Home Anmeldelser Roskilde ’14: The Awesome Welles, Rising, onsdag d.2. juli ***** (5/6)

Roskilde ’14: The Awesome Welles, Rising, onsdag d.2. juli ***** (5/6)

2509
0

Den fremadstormende københavnske trio The Awesome Welles fik lov at lukke Rising-scenen sent onsdag aften, og det gjorde de i overbevisende stil.

Live er Adam Nyborg Allen (vokal og guitar), Jeppe Bremann (trommer) og Jakob Løkkegaard (bas) forstærket med yderligere en guitarist og en mand på orgel, hvilket er med til at sikre et fyldigt lydudtryk.  Bandets styrke er at de kan skrive stærke, melodiske og mørke rocksange, som måske nok er formet af de sidste 10-15 års definerende rocklyd, men stadig har et personligt udtryk, især gennem Adam Nyborg Allen’s stærke vokal, der fungerede rigtig godt denne aften.

Samtidig virkede bandet fokuserede og velforberedte, og der var ikke meget slinger i valsen på scenen. Lige fra åbneren ‘Crossfire’, som blev fulgt af singlen ‘The Undertaker’, havde bandet godt fat i publikum. Lyden måtte godt have været en tand højere i mine ører, men til gengæld var den rimelig skarp og klar.

Bandet har indspillet album i studiet hos Sebastian Wolff i Esbjerg, og at dømme ud fra både de smagsprøver, der er blevet sluppet fri allerede (‘The Undertaker’ og ‘Out of the Woods’), samt de øvrige 10 numre bandet nåede at spille på de 50 minutter, de var på scenen, så bliver det en stærk debut. De fleste af numrene bevæger sig i et rockterritorie, der strækker sig fra The Killers’ catchiness til Arcade Fire’sk følsomhed og flere punkter der i mellem, ligesom man også kan ane Sebastian Wolff’s aftryk nogle steder.

THe Awesome Welles satte et flot punktum for programmet på Rising scenen

Den skramlede og hakkende arbejdermyre-hymne ‘Factory’ viser en lidt anderledes side af bandet som fjerde nummer, mens ‘On a Sunday’ og ‘Out of the Woods’, som klokker ind mod slutningen af sættet, understreger bandets melodiske tæft, mens Adam Nyborg Allen brænder mere og mere igennem i front, hvor guitaren jævnligt slænges om på ryggen, så han kan gribe fat i mikrofonen med begge hænder og synge igennem. Samtidig virker sætlisten og bevægelserne på scenen velovervejede, og med til at forstærke indtrykket af et band, der ved hvad de kan, og ved hvor de vil hen.

Næstsidste nummer er den nedbarberede ‘Everything I Had’, der leveres overbevisende af Adam Nyborg Allen, i dette tilfælde alene forrest på scenen med en akustisk guitar, kun bakket op af Emil Christensens diskrete orgelspil. Sårbart, dirrende og smukt, og musikalsk beslægtet med Kellermensch’s ’30 Silver Coins’ – men så absolut et glimrede nummer i sin egen ret.

Resten af bandet vendte tilbage til afslutteren ‘Wisdom’, der ligesom det øvrige sæt stod skarpt skåret mod nattehimlen over Rising-scenen. Hér satte The Awesome Welles et stærkt punktum for årets Rising-program, og kunne formentlig notere sig nogle nye fans blandt publikum. Der er god grund til at have høje forventninger til debutalbummet, der udkommer til august. 5 stjerner for en veleksekveret aftenstund i den melodiske, mørke rocks tegn.

Previous articleRoskilde ’14: Hexis, Rising, onsdag d. 2. juli **** (4/6)
Next articleRob Zombie – Living Dead Girl – 4/7 – 2014