Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Eucrid Elms: Strange Lights (EP) ★★★★☆☆

Eucrid Elms: Strange Lights (EP) ★★★★☆☆

1238
0

Eucrid Elms er et soloprojekt for Esben Møller Hansen, som, godt hjulpet af nogle musikalske venner, har skruet en kort, men stærk EP sammen.

Eucrid Elms udgav sidste år EP’en After the Illusion, og i følge Esben Møller Hansen selv (i dette interview på lapplandblog) er lydpaletten udvidet og lyden større på Strange Lights. Jeg har ikke hørt After the Illusion, men der er i hvert fald mange fine detaljer at gå på opdagelse i her på anden EP fra Eucrid Elms. Lyden er mørkt drømmende indie-rocket, og der er plads til både akustiske og elektriske guitarer, synths, trommer og korvokaler undervejs.

På åbneren, titelnummeret ‘Strange Lights’, er det blandt andet det fine korarbejde, der er med til at løfte nummeret op, sammen med en del gode detaljer i den varierede instrumentering, som fint understøtter Hansens vokal. Der er noget nærmest tænksomt over udtrykket, og jeg vil tro at EP’en vil være et glimrende soundtrack til at sætte sig på en fredelig bænk og kigge ud over hav eller marker og tænke lidt over tilværelsen.

Ovennævnte passer sådan set også ganske godt på EP’ens andet nummer, ‘Silent Waves’, i en grad, så den i de første lyt flyder lidt sammen med ‘Strange Lights’ i hukommelsen mens det er tredje, og sidste nummer, der for alvor gnistrer og skiller sig ud på Strange Lights. ‘259’ hedder det og starter dæmpet, med Hansens akustiske guitar og vokal, inden et keyboard begynder at ulme, og nummeret slår ud i lys lue med nogle heftige elektriske guitarudladninger. Samtidig er tekstens opbygning, startende med ‘On the first day”, fremadskridende indtil “On the seventh day//The rain was too heavy//For the streets to remain”, dramaet i teksten elegant modstillet med den akustiske guitar og Hansens vokal og dæmpede synths.

Strange Lights er velfungerende og giver smag for mere fra Eucrid Elms – faktisk føles den om noget for kort. Hvor ‘Strange Lights’ og ‘Silent Waves’ virker mest beslægtede, stikker ‘259’ ud med sine quiet/loud/quiet opbygning, men passer samtidig fint ind stemningsmæssigt. Hele vejen sørger variationer i opbygning og instrumentering for at det ikke på noget tidspunkt bliver monotont og kedeligt at strejfe om i Eucrid Elms’ univers.

De tre numre er næste for kort tid til at blive suget dybt ind, men potentialet er der bestemt til at bygge en lille verden op man kan drømme sig væk i. Det balancerer lige på kanten til en 5’er, men vi ender på 4 store stjerner og ser frem til hvad Esben Møller Hansen og hans kumpaner (Anders Bach på diverse instrumenter og Michael Bjerre Jakobsen på el-guitar har hjulpet godt til) skruer sammen næste gang.

Du kan finde Eucrid Elms på facebook.

Af Jonas Strandholdt Bach

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.