Home Anmeldelser RF13 Kreator, Arena, fredag d. 5/7 **** (4/6)

RF13 Kreator, Arena, fredag d. 5/7 **** (4/6)

2633
0

Det tyske thrash kraftcenter Kreator leverede den forventede vare på Arena, hverken mere eller mindre, men fik stadig skudt gang i en gedigen metalfest i pitten.

Imens Rihanna ikke var gået på Orange Scene endnu kl. 23.00, så marcherede Kreator med dejlig tysk præcision ind på scenen til tonerne af instrumental tracket “Mars Mantra”, der også indleder sidste års overrumplende genkomstsplade Phantom Anitchrist. Et album jeg stadig, her næsten et år efter udgivelsen, uden problemer kan høre fra ende til anden. Derfor var det egentlig også mest de nye numre jeg havde set frem til, efter at have lyttet bandets bagkatalog igennem op til festivalen, så synes jeg ganske enkelt at Phantom Antichrist er Kreators bedste album til dato (læs anmeldelsen HER).

Derfor var det også til min store tilfredshed to numre fra det album, der sparkede koncerten i gang med et ordenligt tungt brøl fra den tyske motor. Først titelsangen, “Phantom Antichrist”, fulgt op af den mægtige “From Flood Into Fire”, sendt afsted tungt, milimeterpræcist og særdeles velspillet. Selv lyden, der eller svigtede grumt under Suicidal Tendencies i torsdags, fremstod nogenlunde klar. I det mindste kunne man høre både hvad der blev sagt og delvist det der blev sunget, oppe på scenen – der i dagens anledning var udsmykket med udgangspunkt i Phantom Antichrists pladecover.

Og sådan gik det så egentlig slag i slag med tysk thrash-effektivitet, rutineret leveret og også lidt på rutinen. Dog virkede den overraskende velsyngende Millard i front i fin form og tændt – på den der virkelig profesionelle frontmand måde. Han talte om, at det var 22 år siden bandet sidst spillede på Roskilde og fik efterfølgende pisket stemningen godt op hos det stadigt mere talstærke publikum. Da vi nåede igennem Rihanna kødmarkedet og ankom til Arena omkring 5 minutter inden Kreator gik på, var der nærmest kun mennesker i pitten, men som koncerten skred frem, så blev Arena fyldt godt op – og den gode stemning fra pitten forplantede sig ud til yderkanten af teltet, hvor vi efter lidt cirkuleren afsluttede koncerten.

“Warcurse” og “Coma of Souls/Endless Pain” fik temperaturen i pitten til at nå kogepunktet, hvor der på Millards opfordring blev circlet og moshet godt – og i følge en aldrende følgesvend, som havde forvildet sig derind, så fik selv de gamle ikke lov til at stå stille. “EINS, ZWEI, DREI, VIER” und loss (det sidste tilføjet af undertegnede), “Are you ready to kill?” og “KILL EACH OTHER” gjaldede det ud fra Millard, inden koncerten ramte en lille smule tomgang under midterdelen, hvor “Pleasure to Kill” og “Hordes of Chaos” blev baldret ud over de standhaftige metalhoveder i teltet. Stramt og stålsat afviklet af Kreator, men selvom de er blandt genrens pionerer, så bider sådan en omgang virkelig old school thrash ikke helt på mig længere – jeg synes simpelthen bandet er bedst når de tilføjer deres numre et solidt skud melodiøsitet, som på de nyeste, fremfor når der bare går hårviftende tonser metal i den.

Det fik jeg så heldigvis i tilpasse mængder på den efterfølgende “Death to the World”, og den lidt ældre “Enemy of God”. Da peakede koncerten nok for mit vedkommende, med et kraftfuldt Kreator der thrashede løs i røg, damp og sikkert sved fra den energiske frontpit. Ah, ok, “Violent Revolution”, som den toptunede tyske metalmaskine leverede lidt senere i sættet var sgu også med til at løfte festen! Det er sgu stadig et klasse nummer. “I want more violence in zee pitz”, som Millard fik formuleret det. Og det fik han så. Alt sammen, tilsyneladende, i den sædvanlige gode metal “ro og orden”, hvor det for de uindviede kan se meget voldsomt ud, uden at det er andet end lidt ukontrolleret og løssluppen kærlighed mellem en flok hårde gutter.

Kreator kørte den tyske metalmaskine sikkert i garagen med “Civilization Collapse”, endnu en glimrende skæring fra det nye album og klassiske “Flag of Hate/Tormentor” som sidste drøn inden porten blev smækket i.

Egentlig er der hverken det store at sige, eller sætte en finger på, hvad Kreator og deres indtog på Arena angår. Det var driftsikkeret og effektivt udført som bare pokker, veleksekveret og tight, men også en kende forudsigeligt og måske netop FOR sikkert. Vi fik hvad vi kom efter, Kreator leverede varen men den helt store overvældende oplevelse udeblev. Nogen gange er metalverdenen på godt og ondt bare stok konservativ. Her var det dog heldigvis det gode, der var klart i overtal, så det giver vi fire store stjerner for.

Like GFRock på facebook, og få nyt om rock, rul, metal, and the what have you – hver dag!

Previous articleThe Blue Angel Lounge – interview og live-reportage fredag d.5/7
Next articleRF13: Den daglige dosis rock, lørdag d. 6/7