RF16: På tur i programmet, torsdag d. 30/6

0
1142
views
Concert at Orange Stage at Roskilde Festival 2015

Traditionen tro dykker vi ned i Roskilde Festivalens program, dag for dag, time for time og går på opdagelse i det bugnende udbud der endnu engang præsenteres. Der er de store, de små, de ukendte og de helt skæve – nysgerrighed belønnes, som næsten altid. Vi forsætter rækken med torsdag (onsdag kan findes HER) – en af de lange!

Vores dækningsområde er efterhånden blevet ret bredt, også bredere end det var meningen, det skete sgu’ bare, derfor fandt jeg også hele 87 (!) navne på plakaten, som jeg på en eller anden led synes man kunne “forsvare” at tage med – selvom nogen var på dispensation og tålt ophold. Jeg kan, eller vil, naturligvis ikke gå i dybden med, eller anbefale, 87 navne, det er slet ikke pointen – og så bliver vi vist heller ikke færdige inden festivalen.

Nej, det bliver en slags GFR-rute igennem programmet, det, som vi kunne finde på at dække/selv se, krydret med forslag til afstikkere eller omveje, samt et bud på nogle lottokuponer eller ting der falder udenfor vores ramme til sidst, hvis man vil være den totalt alternative type.

Dagens program rummer hele 27 navne, som med lidt god vilje kunne presses ind under vores dækning. Det mere alternative og skæve kan findes i et afsnit nederst, kaldet Alternative Fristelser. Must see navne er bold + kursiv.

Torsdag

Så det tidligt ud af sækken folkens, når vi har sneget os forbi middag og uret viser 12.15, så er der dømt singer/songwriter toner fra den unge, amerikanske sangerinde Elle King, på Pavilion. Det er et af de navne jeg aldrig har set eller hørt om inden jeg snusede programmet igennem, så jeg er ikke helt klar over om jeg er på færten af noget? Så Google, help us… OK, hun er datter af såkaldt komiker Rob Schneider? Fuck that shit, lad os komme videre! Ej, OK, jeg gav det et lyt. Det viste sig, at jeg faktisk har hørt hendes hit (er det jo så nok) “The Ex’s & Oh’s” i radioen, så enten er vi ude i en flash in the pan kunstner, eller også har Roskilde fanget en rising star lige i rette øjeblik.

Hvis hun spiller hittet tidligt, så kan du løbe, som i sprinte, over til Gloria, hvor der kl. 12.30 åbnes op med anmelderrost, nordjysk folksy-cana fra Jonah Blacksmith. Det er et band vi allerede har haft igennem møllen et par gange, med interview og 4-stjernet anmeldelse fra Jonas til følge. Det KUNNE godt være her vi startede vores dag, hvis kaffen i mediebyen ikke er for god. I kid, det er den ikke…. hvis den overhovedet er der! HA.

Meeen vi har et problem fordi vi burde faktisk også troppe op ved Avalon kl. 13.00, hvor roste Blues Pills sparker det blå telt i gang med en omgang heftig, svingende retro-rock. Der er jo efterhånden mange om buddet hvad nyere bands angår, som spoler tiden 35, 40 eller 50 år tilbage og giver den gas, men Blues Pills har nu fået rigtig mange roser med på vejen. Man kan så diskutere, om Roskilde ikke er lidt sent ude med den booking, i hvert fald hvis det skal forestille at være en “på forkant med det nye” booking – de spillede jo eksempelvis på Copenhell sidste år.

Så får man lov til at hvile sig helt indtil kl. 14.15, hvor du lige kan nå at købe en stor White Russian som eftermiddagssnack i Gutter Island baren, nede i hjørnet ved Pavilion. Her er der dømt KAKKMADDAFAKKA, det er norsk for dansabel indie-rock. Bandet er endnu en af de ubekendte størrelser for mig, selvom jeg kan læse mig til at de har eksisteret i 10 år – og skulle levere energiske liveshows. Det kan enhver jo komme og påstå! De kaldes også pionerer i deres brug af sociale medier, så kan det jo være de kan lære os et trick eller to. Musikken vil jeg kalde fin og lun, efter lidt YouTubing, men måske ikke lige noget der direkte falder i min smag.

Så jeg får umiddelbart en lidt rolig eftermiddag, kl. 15.00 er der sarte og roste tone af fra danske Choir Of Young BelieversAvalon, hmm, lidt stor scene til dem, eller? Heller ikke lige noget jeg er faldet for endnu, men måske værd at tjekke ud mens man samler kræfter til at slæbe sig over til Arena. Her tropper Uncle Acid and The Deadbeats op kl. 16.00 og spreder syre og tåge af den nymodens-gammeldags slags. Jeg har det sådan lidt on/off med bandet, i mindre portioner synes jeg det fungerer meget godt, men det er ikke noget jeg helt er faldet for, eller trippet ud til. Endnu. Desuden virker det som et band der sniger sig igennem grænsekontrollen ofte, og har givet temmelig mange koncerter herhjemme de senere år. Ikke at der er noget galt i det, men det skriger ikke ligefrem af en eksklusiv, eller “svær” booking. Og på Arena? Lidt stor scene, måske?

