstages baggård kunne man finde en smule ro fra mylderet, omend der også her var godt med mennesker, der hang ud i gården med pølser og fadøl. Indenfor i mørket var der en række spændende rock- og metalbands på plakaten, og i det følgende rapporteres der fra 3 af koncerterne: Taxit, Momentum og I’ll Be Damned.

Taxit

Den energiske femmands-enhed fra Skive har allerede spillet en del koncerter rundt omkring i Aarhus, og det var da også tydeligvis et sammentømret live-band, der stod på scenen. Fuld fart over feltet og klassiske rock n’roll attituder med masser af guitarbredsider og en karismatisk og energisk frontmand i Anders Heegaard, der godt kunne minde om en Howlin’ Pelle i aktion. Den eksplosive rockmusik fik især nuancer af en dygtig leadguitarist, der flåede nogle fine soli ud af sin guitar, mens resten af bandet fortsatte bombardementet. Taxit nyder tydeligvis at stå på scenen og spille svedig rockmusik, men til gengæld savnede jeg ind i mellem de mindeværdige melodier. Men performance-genet er til stede og der bliver svedt for sagen, og publikum var med, så bandet er helt sikkert på rette spor. Taxit skulle være på vej med et debutalbum, hvor det bliver spændende at høre om live-energien kan omsættes til studiet.

Taxit leverede en energisk optræden
Taxit leverede en energisk optræden

Momentum

Det fem mand store heavy metal band gik på scenen med en fin lyd i ryggen, og ikke mindst et godt materiale af solide heavy metal baskere med melodi og saft og kraft. Min kollega Kodi har været særdeles begejstret for Momentum og deres EP A World in Ruins fra sidste år, men dette var mit første regulære møde med bandet og deres musik. Det bliver ikke det sidste, for de 5 heavy-drenge formår både at skrive gode metal-numre og denne sene eftermiddag på Backstage også at få dem sparket godt ud over scenen. Lyden på vokalen var god og i det hele taget havde Momentum dagens bedste lyd, hvilket var et stort plus. God udstråling og god performance af bandet, som jeg hellere må få tjekket ud på EP.

Dog brød Backstages lydsystem sammen til sidst i koncerten (noget jeg ikke selv nåede at få med, da jeg var gået ud i gården), hvilket kom til at spille ind på lyden til I’ll Be Damned efterfølgende.

Velspillet heavy metal fra Momentum
Velspillet heavy metal fra Momentum

I’ll Be Damned

Efter en tur frem og tilbage af gaden, hvor man blev bombarderet af alt mellem calypso, fusionsmusik, hip hop og techno,  og lige kunne nå at få fyldt et par gyldne damer i depotet, var det igen tid til at kigge forbi Backstage ud på aftenen. Her indtog de forbandede sjæle fra I’ll Be Damned scenen med deres metal n’roll.  Bandet er i gang med at indspille nyt materiale og noget af det blev også luftet denne aften. Desværre var lyden til den mudrede side, tung og mørk, og desværre stod vokalen ikke helt klart i lydbilledet – selv når forsanger Stig Gamborg talte til publikum mellem numrene var det svært helt at skelne ordene fra hinanden (Dette skyldtes at fronten på Backstages lydsystem var brudt sammen og koncerten derfor måtte spilles på baggear, er vi blevet gjort opmærksom på af bandet, red.). Ærgerligt var det, når man nu har med en underholdende frontmand at gøre. Nuvel, bandet fik alligevel tromlet deres bastante rollende metal, eller metalliske rock, ud over scenen. Af numrene fra sidste års EP, The First Coming (som jeg anmeldte i efteråret), gjorde især ‘Fever’ og afslutteren ‘All Be Damned’, hvor lyden også var en anelse bedre, en rigtig god figur – sidstnævnte er bare et forbandet velfungerende, hårdt og tungt rocknummer, live såvel som på EP. Af de nye numre var det især et langsomt opbygget, tungt track, som jeg desværre ikke fik fat i titlen på, der gjorde indtryk.

Det godt fyldte Backstage var helt med på de fordømte løjer, ligesom publikum også tidligere på dagen, til både Momentum og Taxit, var godt med. Og så var det jo også bare fedt, til alle koncerterne, at se et barpersonale, som i den grad nød musikken og levede med bag baren. Thumbs up til Mejlgade og Backstage for en festlig dag.

Skrevet af Judas

Previous articleGFR Fokus: Live Live Festival 2013 – overordnede betragtninger
Next articleThe Veils – The Pearl (Live from Abbey Road) – 14/5-2013