Torsdag er den første lange dag på Roskilde Festival, og lang det bliver den. Det er potentielt store Gloria-dag med navne som Arsushi Jain, Bedouin Burger, Couch Slut og Kumo 99. Andre steder kan man få noget Knocked Loose, groovy hi-life fra Kwashibu Arena Band eller glam country med Tanner Adell og meget mere.
Så skal vi til det igen, på tur igennem programmet og spilleplanen. Som altid er det ikke et komplet billede, der gives men en række nedslag. Paletten bredes lidt mere ud end sædvanligt, så vi kan få smagt på hvad Roskilde anno 2025 er for en størrelse.
Jeg vil også tilstræbe, at tænke lidt “taktisk”, så man undgår at spænde for meget på tværs af pladsen. Og kigge lidt fremad, så jeg vælger ud fra hvor jeg med sikkerhed gerne vil befinde mig senere, som dagen skrider frem.
Jeg er også klar over, at jeg kommer til at vælge fra og prioritere. Og sikkert improvisere og ændre planer undervejs, når jeg står midt i det hele. Det er også en del af charmen ved så bugnende et musikudbud på en festival som Roskilde. Man kan aldrig helt forudse hvad dagen bringer.
Mange af navnene er også ukendte for mig, så jeg er lige så meget på bar bund som mange andre sikkert føler sig. Jeg forsøger dog, at smage på lidt af det hele inden, vælge nogle kunstnere ud, som jeg tror jeg kommer til at se og dykker lidt mere ned i dem. Grundet tid kan det dog virke som en meget uoverskuelig opgave, der er ganske enkelt for meget på plakaten.
Puslespillet med de mange underligt formede brikker
Det stikker ved første øjekast i nogenlunde lige så mange kunstneriske retninger, som der er valgmuligheder. Det ER på godt og ondt et puslespil. Men, ikke et, hvor det samlede motiv er givet på forhånd – du bestemmer selv, hvordan du samler billedet og hvordan det skal se ud!
Det kræver, at man vælger og vrager. Modsat mange andre festivaler, så bliver du ikke holdt i hånden hele vejen igennem programmet på Roskilde. Du bliver guidet, jovist, men en stor del af ansvaret for, hvad man i sidste ende får ud af festivalen, er lagt over på publikum selv. Det er ikke det samme som, at festivalen får carte blanche, og ikke skal “stå til regnskab” for valgmulighederne, der tilbydes. De skal, trods alt, også indgyde og inspirere til, at man GIDER vælge.
Det følgende er et bud på, hvad man kunne vælge og mulige ruter igennem programmet, men det er også et forsøg på, at skabe en form for overblik. Det er ikke det komplette billede, eller “det rigtige valg”. Nederst finder du en Spotify spilleliste med 2-3 sange fra hver af de nævnte kunstnere. De er udvalgt lidt tilfældigt på baggrund af antal afspilninger, lidt nyt og et ældre (hvis det er muligt) og “mavefornemmelse”.
Som regel ser jeg bort fra hiphoppen og de mest “rene” elektroniske genre, ting vi ikke plejer at dække her på siden. Det er dog Roskilde, hvor det hele kan flyde lidt sammen, også musikgenre. Så det er ikke et fastlagt dogme. Derfor vil jeg anbefale, at man tjekker spilleplanen ud selv, der sker også andre ting end der bliver nævnt her.
Jeg tilstræber, at sammensætte en nogenlunde varieret rute, så er du genre-fascist, eller lider af musikalsk tunnelsyn, så må du finde din egen vej rundt på Roskilde. Det bør du i det hele taget gøre – lyt ikke til en gammel idiot, som mig!
Gør du det alligevel, så kan vi følges ad til…
Torsdag d. 3/7
Sædvanen tro, så er jeg så presset fra start tidsmæssigt, at jeg ved jeg ikke når Al Bilali Soudan, hypnotiske afrikanske rytmer fra Timbuktu. Det lyder som en fin start på dagen, men kl. 12.00 på Gaia er urealistisk, når der skal produceres skriverier fra dagen før. Arushi Jean på Gloria en halv times senere ryg sikkert også for tidsgrænsen, de drømmende og filmiske flader er ellers lige noget som kunne få pulsen dejligt ned.
Så er der Jessica Pratt på Avalon kl.13.00, nu nærmer vi os et tidspunkt, hvor jeg med lidt held kan have fedtet mig færdig i Pressecenteret. Så er spørgsmålet om man skal satse på Pratt og hendes akustiske folk, eller være super optimist og satse på at kunne nå helt over til Eos på samme tidspunkt. Der er der nemlig også folk, men af en lidt anden skabning, når de to norske bands Kanaan & Ævestaden slår pjalterne sammen.
