Diversitet og kvalitet – interview med Carpark Festival

0
972
views

Carpark Festival afholdes i år for fjerde gang og festivalen, der består af musik fra upcoming kunstnere, samt “kulturtiltag og aktiviteter”, søger lige nu navne til årets festival, der afholdes sidst i juli. Vi har fået en snak med projektleder og musikansvarlig, Benjamin Randbøll, om festivalen, dens korte historie, musikken og hvad kulturtiltag og aktiviteter mon dækker over.

Datoerne for årets festival er d. 28.-29. juli, hvor den gratis festival afholdes ved Bispeengbuen på Frederiksberg. Under interviewet er der et link til ansøgningsskemaet, hvis du er upcoming kunstner og interesseret i at optræde på Carpark Festival (ansøgningsfrist er d. 17/4). Men først, hvad går det hele egentlig ud på?

I har eksisteret i 3 år nu, men hvad udspringer Carpark Festival af, og hvordan opstod idéen?

Jeg tror idéen udsprang lidt af sådan en klassisk iværksætter motivation, hvor vi så en udfordring, som vi ønskede at gøre noget ved. To af stifterne af festivalen, boede på daværende tidspunkt lige op ad Bispeengbuen på Frederiksberg. De synes det var gråt, kedeligt og utrygt at opholde sig under buen, og der skete aldrig noget spændende. Så de samlede fem af deres gymnasie-kammerater, og vi kom frem til, at en farverig kultur-
og musikfestival var dét der skulle til for, at løfte området kulturelt.

Hvilken udvikling har Festivalen gennemgået i sine første leveår?

En rigtig spændende udvikling. Som forening har vi udover festivalen igangsat en masse interessante tiltag som Carpark World, Carpark Movie Nights i samarbejde med DR Dokumania og så var vi også en del af Distortion i 2016. Vi arbejder ligeledes tæt sammen med kommunens områdefornyelse om det nye kulturhus der er blevet bygget under Bispeengbuen, som er et vildt interessant projekt for os og for området omkring buen.

I forhold til Carpark Festival kan man sige; for 3 år siden afholdte vi et dagsarrangement med fem artister på scenen, lidt borde og bænke og et par aktiviteter. Vi har i mellemtiden tidoblet vores budget, og er gået fra 5 til hele 26 fantastiske ildsjæle som hjælper med at få stablet projektet på benene. Til juli afvikler vi derfor vores hidtil mest ambitiøse festival over to dage med tre scener, over 20 artister og nogle virkelig spændende aktiviteter og kunstinstallationer.

Hvad har været de største udfordringer/overraskelser (positive og negative) for en relativt nystartet festival?

Det er klart, at når man vælger at lave en festival helt fra bunden, vil der være rigtig mange udfordringer for fem, helt grønne, unge fyre. Budgetter, kommunale tilladelser, fundraising og kontrakter var ikke elementer vi havde prøvet at arbejde med før. Det er noget man bare må springe ud i, og så er vi selvfølgelig blevet skarpere til det hen ad vejen.

Vi er en frivillig forening, og alle omkring festivalen arbejder 100% frivilligt. Det er vildt fedt og det betyder at man kun sidder med rigtig dedikerede mennesker. Det betyder dog samtidig at man skal have hele projektet til at hænge sammen ved siden af folks fuldtidsbeskæftigelse. Det kan godt skabe lidt udfordringer til tider. Det er derfor vigtigt at arbejde med skarpe frivillig-strategier bygge en god kultur op omkring frivillighed.

Nu er vi jo en udendørs festival. I Danmark. Det vil altid betyde udfordringer med vejret og der må man sige vi ikke altid har været lige heldige. Jeg tror 2016 er det eneste år hvor det ikke har styrtet ned med regn, faktisk! I takt med den øgede konkurrence på festivalområdet har det blandt andet betydet at vi har følt os nødsaget til at flytte festival-datoerne hvert år, hvilket naturligvis ikke er optimalt. Nu har vi flyttet festivalen til juli i 2017, og så regner vi stærkt med at kunne blive liggende der. Og at det bliver høj sol selvfølgelig.

