Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Crystal Shipsss: Crystal Shipsss EP **** (4/6)

Crystal Shipsss: Crystal Shipsss EP **** (4/6)

2097
0

Crystal Shipsss aka sangskriver Jacob Faurholt, er klar med en fornøjelig lille støjende EP, der fungerer som appetitvækker til et fuldlængde album, der udkommer til september. Det er lo-fi støj-rock med poppede og fængende melodier.

På rigtig mange måder er Crystal Shipsss EP en “lille” udgivelse, numrene er korte og skåret ind til benet, der er ikke meget fyld på sangene, og det hele skurrer afsted i hastigt tempo uden umiddelbart særligt store armbevægelser. Det er en meget ligefrem, let tilgængelig og ukompliceret størrelse at lægge ører til.

Jacob Faurholt, der gemmer sig bag navnet Crystal Shipsss, mestre i stor stil at skrive den lille sang, det kan næsten lyde helt skitse/demo præget, som en en ubesværet improviseret indspilning hjemme i dagligstuen. Hør bare det buldrende åbningsnummer “”Where The Wild Things Are”, der indledes med næsten flabet simple og skramlede trommer, imens Faurholt’s let-skingre vokal træller om “we don’t need more than we already have”, en vokal der periodevis er ved at drukne i den støj der tilføres sangen. Det snurrer og skramler løs, eksplosive larmende udfald afløses af afdæmpede og mere følelsesladede “poppede” passager.

Det er egentlig EP’en i en nøddeskal, krydret med Faurholt’s fine fornemmelse for den fængende melodi. Det er det meste af tiden ganske simpelt og nedbarberet til et absolut minimum, ingen tendenser til at læsse mere på sangene end højest nødvendigt. På “Crushing Like A Skull” lyder det som om Faurholt står alene med sin guitar i et meget stort rum, og synger ud i mørket. Nøgent og meget virkningsfuldt. Og EP’ens længste nummer med sine 3 minutter og 2 sekunder, så det er heller ikke fordi Crystal Shipsss ønsker at blive længere end de er velkommen. Midt i det tilsyneladende ret rolige sangunivers, dukker der så stykker som dette op: “Crushing like A skull, beneath the tires of A 4-wheeler”.

“Listening To Devil Town” er en reference til Daniel Johnston’s “Devil Town”, og handler om, ja, at lytte til det nummer – hvor Faurholt konkluderer “I guees I Have A Good Life”. Det selvom alt fra dvd covers til aftenmørket tilsyneladende skræmmer ham, lidt en forvrænget støjende tempofyldt bagatel, rent musikalsk. Den pudsige tekst, semi-foruroligende stemning og Faurholt’s personlige præg, løfter den dog, de lidt over to minutter, op over bagatel-grænsen.

Højdepunktet på EP’en for mig, er den hyggeligt vuggende “Dusty Vinyl’s”, der gennemstrømmes af en skøn følelse af nostalgi, lidt sørgmodighed og trøstende “varme”. Det er her Jacob Fauholt, både vokalmæssigt og musikalsk, er aller stærkest – lettere melankolsk og følsom, holdt oppe af en fin lille melodi, der bare rammer plet. Det var blandt andet det, der gjorde hans EP Geek Love Is The Best Love i eget navn, fra slutningen af 2012, til en stor oplevelse, og det som jeg mangler en lille smule mere af her. Men Crystal Shipsss bør naturligvis også adskille sig lidt musikalsk fra en udgivelse i eget navn, hvorfor ellers udgive det som netop Crystal Shipsss?

Heldigvis er “Night Of The Creeps”, der afslutter EP’en, også delvist i samme boldgade. Her ser Faruholt Night Of The Creeps helt alene, “I feel numb/I Feel Dumb/I feel like A Cat/Jumping out the window from the third floor/Not landing on my broken legs”. Faurholt formår endnu engang af skabe små levende billeder med tilpas finurlige tekster, der aldrig bliver så skæve, at det kommer til at virke fortænkt eller uforståeligt. Frivillig isolation fra omgivelserne virker som et gengående tema, det følsomme menneske beskytter sig selv – men passer det nu også, eller er det forsvarsmekanismerne det tager over?

Crystal Shipsss nyeste EP er som sagt en “lille” udgivelse, med 5 fine små lo-fi numre, der samtidig rummer store følelser i sit lavmælte udtryk. Der er betagende øjeblikke, hvor føler sig helt tæt på Faurholt og hans tanker, hvor man svæver væk i musikken, og andre gange savner man at det rammer lige så meget i hjertet som Geek Love Is The Best Love – som jeg er nødt til lige at hive ind som sammenligning igen. Som appetitvækker til det kommende album fungerer det upåklageligt, glimt af storhed anes i det lille univers, der forhåbentlig foldes endnu mere ud til efteråret.

Crystal Shipsss “Listening To Devil Town”

EP’en udkommer mandag d. 6/5 på Raw Onion Records

Previous articleMorten Bach Band: EP ** (2/6)