Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Tom Bjerg: Den vej (EP) ★★★★☆☆

Tom Bjerg: Den vej (EP) ★★★★☆☆

2164
0

Svendborgenseren Tom Bjerg er på banen med debut-EP’en Den vej, en gennemarbejdet og vellydende dansksproget blues/pop/rock-udgivelse.

Sten i begge skoene/Lommen fuld af sand/Snapper efter vejret/Svømmer så godt vi kan” lyder det undervejs på EP’ens åbningsnummer, den fine og repetitive ‘Den vej’, der flyder fint afsted på en levende rytmisk bund, diskrete synths, orgel og guitarlicks og med Bjerg’s vokal som det naturlige omdrejningspunkt. En god åbner, der viser at Bjerg ikke har noget behov for at skynde sig – men samtidig også sætter barren højt.

Tempomæssigt er ‘Et ekstra skud’ i nogenlunde samme boldgade som åbneren, og igen er der røv i bukserne. Der er elementer, især i det sproglige og vokalmelodierne, som minder en smule om Peter Sommer, men musikalsk er der flere blues-elementer hos Bjerg, der virker sikker og godt funderet både tekstmæssigt og musikalsk. I følge pressematerialet var han da også med til at vinde DM i rock i slut-90’erne, så det er en rutineret debutant, der er tale om.

‘Kom’ indledes dæmpet og er en duet mellem Bjerg og Julie Maria, der langsomt bygger op, men også ender med at ikke helt at træde i karakter. Jeg kunne godt bruge et break eller et løft, der ligesom fik sangen til at lette lidt mere. Nuvel, det er også et solidt nummer som det er, men nok det, der gør mindst for mig på EP’en.

Rosinen i pølseenden er ‘Landet’, der minder om de to første skæringer. Tempoet er sådan nærmest Mark Knopfler’sk blueset, og glider ubesværet. Det er i hvert fald det ord der falder mig ind, til at beskrive det. Der lader til at være overskud i instrumenthåndteringen og jeg forestiller mig at Bjerg og band vil kunne tage musikken flere steder hen live. ‘Landet’ står dog også fint i studieversionen, og selv om det næsten ind i mellem virker for “sikkert”, det Bjerg og hans musikalske opbakning har gang i på Den vej forstået på den måde, at det virker en smule tøjlet og kontrolleret, så er der også en dybde i Bjerg’s materiale, der gør at man gerne lytter igen.

Det kører dog også lidt i samme riller EP’en igennem – jeg sad et par gange og tænkte, det ville være saliggørende med en lille eksplosion, noget, der bed og overraskede en smule. Men altså… Det er bundsolidt, godt håndværk og med et godt greb om lyrik og melodier, hvilket rækker så rigeligt til 4 pæne stjerner.

Du kan finde Tom Bjerg på Facebook.

Previous articleThe Oceans: EP II ★★★★☆☆
Next articleTown Portal: Of Violence ★★★☆☆☆