Home Anmeldelser Spids Nøgenhat, Voxhall, 19/9 – 2015 ★★★★★☆

Spids Nøgenhat, Voxhall, 19/9 – 2015 ★★★★★☆

2586
0

Spids Nøgenhat er igen i gang med at udbrede deres psykedeliske toner i landet. Efterårets turné blev sat i gang i Aarhus lørdag aften, hvor et talstærkt publikum tog godt imod. Koncerten toppede mod slutningen, og det var med til at trække oplevelsen op.

“Mere lys//Og mere kærlighed”, lyder omkvædet på ‘Mere lys’, som Uffe Lorentzen og kumpaner lagde ud med lørdag aften, da han og resten af bandet indtog scenen kl. 21.30. Indtil da var det en DJ, der stod for at sætte stemningen med psykedeliske toner, mens det specielle lysshow, som Spids Nøgenhat medbringer, allerede bølgede indledningsvist på bagtæppet. Og mere lys kom der bag bandet, hvor farverne bølgede løs.

Det er fortsat materialet fra 2013’s Kommer med fred, der er omdrejningspunktet i bandets koncerter, naturligvis suppleret op med numre fra En mærkelig kop the. Indledningsvist var det især de mere lettilgængelige numre, bandet sendte afsted. Efter ‘Mere lys’ var det ‘Lever vi nu?’, inden først ‘Har du set mit psykedeliske tapet?’ (dedikeret til lysmanden Sebastian) og så Furekåben-coveret ‘Den gennemsigtige mand’ skruede op for de mere tungt syrede elementer. Sidstnævnte så endda ud til at bekomme publikum overordentligt godt, og den blev leveret med masser af nerve af Uffe Lorentzen i front.

Den blev fulgt op af 4 numre fra Kommer med fred, først ‘Spids nøgenhat i græsset’, så den mere stenede ‘Jorden kalder’, inden ‘Lolland Falster’, gruppens vel nok største hit, i hvert fald radiomæssigt, fik armene i vejret på publikum. Denne periode af koncerten virkede en smule rutinepræget – ikke at bandet ikke spillede glimrende, men det var som om, at numrene blev sendt relativt hurtigt afsted i rap og aldrig helt satte sig for alvor, i hvert fald i undertegnede. Heller ikke fjerde nummer fra Kommer med fred, den ellers ganske fængende ‘Vand, brød og the’.

Lidt mere tyngde kom der på ‘Ud på landet’, med det karakteristiske “Er vi de sidste her på jorden?”-omkvæd. Den blev fulgt af den mere uptempo-fræsende og samtidig tungt hamrende ‘Hvad har du taget i dag?’, som endte i at Uffe Lorentzen samlede en udskåret kæp op fra publikum og promenerede rundt med den på scenen og svingede den, så den nærmest indgik i det flimrende lysshow. Nummeret endte i taktfast klappen og messen af ordene “Spids nøgenhat”. Det satte også punktum for en skarpt skåret første time, hvor der ikke var noget at udsætte på leveringerne, men hvor det samtidig føltes som om der manglede et eller andet, et nærvær og/eller en fandenivoldskhed fra bandet, der virkede kontrollerede og professionelle.

Spids Nøgenhats psykedeliske tapet
Spids Nøgenhats psykedeliske tapet

Til gengæld kom der for alvor tryk under kedlerne på ekstranumrene, da bandet vendte tilbage efter en kort pause. “Vi er kommet fordi I er her,” fortalte Uffe Lorentzen ydmygt publikum, inden han og bandet satte gang i første ekstranummer, ‘Når spindelvævene blomstrer’, som med sit syrede tekstunivers har sin helt særegne karakter. Den stod jeg og blev ret glad for, dernede på gulvet i den godt fyldte sal.

Og så blev det næsten endnu mere intenst med ‘Lil’ Johnnys Mund’, Røde Mor-klassikeren, som Spids Nøgenhat har gjort til deres egen. Den ultrafede guitarsignatur i nummeret holder hele vejen hjem, og nummeret blev leveret med en nærmest sammenbidt tyngde. Her begyndte man for alvor at føle den massive energi, som bandet rummer, når de for alvor folder sig ud. Det gjorde de heldigvis også på koncertens sidste nummer, ‘Udkoksning i tre satser’, oprindeligt indspillet af randrusianske Cinderella, og endnu et eksempel på at Spids Nøgenhat har fundet guld, når de har gravet i dansk syrerock fra 60’erne og 70’erne, og poleret det til noget der skinner psykedelisk i mørket.

Afslutningen på koncerten virkede i det hele taget mere intens, tungere, mørkere og mere hypnotiserende, og det er netop her Spids Nøgenhat for alvor rammer noget, som meget få andre bands kan. Uffe Lorentzen i front hæver to fingre i et V-tegn, inden det sidste nummer langsomt transcenderer over i ‘Kommer med fred’, “kommer med fred//Alle skal med”, og publikums arme løfter sig i vejret til hilsen.

Og således endte det lørdag aften, med et publikum som afslutningsvist blev tampet godt igennem med en opvisning i syrerock. Selv om der var mindre intense passager undervejs, så spillede bandet glimrende og som en sammensmeltet enhed undervejs, hvor især de to guitarister brillerede. Ekstranumrene trækker den samlede oplevelse op på 5 psykedeliske stjerner. Spids Nøgenhat kan opleves på Posten i Odense, Studenterhuset i Aalborg og Pumpehuset i København de kommende uger.

Previous articleEinstürzende Neubauten, DR Koncerthuset, 19/9 – 2015 ★★★★★☆
Next articleGFR Anbefaler: Big Star – bandet der blev “glemt”