Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Mud Shark: Bonzo Did It (EP) **** (4/6)

Mud Shark: Bonzo Did It (EP) **** (4/6)

2631
0

Mud Shark er ikke en ny hajfilm fra Syfy channel eller lummer slang, det er en aarhusiansk veteran-rock-bil, som drøner på tidsrejse med håret blafrende i vinden – fra de psykedeliske 60’ere, over punken og op til de hårde 90’ere med en snert af grunge.

Bonzo Did It er 4 numre fordelt på en spilletid på cirka 21 minutter, hvor vi når at komme godt omkring i rockhistorien, nogle gange endda indenfor samme nummer. Mud Shark vil og kan meget, det er både EP’ens store force og dens svaghed. Når musikken rinder ud, så ville man næsten ønske, at de valgte en mere snorlige eller direkte rute til deres tidsrejse. Det ville måske få deres kvaliteter endnu tydeligere frem, men på den anden side er det bestemt ikke uden smittende charme når Mud Shark kaster sig legesygt over musikhistorien.

Mud Shark starter turen i deres rock-tidsmaskine med udstyrsstykket “When Your In Vain”, hvor gruppen på knap 8 minutter får klistret bidder fra de psykedeliske slut-60’ere sammen med tunge, nærmest 90’er sludgede passager, hardrock med koklokke og instrumentalstykker med svævende og atmosfæriske rock. På mange måder er det for meget og kan virke rodet, men nummeret rummer alligevel en eller anden form for indre logik, der gør at det ikke falder fra hinanden – men det er lidt af en mundfuld som åbner. Lyden er her, og på EP’en generelt, noget rå og rustik, nærmest i den underproducerede ende, men det klæder egentlig bandet rigtig godt, og giver det hele et klædeligt retro-rocket skær, der gør musikken svær at tidsfæste helt præcist. Et åbningsnummer der både undrer, er lidt forvirrende og gør én nysgerrig efter i hvilken retning Mud Shark mon svømmer det næste øjeblik.

“Line Of Fire” lægger ud med mere koklokke, og en melodi der virker delvist inspireret af The Knacks “My Sharona” kombineret med et skud Screaming Trees. “Line Of Fire” er overordnet set et langt mere konventionelt opbygget og udført rocknummer, med et sejt rockende drive, der rykker godt igennem. Her består den største musikalske udflugt i et ret effektivt og medrivende instrumentalstykke cirka midtvejs, men ellers savner man allerede lidt den mere eksperimenterende struktur fra “When Your In Vain”.

På den efterfølgende “As I Lie Awake” drejer bandet ind på endnu et nyt spor, denne gang er vi i den noget mere afdæmpede og tilbagelænede afdeling, i forhold til de to første numre. Indledningsvis lyder det nærmest lidt dovent og døsigt, men omkring 2 minutter inde i sangen bliver der pludselig sparket liv i de klassiske rockklude, blot for at nummeret igen svinger tilbage på det let tøffende spor. Forsanger Alexander, der har en fin og tør 90’er klingende rockvokal, forsøger sig endda med noget Jay Kay (Jamiroquai) semi-falset, der, om ikke andet, skaber lidt variation. “As I Lie Awake” er en lidt særpræget størrelse, et nummer der ikke er så umiddelbart fængende som de to første på Bonzo Did It, men det er bestemt ikke uinteressant at lytte til.

Afslutningsnummeret “Break Your Spirit Down” starter ud med at lyde som skramlet Queens Of The Stone Age, med Mark Lanegan light på vokal – det fungerer virkelig godt for Mud Shark! Der går mere klassisk guitar-rock i mellemstykkerne og noget repeterende tangent-klimperi, der kører i baggrunden, er med til at sangen ikke lyder som et direkte rip-off af noget man har hørt før. Især den svedige og sumpede afslutning, hvor klangen bliver brun og brummende giver nummeret det sidste løft. Endnu et glimrende nummer, på en EP uden deciderede svage stunder.

Ok, jeg kan ikke rigtig finde ud af om det her egentlig hænger sammen eller giver nogen sammenhængende mening, for umiddelbart kan Mud Shark’s musik godt virke som om de er all over the place. Der lånes heftigt, klippes og klistres og sættes sammen på nogle gange lidt skæve måder, hvilket gør at EP’en momentvis kan virke lidt kaotisk og får Mud Shark til at lyde som et lidt ubeslutsomt band. Hvad er det egentlig i bund og grund de ønsker at spille? Lidt af det hele åbenbart, og mod ret store odds, så falder det ikke fuldstændig fra hinanden på denne ellers ret spraglede og idérige EP. Bonzo Did It er lyden af et band der lader til at have det sjovt med at prøve mange forskellige ting af, og dermed fremstår EP’en også som et lille lyd-laboratorium, hvor der er plads til at afprøve formlen. Selv om de 4 numre er ret forskellige, så er der dog alligevel visse fællestræk som binder dem sammen, og gør de 21 minutter til en fornøjelig og ret vanedannende rock-tidsrejse.

Bonzo Did It kan hentes til den pris du finder passende på bandets Bandcamp-side

Previous articleBOB SACAMANO – Miss Snow – 24/10 – 2013
Next articleMonster Magnet: Last Patrol **** (4/6)