Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer FOSSILS: Flesh Hammer ****** (6/6)

FOSSILS: Flesh Hammer ****** (6/6)

4172
0

Hvad fanden skete der lige dér!? Dette var min umiddelbare tanke, efter jeg igennem ca. 20 minutter var blevet banket sønder og sammen af FOSSILS’ sublime nye album Flesh Hammer.

Et velment overgreb, må være det jeg blev udsat for, ja, det findes tilsyneladende, for jeg må ærligt indrømme, at jeg langt fra var forberedt på duoens 10 korte, men særdeles velskårede skæringer, og tak for den oplevelse FOSSILS. Duoens musikalske verden kan være svær at beskrive, men energisk, tight, kompleks, aggressiv, hård og ekstremt rockende musik, er hvad man som lytter bliver præsenteret for. Skal man finde en reference, hvilket jeg synes er meget svært, så kan man, og den her står nok for egen regning, sammenligne bandet med en nedbarberet, tungere og mere aggressiv udgave af Beta Satan, dog uden vokal og halløj.

Samtlige sange på pladen er instrumentale og udført af blot to mand, bassist Simon Tornby og trommeslager Per Silkjær. Albummet, som er andet udspil fra bandet, er indspillet live i deres øvelokale på blot fem dage, uden dubs og kun hele takes var tilladt. Ideen med dette var at live-energien skulle overføres til plade, og der skulle skæres helt ind til benet, blot to mænd, deres instrumenter og producer Klaus “Q” Hedegaard Nielsen.

SMASK! Flesh Hammer sparkes igang af den korte åbner “Carnivore Arrest”, der med en spillelængde på 1 minut og 45 sekunder er et af albummets korteste sange (længste sang er 2 minutter og 21 sekunder), hvor stilen bliver slået fast med syvtommer søm. En bundsolid distortet bas fra helvede, akkompagneret af et monster der flænser trommerne fra hinanden, helt perfekt doseret, og med små virkemidler skabes der et fænomenalt lydunivers. Herfra slår hammeren det ene brilliante tungt-støj-rockende søm i efter det andet, hvor skæringer som “Critical Mass”, “Cat Stalker”, “Filet Horizon” og ikke mindst “Crackhorse” er højdepunkter.

Hvad er det så Fossils kan så godt, at de ligefrem fortjener hele 6 stjerner? Ikke så meget andet end at levere et album der ikke er hørt magen til i lille Danmark tidligere, et album med international klasse og ikke mindst et af de mest velspillede, energiske, og velproducerede udgivelser jeg kan mindes at have hørt i meget lang tid. Læg dertil, at bandet har formået at stoppe mens legen er god på samtlige sange, de kunne sagtens have lavet sangene længere, men nej, de kender deres besøgelsestid, hvilket gør at hver skæring er en sprængfarlig lille bombe.

Derudover har de været usædvanlig dygtige til at variere kompositionerne så der hele tiden er en ny lille detalje der springer frem, krydret med en helvedes masse temposkift, er det umuligt ikke at rocke med på samtlige 10 sange.

Men som sagt tidligere, er alle sange af høj klasse, og man bør unde sig selv at tilegne 20 minutter af sit liv på dette album, de er i den grad godt givet ud. Som en af mine kolleger  sagde efter han havde sniglyttet albummet; Hold da kæft, jeg er helt forpustet. Hvem fanden er de her? Er det danskere? Shit, det er sgu for vildt, har aldrig hørt noget lignende. Skal lige bruge lidt tid på at samle mig… (Måske ikke ordret, men tæt på).
Det synes jeg siger alt, Flesh Hammer er et helt igennem helstøbt album, og helt klart en kandidat til årets album i min optik. Men bedøm selv, frem med tegnedrengen, og smid lidt håndører efter FOSSILS, det har både du og de fortjent.

Flesh Hammer rammer hele verden 3. marts på vinyl og digital og udgives på Indiciplinarian.

FOSSILS kan fanges live, hvilket jeg ser meget frem til, følgende steder i dannevang:
1. marts: Beta, København (release)