Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Temple: Temple EP **** (4/6)

Temple: Temple EP **** (4/6)

2299
0

Temple er et relativt nyt band på den danske musikscene, dannet i vinteren 2011, men på trods af det, har de nået meget på kort tid. Efter halvandet år i isolation i øvelokalet, sendte bandet førstesinglen “Renegade” på gaden, som har fået airplay på P3 og P6 Beat samt tilbragt de maksimale 8 uger på Det Elektriske Barometer.

Nu er bandet, der består af sanger og sangskriver, Nils Bloch, guitarist Theis Molin og bassist Asger Kudahl så klar med debut Ep’en, med den opfindsomme titel, “Temple EP”. EP’en er indspillet i DR’s Big Bands forhenværende studie i Radiohuset. Indspillet, produceret og mixet af Temple selv og Michael Fischerson.

Temple EP består af 4 skæringer, “Renegade”, “Now You’re Here”, “Strange Skin” og “Sleepless”. De fire sange bevæger sig alle i et melankolsk, underspillet og smukt univers, hvor vokalen er det bærende element, og ambiente guitarfigurer, slæbende trommer og melodisk bas, guider lytteren rundt i det drømmende landskab.

“Renegade” starter meget stille, ja underspillet, med lidt tromme og guitarklimp, hvorefter Nils Blochs karakteristiske vokal tager over. Nummeret udvikler sig ikke voldsomt, der bliver tilføjet lidt lap steel og orgel, og sangen stiger kontrolleret i intensitet. Et rigtig fint nummer, hvor stilen bliver lagt, man bliver introduceret for Temple’s univers og Nils Blochs vokal, som til tider minder en smule om Damon Albarn. Men det er der jo ikke noget skidt i.

Vi stener videre til “Now You’re Here”, hvor tempoet bliver skruet en anelse i vejret, og stemningen er en anelse mere munter. Igen opbygges der fra stort set ingenting til en fint niveau, uden det på noget tidspunkt bliver vildt. Sangskrivningen er mere traditionel, og brugen af “klassisk” trommespil,  gør nummeret knap så “maskinel” som “Renegade”.

“Strange Skin” er i min optik EP’ens stærkeste, og nok også mest traditionelle nummer, og måske også det mest simple. Men når man har en evne til at opbygge lydlandskaber, som de tre gutter i Temple, og så lige krydre det med en habil vokal, så kan man ikke være andet end solgt.

Vi slutter af med “Sleepless”, der fint lukker af, og ikke er meget fra at være på højde med “Strange Skin”. Et rigtig godt nummer, der igen er holdt helt nede, og i den grad bæres af vokalen. man forstår ikke helt at der er gået 3 minutter og 50 sekunder, når sangen er slut, for der sker ikke det store. Men det er netop dér Temple gør det sublimt. Med meget få virkemidler holder de lytterens interesse fanget.

Overordnet er det en meget fin debut EP Temple lægger for dagen. Der er mere end styr på instrumenterne, sangskrivningen og ikke mindst vokalen. Og bandet ved om noget, hvilken vej de vil, og hvordan de kommer derhen. Dog mangler jeg lidt kant og kontrast på udspillet, eventuelt noget mere distortet guitar, ikke meget, men nok til at få lytteren ud af sin semi-trance, for det bliver næsten lidt for fint og ufarligt. Derfor når Temple ikke helt op på de 5 stjerner, de er tæt på, men må nøjes med 4 meget store stjerner fra min hånd, til deres drømmende univers.Én ting kan man i hvert fald ikke tage fra Temple, de er helt deres egne, og et meget interessant bekendtskab, så jeg ser frem til at debut albummet rammer engang i efteråret.

Anmeldt af Bonde

Previous articleTenacious D – Tribute – 15/3 – 2013
Next articleDeap Vally – Gonna Make My Own Money – 16/3 – 2013