Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Select Captain: Pure Neon (EP) ★★★★☆☆

Select Captain: Pure Neon (EP) ★★★★☆☆

2441
0

Blot et halvt år efter debut albummet The Fear And The Lights ramte gaden, er Kristian Gaarskjær aka. Select Captain, klar med nye toner på Pure Neon, hvor man kommer på noget af en sejltur med kaptajnen rundt i folk, country og bluegrass genrerne.

Pure Neon består af 5 sange, der alle indeholder gode momenter, men fælles for dem alle er, at der ikke rigtig er noget nyt under solen. På åbneren “Morning”, som er godt inspireret af The Lumineers, bliver man inviteret ombord på skuden. Der bliver lagt sikkert fra land i selskab med banjo, lap steel, klap and what have you, meget fornøjeligt, en fin pop-rock-folket sang – dog uden de store overraskelser.

Det er der egentlig heller ikke på EP’ens stærkeste sang, “Here We Stand (And Nothing Ever Changes)”, men hvor “Morning” lugtede en del af noget man tidligere har hørt et hav af andre kunstnere kreere, så besidder “Here We Stand (And Nothing Ever Changes)” noget specielt. Her kan man mærke og høre Select Captain i sangen, der skabes et univers man ikke kan undgå at blive opslugt af. Her er der også banjo, lap steel, tja, vel samme instrumentering som på åbneren, men her er det på en eller anden måde bare afstemt en del bedre, og det lidt mere dystre univers klæder så sandelig Select Captain.

Desværre holdes der ikke fast i denne tendens, da efterfølgende sang “Adamantine” går noget så eftertrykkeligt i Johnny Cash country-mode, med dyb stemme og hele pivtøjet. Det skiller sig meget ud, især den dybe stemme, da det er eneste sang på EP’en hvor man stifter bekendtskab med den. Igen har vi at gøre med en fin sang, men det drastiske vokal-skifte forvirrer mere end det gavner.

På EP’ens sidste to sange “Slow” og titelnummeret “Pure Neon” nærmer Select Captain sig samme spor som på “Here We Stand (And Nothing Ever Changes)”, men også kun næsten. Jeg kan kun gentage mig selv og sige at, det er to helt fine sange, de gør ikke nogen fortræd, alt er velspillet og sunget, det er gedigent håndværk, men det er samtidig også hørt før.

Pure Neon er helt overordnet en fin EP, Kristian Gaarskjær og co. kan deres kram, og sangskrivningen er over middel, men samtidig sidder man når de sidste toner er rinder ud, lidt forvirret tilbage. For ja, indholdet er skam skåret over folk, country og bluegrass kammen, men der er stadig stor forskel på samtlige sange, rent udtryksmæssigt, og den røde tråd er meget svær at lokalisere.

Derfor fremstår Pure Neon heller ikke som et helstøbt værk, men derimod som 5 sange der hver især har deres styrker, og svagheder, og man sidder som lytter og mangler en defineret lyd fra kaptajnens hånd. Det er da meget hyggeligt at være i selskab med blandt andre The Lumineers og Johnny Cash undervejs, men mest af alt vil man jo hellere være i selskab med Select Captain fra start til slut. Pure Neon lander på 4 små stjerner, da der helt sikkert er gode takter at finde på EP’en, men der hersker desværre en del forvirring lyd- og stilmæssigt, hvilket ikke gør noget godt for helhedsindtrykket.

Besøg Select Captain på Facebook

Anmeldt af Thomas Bjerregaard Bonde

Previous articleArtist Collective og The Choir Hates Us – Hjælp til alt det, der ikke er så sjovt