Det norske samarbejde er aktuelle med en fælles plade, hvor de syrer ud og leverer spacey folk. Jeg har lyttet en smule til pladen, noget af det er virkelig fedt, andet fanger ikke helt. Så det er måske lidt en 50/50 satsning, men uinteressant er det bestemt ikke.
Det er Seäjvvuot heller ikke, men igen ved jeg ikke om jeg er helt solgt. Der er nemlig tale om samisk vokaltradition fortolket af sangerinderne Elina Waage Mikalsen og Katarina Barruk, der sammen opfører værket Seäjvvuot på den lille Platform K scene kl. 13.00.
Hvis tiden tillader det, så kunne man jo lave en lille runde, hvor man smager på Pratt og den samiske sang. Eos virker lidt langt væk, jeg har nemlig planer om, at smutte ind i Glorias intime mørke kl. 14.30. Havde jeg ikke lyttet lidt til musikken inden, kunne jeg have fundet på at tjekke det her ud alene pga. navnet: Bedouin Burger. Der er tale om en syrisk/libanesisk duo, der giver traditionelle arabiske toner et moderne twist. Og så hedder de Bedouin Burger! What’s not to like…
Apacha. Eller, de er sgu’ ikke lige min kop te, hver sin smag. At bandet er populære. oppe i tiden og har voldsomt vind i sejlene med deres dansksprogede pop kan dog ikke diskuteres. I en sådan grad, at Roskilde måttet “forfremme” dem fra First til Final Days og Arena kl. 14.30. De kunne sikkert endda uden problemer have sendt dem direkte op på Orange. kom tidligt, der blive udsolgt af stå- og siddepladser ved Arena.
Efter at have indtaget min Bedouin Burger skal jeg nok bare lige strække ben lidt, og ikke bevæge mig for langt væk fra Gloria. Man kunne kigge op til Orange og se hvor få mennesker den brasilianske legende Seu Jorge trækker kl. 15.30 i stedet for hvis de der Apacha havde fået den plads…
NÅ, Gloria igen? Kl. 16.30 skal vi slå mave på sofaen, eller slås i maven? Igen er der tale om et band med et navn, som næsten er nok til at fange min interesse i sig selv. Couch slut! Tror I det er noget, der larmer på en beskidt måde? Jaha! Noise punk, hvor frontpersonen eftersigende har en mani med, at gå i en form for trance på scene og tæve sig selv til blods med mikrofonen. Det lyder som noget, der er godt for min fordøjelse.
I hvert fald bedre for min fordøjelse end den fløjlsbløde soul, som Thee Sacred Souls skal fylde Arena ud med kl. 17.00. Jeg ville virkelig gerne kunne lide det her, og har givet det et skud, men nøøøj jeg synes det er klistret og kedeligt! Baloji ville jeg også gerne synes mere om end jeg gør, men hans afrobeats og rap er simpelthen for… fransk? Jeg er desværre ikke frankofil, men er du, så tjek ham ud kl. 17.00 på Avalon.
Jeg skal dog nok bringe mig i taktisk gunstig position på den anden side af pladsen efterhånden. Så efter Couch Slut har blødt for sagen, trækker jeg nok omkring Gaia, hvor der er dreampop/støjrock fra unge Wisp fra kl. 17.15. Hendes nummer “Your Face” synes jeg er godt, men det bliver hurtigt lidt velkendte virkemidler og klang for mig. Men bestemt noget man lige kan runde.
Ligesom man bør give Kwashibu Area Band en chance, når de spreder smittende afrobeat og HIHLIFE rytmer fra Eos kl. 18.00. Viser det sig at være for groovy for maveregionen, så kan man jo bruge det som springbræt til at hoppe over mod Orange. Kl. 18.15 skal Beabadoobee forsøge at fylde scenen ud og spille den store plads op med hendes blanding af alt-rock/indie og drømmende popmusik. Det virker på papiret, som lidt af et sats og en udfordring, selvom hun har flere rigtig fine numre ude og også har fået spilletid på P6.
Beth Gibbons på Arena kl. 19.00 springer jeg let og elegant over, Portishead har aldrig været my kinda bag, man. Jeg kunne til gengæld godt lokkes mod Avalon samme tid, når Dreamer’s Circus spreder folkede nordiske instrumental toner. Et navn, som jeg aldrig havde hørt om inden de blev booket her, selvom de er fra Danmark? Og nu har de fået Avalon? Hvor kom den fra?
