Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Rebekka Thornbech: Winter (EP) ★★★★☆☆

Rebekka Thornbech: Winter (EP) ★★★★☆☆

1331
0

Rebekka Thornbech runder sin EP-kvartet om årets gang af med Winter, der med sin storladne lyd fungerer som et fint punktum.

Winter er fjerde EP i en EP-kvartet fra Rebekka Thornbech, der afspejler årets gang. Over tre sange arbejder Thornbech med vinter-temaet, og der er måske endda en snert af julelyd når der bruges klokkespil og lignende undervejs.

Der er således sket lidt i forhold til instrumenteringen og skruet op for det storladne i sangene, som ellers stadig bygger på country/bluegrass-opbygning med Thornbech’s vokal som omdrejningspunkt. ‘Silver Linings’ åbner med klokkespil og kor, mens en akustisk guitar sætter tempo og rytme. Det er faktisk ganske fint forløst.

Der skrues lidt ned for virkemidlerne på ‘Turn On the Lights’, hvor Thornbech konstaterer at hun har “picked up the pieces so many times before”, men igen har kastet sig ud i kærligheden. Det er på mange måder et ret klassisk nummer, men som alt hvad jeg har hørt fra Thornbech er det sat sammen med god fornemmelse for det musikalske håndværk og med solid kvalitet.

Der går for alvor julestemning i den på EP’ens sidste nummer ‘All the Roads Lead Back’, som tematisk handler om at vende hjem. Her bygges der langsomt flere og flere lag på sangen, der får et storladent kor koblet på, så det næsten bliver for meget af det gode. Men også kun næsten, for når det nu er de store følelser, der er i spil, og der endda spilles lidt på julen, så må der gerne smøres lidt tykt på. Det er ganske fængende, men det er også i det storladne EP’en skiller sig lidt ud fra Thornbech’s øvrige produktion, som for eksempel på Spring var mere nedtonet.

Det er for så vidt fint, at Thornbech udvider sit musikalske spektrum og skruer op for nogle virkemidler og det storladne klæder faktisk hendes lyd. Men de 11 minutter, EP’en varer, er næsten også for kort til, at det helt når at fæstne sig hos lytteren. Når det så er sagt, så er numrene velfungerende, ligesom EP’en i det hele taget – det høster 4 store stjerner til Rebekka Thornbech og Winter, som du roligt kan sætte på til en tænksom vinterstund eller som soundtrack til julemiddagen derhjemme.

Previous articleJon: Alene I Et Fællesskab (EP) ★★☆☆☆☆
Next articleSimon Lynge: Deep Snow ★★★★★☆