Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Lucas King: Long Road Again ★★★☆☆☆

Lucas King: Long Road Again ★★★☆☆☆

2340
0

Dansk-vietnamesiske Lucas King albumdebuterer med en samling vellydende og behagelige, organiske folk/roots/pop-sange, men der mangler lidt kant og variation i lyden for man for alvor får lyst til at tage med King ud på den lange vej.

Lucas King hedder egentlig Lucas Tuan Minh Hoang, og har tidligere slået sine folder i en lang række musikalske sammenhænge. Blandt andet har han leveret korvokal til en lang række danske kunstnere, ligesom han underviser i sang på det Jyske Musikkonservatorium. Så lad os bare starte med at slå fast, at Lucas King synger ganske glimrende. Han har en behagelig vokal, der også har en pæn spændvidde og som klæder den mestendels afdæmpede, organiske singer/songwriter-pop, som fylder albummet.

I følge pressematerialet er numrene skrevet med tanke på at blive spillet mens man er undervejs, for eksempel på et roadtrip, og set som musikalsk bagtæppe, er Long Road Again en vellykket størrelse. Sangene handler ofte om at være på vej, finde vej og søge efter noget. Vi lægger ud med ‘Open View’, der sætter stemningen for albummet med sit dæmpede guitarspil og Lucas King’s behagelige vokal i centrum, som beretter om at nå frem til en åbenhed overfor nye impulser.

Lidt mere folket bliver det på ‘Letters’, hvor vokalen næsten bliver lidt for pæn og poleret til min smag, men hvor instrumenteringen til gengæld vinder point – blandt andet er bas-spillet fremtrædende, hvilket fungerer rigtig godt. Titelnummeret ‘Long Road Again’ lader guitaren sætte lidt tempo, og stortrommeslagene sørger for at foden vipper lidt med. “Life ain’t a shortcut//I’m ready for the long road again”, synger King, og man er klar til at følge med, i hvert fald et stykke af vejen.

For efter en fin åbning på albummet, bliver det nemlig lidt ensformigt undervejs. Ikke decideret søvndyssende, men for eksempel ‘Shape Of Me’ og ‘Waves’ har godt nok begge solide kvaliteter, men ikke helt nok til at jeg ikke driver lidt væk i tankerne. Førstnævnte handler så vidt jeg kan tolke om at rense kroppen og sjælen for det overflødige, men bevare sin form, men trods den fodvippevenlige rytme, er kompositionen lidt udynamisk og føles lidt for lang. ‘Waves’ er mere luftig, men trods et fængende omkvæd, bliver den simpelthen lidt for letbenet.

Bassen får lov at fylde på ‘Feels Like Home’, men ellers hører den sammen med ‘Hold On’ også til den mere stillestående del af albummet. Til gengæld har ‘Homebound’ en fin melodi, og et gennemført behageligt udtryk, og man får lyst til at synge og klappe med i takt. Gennemført flot nummer, også med Kajsa Vala Zachariae og Astrid Steen Noringriis’ korvokaler som stærkt supplement til Lucas’ egen – de leverer i øvrigt fine korvokaler albummet igennem. Albummets bedste nummer i mine ører. Også ‘Hymn For Peace’ holder et flot niveau, omend det ikke er nær så fængende som ‘Homebound’, men mindre kan også gøre det.

Dæmpede ‘Everything Will Pass’ har sine øjeblikke, men det er også som om den trækker lidt for langt ud, inden ‘Mud On The Hands’ afslutter med en stærk indledning, med flot vokalarbejde. Det er markant anderledes end albummets øvrige numre, og man kan ærgre sig over, at det først er til sidst, at Lucas King for alvor eksperimenterer lidt med formen, for det fungerer faktisk rigtig godt – det er stemningsfuldt og flot udført.

Alt i alt føles albummet dog lidt langt i spyttet. Der kunne godt være skåret lidt til, og der mangler også åbenlyse ørehængere. Lucas King har dog rigtig godt styr på vokal og musikalske virkemidler og albummet er generelt en behagelig lytteoplevelse, som givetvis vil gøre sig fint som makker på køreturen ud i det blå. King viser dog også at der er potentiale til endnu mere, hvis han giver sig i kast med eksperimentere lidt mere med sit materiale, for de musikalske og vokale evner, er der bestemt ikke tvivl om. Et par gedigne ørehængere mere på niveau med ‘Homebound’ havde også givet ekstra i karakterposen, men i første ombæring lander King på 3 store stjerner.

Lucas King holder release-koncert i København på PH-Caféen d.19. marts. Albummet kan downloades gratis HER, til gengæld opfordrer Lucas King til at man donerer penge til en indsamling for to børnehjem i Nepal.

Previous articleA Horrible Death To A horrible Man: Escape Escape ★★★★★☆
Next articleGenfærd – Stormen – 18/3 – 2015