Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Stone Cadaver: Reject Remove Replace ★★★★☆☆

Stone Cadaver: Reject Remove Replace ★★★★☆☆

2102
0

De aarhusianske stoner-metallere Stone Cadaver albumdebuterer med power og tyngde èn masse på et album, som åbner stærkt, men desværre ikke helt holder kadencen hele vejen.

Stone Cadaver har tidligere rørt på sig med en selvfinansieret EP og blandt andet en optræden på sidste års Royal Metal Fest i Aarhus, så de kommer ikke helt ud af den blå luft. Bandet spiller en groovy form for stoner-metal, som låner fra 70’ernes tungrock og heavy metal og slipper ganske godt afsted med både at tromle igennem og give plads til melodier, for eksempel når frontmand Anders Bech Nielsens guitar får lov at solo’e med jævne mellemrum.

Der er blevet plads til syv numre på albummet, som bandet selv har produceret, med hjælp fra Torben Egebjerg – og det er i øvrigt indspillet live i studiet. I pressematerialet fortæller bandet, at de gerne har villet skabe et album af den gamle skole, som man lytter til fra ende til anden, og det er de i det store hele lykkedes med. Reject Remove Replace fremstår som et homogent album, hvor der ikke er dele, der falder udenfor, hverken i udtryk eller kvalitetsmæssigt.

Åbneren og videoudspillet ‘Sscum’ er dermed en god indikator for, hvad man får i metermål på albummet; en rytmesektion med kvalitet og tyngde og kraftfulde riffs, pakket ind i en solid komposition. Det svinger, især i kraft af de stærke riffs, og nogle veleksekverede temposkift.

Noget af det, der er ret fedt ved Stone Cadaver på Reject Remove Replace, er at Andreas Slocinski’s bas også får plads til at fylde i lyden og shine lidt ind i mellem. For eksempel på det korte instrumentale midterstykke, ‘Ruins in the Sand’, men også blandt andet på ‘We Need Your Fucking Blood’, som står som højdepunktet på albummet. Det indledes med buldrende trommer og dirrende riffs, inden der kommer fart over feltet. Der er en svært modståelig energi her, og samtidig fungerer det også godt når tempoet igen trækkes ned og guitarsoloen bygges ovenpå en levende basbund, inden trommerne pisker nummeret op i tempo igen.

Også på ‘Suffer the Scorn’ får bassen lov at brede sig, især i det ret stærke vers, og nummeret fuldender et stærkt udlæg på albummet. Det er et godt valg at lade bas og trommer udgøre det meste af bunden i versene, og først herefter bygge riffene på, og igen synes jeg Stone Cadaver især viser deres styrke i versstykkerne.

Desværre lever anden halvdel af albummet ikke helt op til første. Anden del indledes med den periodevis lidt ordinære tungrocker ‘Hands of Death’, som jeg, trods et fint udlæg, først synes for alvor rykker på instrumentalstykket i sangens sidste del. Jeg har lidt af samme fornemmelse på ‘Removal of the Eye’, hvor det rigtige guf også ligger efter de første par minutter – her er det dog også et ret fedt flerstemmigt vokalstykke, der tager kegler. Mere af den slags!

Albummet lukkes, selvfølgelig, fristes man til at skrive, af en ulmende, tung sag, endda i to akter, nemlig ‘Dead Horses (pts. I & II)’, som møjsommeligt bygger op til et tungt svingende vers med forvrænget vokal – hvilket fungerer ganske fortrinligt for Stone Cadaver. Det er dog lige ved tabe luften hen ad vejen, efter den gode åbning, inden der lukkes ned med mere dæmpede toner, på hvad jeg antager er pt. 2.

Havde anden halvdel holdt første halvdels niveau, så havde jeg ikke været i tvivl om at vi var i den pæne ende af karakterskalaen, men Reject Remove Replace taber altså desværre noget luft på anden halvdel. Der er dog nok stærke øjeblikke til at vi samlet lander på 4 solide stjerner.

Du kan finde Stone Cadaver på Facebook.

Previous articlenordnordnord: Faster Than Ever Before (EP) ★★★★☆☆
Next articleSiamese: Shameless ★★☆☆☆☆