Nå, mens jeg skrev det afsnit spillede KAKKMADDAFAKKA videre i baggrunden, måske er det værd at blive hængende og se dem alligevel?! I mens, i nutiden, denne, ender jeg nok med bare at blive hængende omkring Pavilion, for der er islandsk neo-soul fra Júníus Meyvant kl. 16.15 og ham har jeg såmænd sendt 4 stjerner efter for en flot, lille EP tilbage i september måned sidste år. Da havde dansk radio allerede haft lidt fat i ham, og ikke mindst P6 Beat har spillet ham jævnligt siden. Han er også god, hvis man skal have en R&B soulet indsprøjtning.

Så kunne man drysse over til Avalon og stene lidt til Destroyer kl. 17.00 men alle ved at folk på vores alder stiller sig foran Orange og gør som om de hopper med på “Jump Around”, når House of Pain invaderer Orange omkring 20 år for sent. Lidt af en out of left field sidste øjebliks booking, ikke mindst fordi Everlast og co. også spiller på Den Lille Fede I Nibe, og Roskilde ikke plejer at gøre sig i den slags “dobbelt bookinger”? Og så på mægtige Orange? Så for satan, nu skal der hoppes, JUMP JUMP JUMP JUMP!

Hele vejen over til Gloria, hvor amerikanske Ex Eye skruer op for volumen og leverer dagens lottokupon. Jeg kan nemlig ikke finde noget musik med dem online, så må stole på de ord man kan finde hvor musikken beskrives som “hard, heavy music – aggressive, cathartic, and thrilling”. Bandet består af Greg Fox på trommer (spiller også med Guardian Alien og Fox Millions Duo på festivalen), Colin Stetson på saxofon (spiller med Sarah Neufeldt på festivalen), Shahzad Ismaily på bas/synth og Toby Summerfield på guitar.

Hvis det lyder som for stort et sats, så  sæt kursen direkte mod Avalon, hvor Courtney Barnett går på kl. 19.00. Den 28-årige australske singer-songwriter har godt med vind i sejlene, både hos anmelderne, men kommercielt er der efterhånden også kommet lidt hul igennem. Det er jo et temmelig traditionelt udgangspunkt, men Barnett har både musikask kant, lyrisk vid og bid og så rocker det også godt igennem hist og her.

Herefter skal der vælges lidt, man kunne lægge ud med at trække over mod Pavilion, hvor Black Breath kl. 20.15 bringer noget grim og tung metal med sig fra Seattle. Der er både noget svensk thrash-død over det, men også elementer fra hardcore og så lyder det bare dejligt smudset og beskidt. Det kunne godt være noget jeg blev hængende og tjekkede ud, i stedet for at slæbe mig over til Arena, hvor PJ Harvey går på kl. 20.30. Ikke at der er er noget galt med album-aktuelle Polly Jean, hvis output tilsyneladende ikke daler i kvalitet med årene, men at der ikke er noget på Orange samtidig (Macklemore & Lewis går først på kl. 21.30) gør at det lugter lidt at pres på Arena – og at man derfor skal komme tidligt for at få noget ud af det.

Dum-di-dum, så har vi lidt Alternative Fristelser (se dem nederst) og får lidt aftensmad inden turen går til Gloria, hvor Bisse bløder igennem kl. 22.30. Jonas har anmeldt hele hans såkaldte Blood-trilogi, hvor han tager det danske sprog under kærlig, og måske knap så kærlig, behandling, mens han som en musikalsk liderbasse hopper på alle mulige genrer. Live skulle han også være noget af en oplevelse, og som dette interview viser, er han også en mand af holdninger.

Er det for alternativt, så kan du se om norske Kvelertak formår at vælte Avalon kl. 23.00, hvilket må sige at være et godt spilletidspunkt for deres energiske blanding af harcore, punk, heavy og rock og rul. Bandet bragede igennem med deres selvbetitlede debut i 2010, hvilket fik dem på manges læber, siden kom den lidt mindre elskede “mere af det samme” plade Meir i 2013 og nu 3 år senere er de klar med tredje album. Det er sådan et band der af mange var udråbt til at blive det nye store og så var det som om momentum forsvandt lidt – kan de genvinde det tabte?

Ellers kan du slå hype-sirenen til kl. 23.30 ved Arena, hvor det er tid til CHVRCHES. Skotsk synth-pop, som nok befinder sig lige i grænselandet af hvad vi normalt ville dække, men vi er ikke helt udenfor lov og ret i forhold til ting vi allerede har anmeldt på siden… som vi måske ikke skulle have anmeldt, hehe. Nå, det lyder sgu meget fedt på en “radio-catchy-men-med-lidt-substans” måde.

