Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Efter: Goodwill (EP) ★★★★☆☆

Efter: Goodwill (EP) ★★★★☆☆

1353
0

Navnet Efter dækker over den 21-årige sanger og producer Lukas Seidler, som med Goodwill debuterer med en blanding af blues, soul og pop.

Seidler beskrives i pressematerialet som producer, hvilket også sender et signal om at musikken på Goodwill i hvert fald overvejende er elektronisk. Det betyder også at vi er i udkanten af vores dækningsområde, men stemningen og Efter’s sound er ikke helt ved siden af andre navne, vi har anmeldt her på siden. Et par pejlemærker kunne være The Chairman og Alexander Woods.

Ikke at Efter ikke har en egen lyd – det har Efter i høj grad. Og selv om EP’en kun byder på lidt mere end 12 minutters musik, så formår Efter alligevel at overbevise om, at der er masser af potentiale her. Noget af det, Seidler mestrer er faktisk begrænsningens kunst. Numrene virker skarpt skårede, og trækkes ikke i langdrag. Et åbenlyst eksempel er den åbneren, ‘Growing Eyes’, der er en ret alsidig opvisning i elektronisk soul, hvor Seidler’s vokal naturligt nok indtager en central rolle, mellem blæsere, elektroniske trommer, tung bas, og en række andre elementer, der giver et både hakkende og medrivende nummer.

Den tungt huggende trommerytme på ‘For Us’ brydes ned mod slutningen, og “uuh-uuh-uh-uh-uuuh”-kor svæver rundt om Seidler’s vokal, mens en svulstig synth-drone indleder ‘Feast’, som viser at Efter kan jonglere både med det melodiske og det insisterende rytmiske i sit lydunivers, der faktisk når at stritte i ganske mange retninger på EP’en. Her er også både dunkelt buldrende mørke og lys og luftig vokal.

Nå ja, og så står der også noget om “showtunes” i pressematerialet. Det giver for alvor mening på EP’ens afslutter, ‘245’ (men dukker også op på åbneren), der på en bund af elektroniske trommer og synths fyrer den sådan lidt “musical-med-tophats”-agtigt af. Rock er det ikke, men det er altså meget godt eksekveret, med stor opfindsomhed.

Goodwill er lyden af en opfindsom og alsidig ung mand og Efter slår i hvert fald godt ud på potentiale-skalaen. Det stritter måske stadig i så mange retninger, at der er fare for, at man som lytter ikke altid kan følge med i hvor vi nu er på vej hen, men det gør altså også Goodwill til en alsidig lytteoplevelse, som man gerne tager en omgang med igen.

Det er altså ikke lige vores (eller min) kerne-kompetence at vurdere musik i dette genreområde, men jeg kan lide hvad jeg hører, selv om jeg også leder lidt efter retningen ind i mellem. Det rækker dog rigeligt til 4 store stjerner.

Previous articleHeartland Festival 2019 – Reportage og anmeldelser, Lørdag
Next articleWhy Sun: Why Sun (EP) ★★★★★☆