Home Seneste Illdisposed, Voxhall, 23/10 – 2021 (Live/Anmeldelse)

Illdisposed, Voxhall, 23/10 – 2021 (Live/Anmeldelse)

1004
0
Illdisposed på Voxhall 21/10 - 2021. Foto: Jason Champney/Fonden Voxhall

Lørdag aften indtog Illdisposed nok engang Voxhall, og det gik som det skulle – det blev en professionel opvisning med et touch af nostalgi.

Illdisposed er blevet 30, og deres ikoniske Submit-album havde 25 års jubilæum sidste år. Det er også omkring 25 år siden, jeg så dødsmetallerne første gang, dengang på Vestergade 58, i forbindelse med optagelserne til Niels Arden Oplev’s dokumentar, Headbang i Hovedlandet.

En lille sidehistorie om det: I 9. klasse skrev jeg en opgave om musik, og kom i den forbindelse, gennem en kollega til min far, i kontakt med Lasse Bak, der dengang var guitarist i Illdisposed, og lavede et telefoninterview med ham. Temmelig stort for den 15-årige, som endda blev inviteret på Vestergade 58 (med skriftlig invitation, har den endnu) og fik lov at slæbe et par benovede, jævnaldrende venner med. Den koncert står stadig ret tydeligt i min hukommelse. Det var min første metalkoncert, og jeg husker især fornemmelsen af, at være i et miljø, som var helt anderledes, end det jeg færdedes i til dagligt i de aarhusianske forstæder. Og at Illdisposed holdt pauser med muzak, hvor de delte øl ud fra scenen.

Dengang var de et fremadstormende band, som kunne deres kram, og både kunne være brutale musikalsk, men også lave sjov. Her 25 år senere er Illdisposed en institution i dansk metal med 15 albums på bagen. Fra opstillingen i midten af 90’erne er der kun Bo Summer tilbage. Han flankeres af Jakob Batten og Rasmus Henriksen (guitar), Rasmus Schmidt (trommer) og Onkel Kusse Jensen (bas).

Lørdag aften stod Illdisposed så på scenen på hjemmebanen i Aarhus. Konceptet for aftenens koncert: Submit fremført i sin helhed. Det havde trukket godt med folk af huse.

Inden aftenens hovednavn havde lokale Slet Det dog fået lov at varme publikum op. Bandet består af en række tidligere medlemmer fra blandt andet Jerkstore, I’ll Be Damned og HateSphere, så rutine mangler der ikke. Der var da også god energi og attitude i et lydbillede, der måske ikke just var præget af finesse, men til gengæld virkede bandet oprigtigt begejstrede for at være der.

Illdisposed

Så blev der skruet lidt op for det hele, stemningen steg, og der blev hentet lidt ekstra fadbamser i baren. Her og der var der lidt brok i krogene over Voxhall’s udvalg, som nu består af et større sortiment fra To Øl – og en Ceres hører sig vel til når man hører Illdisposed? Nuvel, det gik vist alligevel for de fleste.

Det gik også for Illdisposed, der med Bo Summer i front kom hele vejen gennem Submit-albummet, men også undervejs tog afstikkere omkring andre af karrierens 15 albums. To fra 1-800-Vindication, og ellers spredt ud. Bandet var velspillende, og Summer kan stadig ramme sit subwoofer-niveau overbevisende nok, til at der nok blev nikket anerkendende blandt nogle af de yngre, genrebeslægtede bands, der også var repræsenteret blandt publikum.

Bo Summer og Jakob Batten. Foto: Jason Champney/Fonden Voxhall

Når Summer ikke stod og så halvt olm og halvt forpint ud i bredstående med mikrofonstativet mellem benene, blev der også lejlighed til lidt ros til hjembyen, et par anekdoter og et par anerkendende shout-outs til tidligere bandmedlemmer. Summer er det naturlige midtpunkt, og selv om han tager sig nogle pustere ind i mellem, fandt han også dansetrinene frem undervejs. Resten af bandet virker bare kort og godt som en velsmurt metalmaskine, der har helt styr på riffs og taktslag.

Blandt koncertens højdepunkter var den kværnende og stadig glimrende ‘Die Kingdom’, og ‘Slow Death Factory’, hvor breaket undervejs, hvor der på albumversionen dukker en akustisk guitar op, blev håndteret af Rasmus Henriksen på elspaden. Selv om ikke alle kompositioner fra Submit holder sig lige godt, så fungerer de live fordi riffsene grundlæggende er gode, og fordi Illdisposed er så gode til at groove. Det er ‘Submit’ et godt eksempel på.

Der blev hugget igennem på guitaren. Foto: Jason Champney/Fonden Voxhall

Udgangsreplikken blev ‘Purity of Sadness’, der blev et passende punktum for en koncert, der nok havde en bund af hjemstavnsnostalgi, men også viste Illdisposed for hvad de er; et professionelt dødsmetalband i europæisk topklasse, som også har været med til at bane vejen for yngre generationer på den danske metalscene.

Previous articleThe Entrepreneurs + Rigmor, Forbrændingen, lørdag d. 23/10 – 2021
Next articlePremiere: Ny single/video fra Isogenic