Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer The Silent Low – EP 2014 **** (4/6)

The Silent Low – EP 2014 **** (4/6)

2133
0

Aarhusianske The Silent Low er et forholdsvist nyt blad på den danske rockscene. Bandet blev stiftet i 2013, men det er en kvartet af garvede gutter der rocker igennem i bandet, da det tæller medlemmer fra blandt andre Bullet Train Blast, The Burning, Ruun og Second Society. Efter at have spillet en del koncerter i 2013, er de nu klar med deres første udspil, en bette EP på 3 sange.

Bandets lyd er, som de også selv skriver, en god blanding af 70’er rock, 90’er grunge og en snas metal, og med melodien i højsædet. Og ja, de tre sange på EP’en smager da også af bands som Stone Temple Pilots, Truckfighters, Fu Manchu, Alice In Chains og vokalen sender tankerne godt 23 år tilbage i tiden, hvor Marcus Winther-John og hans kumpaner i Inside The Whale huserede på de danske spillesteder. Derudover er der krydret godt med masser af guitar-lir, tunge riffs og lige-ud-af-landevejen attitude.

EP’en sparkes godt og grundigt igang af “Dear Devil”, der fra første sekund ikke ser sig tilbage, der findes kun én vej, og det er frem. Klart EP’ens bedste og mest kompetente nummer, det er her hvor The Silent Low hører hjemme: I et komprimeret univers af førnævnte artister, dog uden Inside The Whale, de kigger forbi senere, og tilsat The Silent Low’s helt eget mix. Det kommer på intet tidspunkt til at lyde “kopi-agtigt” og man bliver revet med at bandets energi og deres evne til at skrue et habilt nummer sammen.

Der bliver skruet en anelse ned for energien på anden skæring “The Freak I Am”, hvor der bliver skruet gevaldigt op for 90’er referencerne og i de mere stille passager dukker der en bismag af Marcus Winther-John op i vokalen, og den har jeg det personligt ekstremt svært med. Det er som sådan et meget fint nummer, dog ikke sangskrivning fra øverste hylde, og sangen gør hverken fra eller til. Det er hørt før og man savner i den grad dynamikken og energien fra “Dear Devil”. Et fint “fyld-nummer”, men heller ikke mere end det.

EP’en slutter af med “Black Heart Beating”, hvor der igen bliver skruet op for energien, men som på forrige sang, så mangler der lidt i forhold til sangskrivningen, og desværre, for mig, er der nu skruet helt op for Marcus Winther-John, og de samtidige referencer til Alice In Chains kammer lidt over. Men en ting skal denne sang have, der er smæk for skillingen, og man kan sagtens fange sig selv i at vippe med på de tunge passager.

Alt i alt er EP 2014 en meget fin lille sag, den starter flot ud, med et nummer der har potentiale og viser et band der ved hvad de vil og hvorfor. Og det er jeg da heller ikke et sekund i tvivl om at de ved, de er uden tvivl kompetente musikere, kan deres kram og måske derfor sidder man lidt skuffet efter at have hørt hele EP’en, for hvor blev DNA’en fra første nummer lige af? Jeg smider 4 små stjerner efter drengene fra Aarhus, for én rigtig fed sang og to der ikke rigtig hæver sig for alvor over middel.

Anmeldt af Thomas Bjerregaard Bonde

Besøg The Silent Low på Facebook

Like GFRock på facebook og få nyt om rock, rul, metal and the what have you – hver dag!