Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Jet Black: Næseblod EP ★★★★★☆

Jet Black: Næseblod EP ★★★★★☆

2063
0

Den energiske og dynamiske garage-støj-duo er tilbage i fuld vigør på deres andet EP udspil, og ja, det er sgu lige før den medfører næseblod.

For som på Jet Blacks første udspil 4:10, som Jonas ligeledes smed 5 stjerner efter, er der på Næseblod så sandelig stadig dømt, in your face DIY-garage-støj-punk-trampe-motorcykel-grungerock, som ingen andre i lille Danmark lægger for dagen.

EP’en består af 5 skæringer, hvor den første er en kort, men støjende, instrumental intro, der fint varsler den tsunami af energi og støj, der kommer til at ramme en, på de efterfølgende 4 sange. Det er beskidt, det er ondt, det er skramlet, det er low-core – ja, det er sindsygt, altså, sindsygt fedt. For med få virkemidler formår de 2 bandmedlemmer, at kreere et farligt og dragende univers og fastholde én i et jerngreb, indtil man har fået banket alt luft ud af sit korpus, og man sidder forpustet tilbage og tænker, hvad fa’en skete der lige der!?

Introen drøner direkte over i “Cauldron” der, baseret på en distortet vokal, distortet guitar, buldrende trommer, fede riffs og en uhyre simpel tilgang til sangskrivning, tromler fremad, og smadrer alt på dens vej. Dette er også opskriften på de resterende 3 sange, “Trigger”, “Black” og “Rival”, og opskriften holder hele vejen. Duoen formår heldigvis, at variere de relativt korte støj-udbrud (længste sang er “Black” på hele 2 minutter og 31 sekunder), og det er måske her deres helt store force ligger begravet. For duoen er abnormt dygtige til at skabe komprimerede dynamiske støj-bomber, og ved hvornår nok er nok, og stopper mens legen er god. Dette medfører at man liiige skal høre sangene igen, en enkelt gang eller 10, for at finde ud af hvad der reelt forgik i den kontrollerede galskab, for kedeligt, det er det så sandelig ikke.

En væsentlig faktor til at Jet Black og Næseblod fungerer så godt, er i den grad også duoens produktionen, der er lige i øjet. Det er skrabet, med en helvedes masse distortion med distortion på, men stadig balanceret, så man som lytter får det hele med (efter et par gange). Og så gør det jo heller ikke noget at Jet Black spiller super fedt, der er absolut ingen slinger i valsen.

Jeg kan ikke andet end at anbefale, at give Jet Black et lyt, hvis man er så uheldig (som jeg), først at stifte bekendtskab med dem nu. De er, i min optik, et af dansk rocks mest spændende nye navne, live må de være decideret skræmmende, på plade er de i hvert fald skræmmende gode, hvilket jeg kvitterer for, med 5 støjende garagerock stjerner.

Hør og download Næseblod ganske gratis lige HER

Anmeldt af Thomas Bjerregaard Bonde

Previous articleYAST – When You´re Around – 1/9 – 2015