Vi er dog ved at bevæge os lidt på afveje i forhold til min oprindelige plan, jeg var jo egentlig vandret over på den anden side af pladsen. Der er nemlig glam country kl. 20.15 på Gaia med Tanner Adell. DET virker til gengæld som en lidt underlig sceneplacering. Hendes poppede countrylyd er ret STOR og lyder, som noget der kunne fylde Avalon ud fremfor den mere “skrabede” og mindre glamourøse Gaia? Måske man skulle have byttet rundt på Dreamer’s Circus og Adell? Nuvel, giv “Buckle Bunny” et lyt, den er sgu’ da ret najs.
Det kommer så til at gå ud over libanesiske Sanam kl. 20.30, man kan ikke være alle steder på samme tid. Og jeg kan ikke hænge på Gloria hele dagen.
Så derfor ender jeg naturligvis på Gloria igen kl. 22.30. Det er i hvert tilfælde en mulighed, når Kumo 99 går amok med noget hardcore og rave. Men sker der ikke noget inden? Joooh, men hverken FKA Twigs (Arena, 21.00), Bright Eyes (Avalon, 21.00) eller Stormzy på Orange kl. 22.00 lokker helt vildt. Måske noget Knocked Loose på Eos kl. 22.30? Men metalcore kan hurtigt komme til at stresse mig. Mere end rave på Gloria faktisk.
Hvad der end ender med at stresse mig, så skal jeg tage en hurtig beslutning kl. 23.30. Arena eller Avalon? Arca eller Soleima? Arca har egentlig gjort sig mest som producer, men nu har hun kastet sig ud i noget eksperimenterende elektronisk pop. Om det er mig en hel koncert er spørgsmålet, men numre som “Rakata” og “Prada” har fået nogle afspilninger. Det har Soleima egentlig ikke, men mest fordi jeg allerede har hørt hende fængende rocker “Den Udødelige Historie” i radioen de seneste måneder. Skal man vælge den danske vinkel eller den venezuelanske?
Amenras atmosfæriske post-metal når vi så ikke i det de spiller cirka samtidig på Gaia. Men de er også fra Belgien, og det er jo et SYGT land.
Er det ikke snart sengetid?! “En sonisk underverden af koreansk folkemusik, dødsmetal-growls og queer klubmusik”. Ej, hvad er nu det? Bela, Goria selvfølgelig, og det er fra kl. 00.30. Skal man starte og ende dagen på Gloria? Ren lottokupon her, jeg har ingen anelse om hvad det er, hvordan det lyder og hvis jeg når forbi, så ville det være helt uforberedt. Det skal man også huske at dyrke af og til på Roskilde Festival.
Ja, nu er jeg nok gået til køjs, men hvis der er nogen, som skal have sig en gakket klubfest til natmad, så er der Horsegiirl på Apollo kl. 02.15. Har lyttet til et par numre, og det er pænt overgearet og meget hestefikseret! Men ikke uden en vis underholdningsværdi.
Hvis du foretrækker en anden form for nattefest, så har producer stjerneskuddet Anton Westerlin fået Arena kl. 02.30. Så da kan man nok godt forvente et hav af gæster og samarbejder, der skal hyldes og hives op på scenen. Det er også her jeg sætter min penge på årets Andreas Odbjerg cameo på Roskilde.
Odbjerg er muligvis en af de mest snedige/dygtige popmusikere lige nu, for søreme om han (Odbjerg) ikke er aktuel på noget Westerlin samarbejde? Jo da! Hvis Roskilde ikke vil booke ham officielt, så skal han fandme nok finde vej på egen hånd år efter år.
Da er det altså over min sengetid, så jeg må fange Odbjergs cameo næste år.
Et bud på en mulig rute torsdag er:
12.30, Gloria, Arushi Jain
13.00, Avalon, Jessica Pratt
14.30, Gloria, Beduin Burger
16.30, Gloria, Couch Slut
17.15, Gaia, Wisp
18.00, Eos Kwashibu Arena Band
(18.15, Orange, Beabadoobee)
19.00, Avalon, Dreamer’s Circus
20.15, Eos, Tanner Adell
(22.15, Eos, Knocked Loose)
22.30, Gloria, Kumo 99
23.30, Arena, Arca eller 23.30, Avalon, Soleima
Af Ken Damgaard Thomsen