Hvordan vil I beskrive jeres musikalske profil, udover at den er domineret af mere “upcoming” navne?

Som du siger, arbejder vi med den danske upcoming scene. Det er et vildt givende område at arbejde med. Det er ikke ligesom at gå ud og booke en stor etableret artist, som man ved trækker 2.000 mennesker og leverer det samme show hver gang. Vi er virkelig ude og undersøge markedet og lytter vel hvert år til mere end 200 artister, som vi vurderer om skal have en plads på festivalen.

Og så har vi jo lige nu en kampagne ude på de sociale medier, hvor artister kan ansøge om at spille på festivalen. Dér kommer der også rigtig mange gode bud ind. Det er en spændende men også en lidt frustrerende proces. Man gad jo godt give plads til langt flere end 20 artister, for hold nu op hvor kommer der meget god musik ud af Danmark i øjeblikket!

Vi fokuserer ikke for meget på genrer, men mere på potentialet og kvaliteten i musikken. Vi prøver at skabe et musikprogram med diversitet, bredte og høj kvalitet.

Hvad har været jeres største succes/oplevelse indtil videre, og hvilke succeskriterier, om nogen, arbejder i egentlig med?

For mig personligt er det altid en kæmpe oplevelse at se det hele lykkes. 8-9 måneders hårdt frivilligt arbejde der bare udmønter sig i to dages fantastisk stemning og skarp afvikling. Dét er fedt!

Jeg tror festivalen i 2016 blev lidt en øjenåbner for os alle. Det var første gang vi kørte festivalen mere end en enkelt dag og samtidig også havde flere scener i spil. Der kom rigtig mange mennesker og folk deltog i alle aktiviteter med stor glæde. 2016 viste os at vi har fundet et koncept som folk rigtig godt kan lide, og det har givet os en tro på at vi på sigt kan blive en del af den etablerede festivalscene i København.

Rent musikalsk har vi løbende haft mange små “sejre”. Vi bryster os lidt af at vi faktisk har haft en artist på Roskilde Festival året efter alle 3 års Carpark. Det er en statistik vi selv synes er ret fin, når vi nu primært booker artister for at give dem et skridt i den rigtig retning.

Vi prøver hele tiden at sætte os nye mål og være ambitiøse. Vores succeskriterier her de første år er forholdsvis simple. Vi ønsker hvert år at højne kvaliteten af festivalen på alle fronter.

Udover musik, så byder Carpark Festival også på diverse “kulturtiltag og aktiviteter”, hvad kunne det eksempelvis være?

Det er fuldstændig rigtigt. Vi forsøger hvert år at have en bred række af aktivitetstilbud til vores gæster. Vi vil gerne udfordre den gængse festivaloplevelse og ønsker at “provokere” folk lidt til at mødes og snakke sammen på tværs af generationer og kulturer.

Vi har haft en lang række forskellige aktiviteter på festivalen som vinyl-loppemarked, comedy, brætspil-café, bingo, origami-workshop, og “speed-perling” – en slags perleplade-speeddating. En af mine personlige favoritter er vores Carpark Radio – en live radio fra en af vores scener, hvor man kan opleve interviews med årets artister og samarbejdspartnere, og høre en masse god musik, alt sammen præsenteret af to veloplagte værter. Dét fungerer super godt som samlingspunkt for pladsen.

Og sidst, men ikke mindst, hvad gør jeres festival til noget særligt og værd at bruge to dage på i juli?

Jeg synes man skal tage på Carpark Festival 2017 hvis man, ligesom os selv, elsker København om sommeren og gerne vil opleve de normalt rå og grå rammer under Bispeengbuen blive forvandlet til den hyggeligste festivalplads i hovedstaden – med rullegræs, sofaer og unikke kunstinstallationer.

Og så skal man selvfølgelig tage på Carpark, hvis man gerne vil høre noget af det absolut bedste musik fra den danske undergrund. Og nårh ja, så er det jo gratis!

Carpark Festival afholdes d. 28.-29. juli, følg med på festivalens facebook-side. Ansøgningsfristen for kunstnere er d. 17/4, du finder ansøgningsskemaet HER.

Af Ken Damgaard Thomsen

Foto: Stillhoff Photography

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.