Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Dråpe: EP **** (4/6)

Dråpe: EP **** (4/6)

1656
0

Norske Dråpe er et charmerende bekendtskab. De unge nordmænd finder inspiration i både 70’ernes musikalske landskaber og shoegazer og støj-rock/pop, som det spilles af blandt andre My Bloody Valentine og Dråpe’s landsmænd i Serena Maneesh. Danske Mew kunne også være en reference – her er samme mikstur af luftig melodiøsitet og støj, men hos Dråpe er der en anelse mere sol og sommer over sagerne.

EP’en består af 5 numre, og selv om de på ingen måde er ens, er der alligevel et klart fælles udtryk – en rød tråd, så at sige.

Første nummer, ’I Would Never’ er en nynnet solskinsmelodi iklædt støjkjole, som viser tilpas med krop til at jeg bliver lokket med længere ind i Dråpe’s univers. Dråpe glider ubesværet over i ’We Want the World’, der til gengæld hurtigt manifesterer sig som en sommerligt forførende støjpop-perle. Hanne Olsen Solem’s vokal ligger langt tilbage i lydbilledet, og det betyder at hendes stemme nærmest kommer til at fungere som et instrument, snarere end at ligge forrest og dominere udtrykket. Dét fungerer fortrinligt på ‘We Want the World’.

EP’ens tredje nummer, ’Silver Spoon’, har igen godt fat i den ørehængende ende med mildt gnistrende guitar og trommer, der energisk driver sangen og lytteren fremad, så man havner lige i armene på den charmerende uptempo-ørehænger ’By Heart’, der nedtoner støjelementerne, uden at give køb på det konsistente udtryk, eller være mindre rocket end de tre første numre.

’Shimmering’ afslutter den fem numre lange EP. Mere afdæmpet og med Olsen Solem’s vokal sat mere i scene centralt i lydbilledet. Men som det sig hør og bør, får guitarer og trommer lov at træde frem på scenen mod slutningen af numret og slynge sig rundt om Olsen Solem’s stemme.

Dråpe virker til at være godt på vej mod en solbeskinnet fremtid, og har da også allerede spillet på flere norske festivaler. EP’en kan være det første skridt på vejen mod noget rigtig godt, og bandet har allerede et stærkt og sikkert udtryk, der kan bygges videre på. Det er støjende rocket, men på samme tid melodisk poppet. Det bliver spændende at følge hvordan det lyder over et helt album. EP’en er i hvert fald en forfriskende og støjende brise i den lunkne musiksommer.

Dråpe: EP udkommer d.27. august på Pad & Pen Records

Like GFRock på facebook, og få nyt om rock, rul, metal, and the what have you – hver dag!

Previous articleGFR Fokus: Upcoming & Rockin’ LIVE i Århus!