Home Anmeldelser Death, Voxhall, 12/11 – 2013 **** (4/6)

Death, Voxhall, 12/11 – 2013 **** (4/6)

2286
0

Death var blandt bannerførerne i metallen i 80’erne og 90’erne, frem til bandet på grund af frontmand Chuck Schuldiner’s alt for tidlige død i 2001 gik i opløsning. Nu har 3 tidligere Death-medlemmer så genoplivet bandets materiale med en ny mand i front under navnet Death To All (herefter blot kaldet Death).

Hele to opvarmningsbands var med denne tirsdag aften, hvor bandet leverede den eneste koncert på dansk grund i denne omgang. Det resulterede i et absolut pænt fremmøde af metalhoveder fra hele landet, som også var på plads til andet opvarmningsband, tyske Obscura. De leverede velspillet, teknisk død, helt i Death’s ånd, og fungerede derfor som en fin opvarmning til Death selv.

Death er et af de nærmest mytologiske bands, jeg ville ønske jeg havde fået udforsket mere i min metalliske ungdom i slut-90’erne, hvor bandet var bannerførere for teknisk dødsmetal, der også formåede mere end bare at lave en masse temposkift. Men med frontmand Chuck Schuldiner’s død, forsvandt Death fra metal-scenen. Nu er line-uppet fra Human-albummet med Paul Masvidal på guitar, Sean Reinert på trommer og Steve DiGiorgio på bas så gået sammen om at give Death’s sange nyt liv og med på vokal er Max Phelps, som de to førstnævnte også er kolleger med i Cynic. DiGiorgio har blandt andet været med i Sadus, så det er nogle dygtige og rutinerede metalmusikere, der har taget Death-tråden op.

Man kunne jo så godt have sine overvejelser om hvordan sådan et projekt ville ende ud, men heldigvis viste de fire mand på scenen at de er værdige til at rejse rundt med Death-materialet. Efter en buldrende trommeintro hvor scenetæppet og et lærred, der viste billeder af Chuck og kolleger, stadig var rullet for scenen. Et godt fyldt Voxhall, der havde tiltrukket metal-elskere fra det ganske land, var klar til at tage imod.

Betontunge grooves og præcise skift og ind i mellem meget stærke melodier er kendetegn for Death’s progressive version af dødsmetallen. Der er både fart og tyngde, begge dele i rigelige doser, og musikerne virker glade for at stå på scenen. Fra første track ‘Flattening of Emotions’ tromlede henover os, over ‘Suicide Machine’ og den fremragende ‘In Human Form’, kørte Death-maskinen effektivt over publikum, og en relativt lille, men heftig mosh-pit former sig også foran scenen.

Max Phelps i front
Max Phelps i front (Foto: Anders Teibel/Voxhall)

Max Phelps siger ikke et ord til publikum, til gengæld takker bassist Steve DiGiorgio et par gange publikum for at møde frem, inden koncerten går lidt død i  først en bas-solo, og så da bandet forlader scenen og lærredet rulles ned igen. Vi skal selvfølgelig se en, lidt lang, tribute til Chuck Schuldiner, med billeder og videoklip af Chuck. Selv om det selvfølgelig er på sin plads at hylde manden, som var det definerende medlem i Death og en legende i metal-verdenen, virker det alligevel forstyrrende på koncertoplevelsen, og spørgsmålet er om ikke hyldesten kunne bestå af den respektfulde og kompetente fremføring af Schuldiner’s musikalske arv.

Den er nemlig tung og med den herligt riffende ‘Zombie Ritual’ får Death igen sat gang i sagerne på Voxhall. ‘Baptized in Blood’, ‘Spirit Crusher’ og ‘Together As One’ modtages også alle flot af publikum, og mosh-pitten genopstår efterhånden. På scenen byttes Reinert ud med Obscura’s trommeslager på et nummer, mens samme bands forsanger overtager vokalen fra Phelps, mens også Masvidal får en puster, inden afslutningen af det ordinære sæt.

To ekstranumre bliver det også til, først ‘Lack of Comprehension’ og som afslutter og til stor jubel, en fremragende version af ‘Pull The Plug’. Det gør Death så i sin nye reinkarnation, som viste at de er værdige til at turnere med Schuldiner’s musikalske arv. Det er selvfølgelig ikke Schuldiner selv, vi får, men Phelps er respektfuld overfor materialet og indtager ikke en snakkende hovedrolle. Det er faktisk først før andet ekstranummer, at han overhovedet siger noget til publikum. Den lidt ujævne midterdel i koncerten trækker lidt ned i oplevelsen, men alt i alt viste Death at de er værd at opsøge live – både for kendere og nye metalhoveder.

Previous articleBlandet Nyt Fra Rockland, uge 46
Next articleThe Breeders – Cannonball – 14/11 – 2013