Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Rovdrift: Troløs (EP) ★★★★★★

Rovdrift: Troløs (EP) ★★★★★★

3926
0

På Troløs er der meget, der går op i en højere enhed for Rovdrift. Kvartetten leverer et overbevisende bud på dansksproget folk-rock med elementer af sømandspunk og visemusik (og mere til) og et vokalt es i ærmet.

Rovdrift er et dansksproget projekt bestående af David Hertz, Thomas Borge, Rasmus Broe og Carsten Bjørnlund. Sidstnævnte kender du måske som Frederik i DR’s dramaserie Arvingerne og andre skuespillerroller. Netop Bjørnlund står også for vokalen, og hans markante bas og levende levering er lidt af et es i ærmet for bandet.

Ikke at resten ikke også er dygtigt udført. I pressematerialet beskrives projektet som spillemandspunk og folkrock med et strejf af Balkan, men jeg synes nu lige så meget, der er nik til viser, teater og cabaret-musik, Tom Waits, og måske endda en snert af David Bowie i hans mere teatralske hjørne. Men førstnævnte udelukker jo heller ikke sidstnævnte.

Tekstuniverset behandler de mørke sider af mennesket, og menneskelig dårskab i det hele taget, og det gør det godt. Første skud i bøssen på Troløs er meget passende, titlen taget i betragtning,  ‘Ateistisk mesterværk’. Den handler om en mand der springer overbord (“Vi er i samme båd//Men jeg springer overbord”), og starter et nyt samfund på en øde ø – den bliver dog hurtigt fyldt op og de samme problemer opstår, som han lod bag sig, da han sprang.

Musikalsk er der plads til både huggende guitar, velplacerede blæsere og kor, mens Bjørnlunds levering er nærmest højstemt og med klar diktion. Undervejs skifter den til det mere snerrende ind i mellem, og der er hele tiden en melankolsk tone. Det giver det et lidt teatralsk skær, men på den absolut gode måde. Han har også et godt tekstmateriale at arbejde med, både her, men også på EP’ens øvrige numre, for eksempel den glimrende ‘Djævledans’, hvor man blandt andet kan finde linier som disse:

Du stjal af mit hjerte før jeg var på vagt

Men tre fjerdedele er stadig intakt

Du lånte min tillid og brugte den op

Jeg fandt en reserve og tog den i drop

Elegant turneret, 11 stavelser i hver linie, hvilket giver en naturlig rytme i vokalen, som følges fint op af instrumenteringen, hvor der igen er blæsere, der sætter ind på helt rette sted. Det er måske også EP’ens mest fængende sang – der er dog flere om buddet.

Det er ellers ikke fordi Rovdrift lefler for lytteren. Det kan måske virke opstyltet på nogen med Bjørnlunds tydelige diktion, den mørke grundtone og de ordrige tekster. Men derfor kan man altså godt skrue noget fængende sammen, for eksempel på ‘Min forglemmigej’, hvor Bjørnlunds vokal kun understøttes af en simpel rytme og korstemmer indledningsvist, men det fungerer med stor effekt. Siden kommer der kul på den elektriske guitar, og Rovdrift er heller ikke bange for at støje.

Den dunkle vise-agtige ‘Den brændende by’ og sømands/Balkan-visen ‘Op i røg’ står måske mindst stærkt i billedet på EP’en, men det er faktisk også mere end solide numre begge to. Sidstnævnte kunne velsagtens gå hen og blive en nihilistisk drikkevise, komplet med dybtonet “Lalalalaa”-kor.

Den lystigt-mørke ‘Storm’ bruger også kor, men her i lidt lysere toner, til at understøtte beretningen om en mand, der holder lidt for godt fast i sin lykke og frygter at miste den. Det går naturligvis ikke godt for den stakkels hovedperson. “Han købte sig en campingvogn og drak sig selv fortræd”, lyder det blandt andet om derouten, der ellers understøttes af en lystig nok rytme. Der er endda også en fin henvisning til Sigfred Petersens vise ‘Jeg plukker fløjlsgræs’ mod slutningen. Flot udført, og her får Bjørnlund igen lov til at vride sin stemme så følelserne går klart igennem og man ind i mellem næsten frygter et mentalt sammenbrud.

Jeg er godt og grundigt begejstret for Troløs, og glæder mig over der er annonceret både en EP nummer to og tre allerede. EP’en er udgivet på eget label, og er som sådan vel en slags upcoming, men det er rutinerede musikere, der står bag Bjørnlund i projektet. Det er i øvrigt også Hertz, Borge og Broe, der står for de glimrende tekster. Mere af det, tak! Jeg toner rent flag, og smider 6 stjerner efter Rovdrift.

Du kan finde Rovdrift på facebook.

Previous articleOpsamlingsheat: Internationale albums, marts/april ’17
Next articleZebu Zarina: Zebu Zarina (EP) ★★★☆☆☆