Hvor meget substans der egentlig er at komme efter på Orange Scene kl. 00.30, når Jack Black og Kyle Gass (med band?) agerer hovednavn, kan nok diskuteres. Ligesom det kan diskuteres om det ikke er i sidste øjeblik Roskilde Festival endelig får hevet den succesfulde comedy/rock/metal/fjolle duo ud på dyreskuepladsen. Nuvel, selvom Tenacious D måske mere er en booking for folk på min alder, plus/minus, der skrålede med på “Fuck Her Gently” og “Tribute” for 15 (!!!) år siden, så skal det, med lidt brændevin i skuret, nok blive en underholdende seance. Haha, de er tykke!

Hvis det alligevel er for plat og tø-hø’et for dig, så er der 2 alternativer på de mindre scener på samme tidspunkt. Ovre på Pavilion får du god gammeldaws satanisk black metal for Norge, corpse paint inkluderet, fra Tsjuder, mens Gloria frister med en tysk diæt, nemlig Diät, der spiller østtysk post-punk, jawohl!

Klokken 01.00 kan du jo snige dig over til Avalon i ly af mørket, hvor post-punk und so weiter kvintetten Savages skal forsøge at leve op til både hype, kommerciel og anmelder succes. Da hypen var helt ny, og vel egentlig også på sit højeste, omkring udgivelsen af debut-albummet i 2013, oplevede vi dem på Pavilion Scenen her på Roskilde Festival. 4 stjerner blev det til fra Jonas, der ikke blev helt revet med af de 4 kvinders pulserende noise-toner.

Et band jeg selv har haft det lidt svært med, men forstår tiltrækningskraften ved, er de svenske pop-metallere, og kutteklædte mørkemænd Ghost. De omdanner Arena til deres egen kirke for okkult symbolik og fængende melodier kl. 02.00, hvilket på mange måder må være både en ideel scene og optimalt spilletidspunkt. Jeg har oplevet dem flere gange live, en enkelt gang i Amager Bio og 2 gange på Copenhell, det de nu gør, gør de glimrende, men præmissen fanger mig bare ikke. Jeg er kort sagt ikke helt med på legen, selvom jeg sagtens kan se hvorfor andre er. Gruppens nyeste skive, Meliora, er dog vokset på mig over tid.

Næh, det kan være jeg, som så ofte før, slutter min festival dag med et eller andet larmende og små-sært på en af de mindre scener, som jeg egentlig er for træt og udkørt til helt at sætte pris på. Det kunne enten være “deranged, sludgy noise rock from Seattle” fra So PittedPavilion kl. 02.15, eller Blood SportGloria et kvarter senere, “art punksters high on rythmes and groove” (elsker I ikke også bare Roskilde programmets beskrivelser?). Og så er der måske nogen der tænker, “har du ikke tænkt dig, at sætte dig mere ind i de 2 bands end det?”. Næppe! Jeg vandrer uvidende min skæbne i møde!

Dagens menu med Alternative Fristelser:

Arena åbnes af kl. 14.00 af Santigold, der hittede stort under navnet Santogold med singlen “L.E.S Artist”, superfedt nummer i øvrigt, tilbage i 2008. Så justerede hun navnet en smule og har siden udsendt yderligere 2 plader, senest 99C tilbage i februar. Musikalsk er vi ude i et genre mix af ting som new wave, rock, reggae, pop og “alternativ dansemusik”, derfor også noget der falder lidt udenfor vores ramme.

Arena lægger også telt til fremadstormende Grimes kl. 18.00, som igen lander lidt i ingenmandsland ved vores grænse. Det er synth pop, men også electronica og der gøres brug af samples. Et eller andet sted kunne hun godt falde ind under vores dækning, især hvis vi, som foroven, inkluderer CHVRCHES, men.. you know. Et kvarter senere står den på noget der umiddelbart lyder både fremmedartet og interessant, nemlig tyrkisk folkemusik og rytmer, som støder sammen med indie, når Gave Su Akyol spiller på Pavilion. Jeg har lyttet til et par af hendes numre på YouTube, og selvom det falder under kategorigen “det ville jeg nok ikke høre derhjemme” eller “det ville vi aldrig anmelde udenfor en festival ramme”, så lyder det som en potentielt spændende live-oplevelse.

Er du mere til afro beat og ditto funk, så er det kl. 20.30 på Gloria du kan få dit daglige fiks af de afrikanske toner. Straight outta Burkina Faso får du Baba Commandant & The Mandingo Band. Så er der også Blood Orange kl. 21.00 på Gloria, det ved jeg næsten ikke hvordan jeg skal beskrive. Er han danser? Er han producer? Spiller han pop og R&B? Læs mere HER. HO9909, hvad er det så? Jo, det er “aggro punk rap” fra New Jersey, og det er kl. 22.15 på Pavilion. Nu har jeg lyttet lidt til sidstnævnte, det lyder sgu’ meget fedt.

Og således nåede vi igennem en laaaaang dag, sikkert helt rundtossede og omkring kvalme-grænsen hvad nye indtryk angår. Så er det godt at vi starter kl. 12.15 i morgen fredag og har 26 navne shortlistet. Den tur tager vi i begyndelsen af næste uge, så der ikke går Roskilde-overload i den her på siden, ses.

Af Ken Damgaard Thomsen

Foto: SH Luftfoto / Stiig Hougesen

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.