Home Anmeldelser GFR Live: Illdisposed med Aphyxion og The Cleansing, Radar, 1/3 2013

GFR Live: Illdisposed med Aphyxion og The Cleansing, Radar, 1/3 2013

2938
0
Illdisposed var aftenens ubetingede hovednavn

De lokale dødsmetal-legender i Illdisposed viste hvorfor de er still going strong, trods alderens begyndende trykken, med en professionel og ualmindeligt tight koncert på et godt fyldt Radar. Før dem havde de unge ripensere Aphyxion og københavnske The Cleansing også blæst dødsmetal af blandet kvalitet ud fra scenen.

Aphyxion ****

Aphyxion viste god energi
Aphyxion viste god energi

Allerede fra dørene åbnede, strømmede der godt med folk til Radar, på det lidt afsidesliggende Godsbaneareal i Aarhus midtby. Øllen flød fra baren og stemningen var forventningsfuld. Allerede første band, de unge Ribe-drenge Aphyxion, trak godt med publikum frem foran scenen, hvor der blev headbanget lystigt de forreste rækker. Aphyxion er et ret ubeskrevet blad i min bog, men jeg havde dog nået at forsikre mig om at ripenserne havde potentiale, ved at lytte til et par numre på nettet.

Bandet kom på scenen med en en god energi, og i det relativt korte sæt, var der en god vekslen mellem hurtige og langsomme, tunge passager . Numrene stod ikke voldsomt klart ud fra hinanden, og det er selvfølgelig et punkt, bandet kan arbejde med, men potentialet er der helt bestemt til at blive et markant navn på den danske dødsscene. Aphyxion behersker genrens virkemidler og deres instrumenter rimelig godt, især deres alder taget i betragtning, dog mangler de helt at frigøre sig fra forbillederne.

The Cleansing ***

En god halv time efter Aphyxion havde forladt scenen, trådte københavnske The Cleansing op. Her er tale om nogle mere erfarne herrer, der spiller en mere kompliceret og kakofonisk, og knap så catchy, udgave af dødsmetal. Teknisk og med mange skift. Det er ikke lige min favorit-afart af dødsmetallen, og sammen med et nærmest epilepsi-fremkaldende lysshow, var det en halvvejs stressende oplevelse. Der var dog også især et nummer, lidt over halvvejs i sættet, en tung satan, der slæbte sig brutalt afsted, drevet frem af den meget dygtige trommeslager, som satte sig fast i min hukommelse. Samlet set er The Cleansing dog ikke min kop øl, men en god del af det øvrige publikum så ud til at tage bandets tekniske tag på dødsmetallen til sig, og headbangede løs foran scenen.

Illdisposed *****

Den høje stemning fortsatte i pausen frem mod hovednavnets entré på scenen, og omkring kvart over 11 stod Illdisposed i nyeste inkarnation klar på scenen, med det eneste tilbageværende originale medlem, Bo Summer, i front. Summer er i besiddelse af et afgrundsdybt rovdyrsbrøl, som han stadig har bevaret, og bandet indtog Radar på overbevisende vis. Tungt, groovy, tight og svingende dødsmetal af den gamle skole.

I starten af sættet fik vi blandt andet ’Weak Is Your God’ og ’I Believe In Me’, hvor de forreste rækker på Radar gik amok, med stagedives og noget, der lignede en moshpit lige foran Summer. ’Dark’ fra 1-800-Vindication rykkede publikum så meget med, at én væltede ind i et cafébord fyldt med flasker. Samspillet i bandet var imponerende, og den nye bassist, ’Kussen’, faldt fint ind. Især trommeslager Thomas Jensen leverede en rabaldrende stærk indsats, så man næsten følte sig fanget i et tordenvejr, når der buldredes igennem på dobbelt stortromme og resten af trommesættet.

Bo Summer kan godt endnu, selv om alderen er begyndt at trykke

Efter et par tracks fra den nyeste skive, som gjorde sig fint live, fortalte Bo at han har været ved lægen og fået at vide at han er for fed. På vej mod de 42 er det hårdt at blive ved med at fortsætte på den måde, Illdisposed har kørt på de sidste 20 år, og Summer virkede da også lidt træt denne aften, selv om han stadig besidder en god frontmandskarisma.

Sidste nummer i det ordinære sæt var Illdisposed-klassikeren ’The Purity of Sadness’, der leveredes nøjagtig som resten af sættet, med præcision og med smæk på. Efter kort tid vendte bandet tilbage til jubel og et enkelt ekstranummer, ’We Are History’, der pressede de sidste kræfter ud af band og publikum. En times koncert var hvad det blev til, og det er måske lidt til den korte side, men på den anden side viste Illdisposed også med overbevisning, hvorfor de er de store drenge i klassen. Tightness, instrumentalt overskud og en række groovy og virkelig stærke dødsmetal-numre fra en lang karriere. Så skal du til Copenhell i år, så gør dig selv den tjeneste at svinge forbi Illdisposed.

Skrevet af Judas

Previous articleGFR Fokus: 3 tunge københavnske koncerter indenfor 5 dage (3/3 – 7/3)
Next articleWet Nuns – Heavens Below – 3/3 – 2013