Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer NovemberDecember: From The Swing Into The Deep ***** (5/6)

NovemberDecember: From The Swing Into The Deep ***** (5/6)

22108
0

Aarhus byder ind med en alvorlig konkurrent til københavner-baserede bands som Dangers of the Sea og The Rumour Said Fire. NovemberDecember er navnet på bandet, der leverer gennemarbejdet, vellydende, velspillet og velsunget indie-folk på debuten From The Swing Into The Deep.

Kvintetten, bestående af Peter Sejr (bas), Steffen Lundtoft (percussion og guitar), Casper Simonsen (trommer), Esben Inglev (guitar, mandolin og piano) og Michael Sort (guitar, pedal steel og mandolin), som alle bidrager til vokalfronten, har arbejdet på indspilningerne til debuten gennem lang tid, og det kan man godt høre. From The Swing Into The Deep er således et stærkt og sammenhængende album, der fra første til sidste nummer viser at NovemberDecember er en gruppe med stort potentiale, som de endda formår at folde ganske overbevisende ud.

Det er ikke fordi der er så meget nyt under den mørke vinterhimmel i NovemberDecembers udgave af indie-folk. Overvejende akustiske arrangementer med guitar og mandolin i centrum musikalsk, sørger for fin opbakning til gruppens glansnummer: Vokalharmonierne. De anvendes ofte, og næsten altid med god effekt. De løfter sangene, øger syng-med-lysten og kilder ganske fint i øregangene. Det skinner igennem, at der er tænkt over kompositionerne og virkemidlerne, og at der er arbejdet med de musikalske detaljer.

Det begynder rigtig godt med ‘Ring The Bells’, der langsomt bygger stemningen op med fint guitarspil indtil vokalerne sætter ind, og trommer og piano diskret bygges på, indtil et trommebreak skubber sangen helt fra land. Det slutter med et flot flerstemmigt vokalstykke, og som sådan rummer ‘Ring The Bells’ lidt af det hele af, hvad NovemberDecember kan. En slags mikroudgave af albummet.

‘Battlefields’ starter mere uptempo og her fylder trommer og piano, sammen med vokalerne, mest i lydbilledet. Der er dog hele tiden fine, gennemarbejdede nuancer, der gør at NovemberDecember sjældent gentager sig selv. Lyden er meget organisk hele vejen gennem albummet. Den efterfølgende ‘What We Know’ er mere afdæmpet, men melodi og vokalarbejde gør den stadig ganske medrivende. Den følges af den korte, instrumentale ‘Interlude I’ (som man kan regne ud kommer der et til).

Den langsomt opbyggede og relativt sparsomt instrumenterede ‘The Fountain’ sprænges pludseligt i gang af trommer og håndklap, så man får lyst til at springe op og klappe og synge med på det fine vokalstykke, som både danske og internationale kolleger må nikke anerkendende i retning af.

‘Your Anchor (two countries I)’ har det tekststykke, der har lagt titel til albummet, “With my loving hand I pushed you/From the swing into the deep”, og er ellers et af de numre, der gør mindst væsen af sig instrumentalt, men dog stadig både velskrevet, melodisk og stærkt eksekveret. Efter andet interlude, får vi ‘Save Yourself’, der har en anelse western-stemning over sig i starten, og ellers udvikler sig til at være en behagelig og velfungerende folk-pop sang, der snildt kan gå hen og blive luftet i radioen. På ‘Embers (two countries II)’ er lyden lidt henad Fleet Foxes, som jeg vil gætte på også er blandt inspirationskilderne. Her er også næsten en lille smule “wåh-åh-åh-åh” vokalharmoni overload.

Albummet afsluttes med mundharmonika, et instrument som ellers ikke fylder på resten af albummet, og blandt andet derfor fungerer det også godt på den sørgmodige ‘Could You Stay’. En flot, vemodig afslutningshymne, der postulerer “I’ll stay here/Until we meet again”.

Man får sådan set lidt lyst til at blive siddende med høretelefonerne på efter endt lytning, putte sig ind i NovemberDecembers vokalvarme, velspillede univers, mens regn, slud og vind boltrer sig udenfor, og vente på at de vender tilbage – indtil man bare sætter albummet på repeat. Det må være anbefalingen at gøre det, hvis man ikke har lyst til at bevæge sig udenfor – eller bare gerne vil lytte til et gennemarbejdet og varieret indie-folk album, som bandet endda selv har både indspillet, mixet og produceret. Det er helt kort fortalt en flot debut, som jeg med glæde hiver en hel håndfuld stjerner frem til.

From The Swing Into The Deep udkommer d.20. januar på Slow Shark Records/Nordic Music Society. Læs mere om bandet på deres facebook.

NovemberDecember spiller til Musik Aarhus Festival d.22. januar, holder release-fest på Headquarters d.25. januar, og spiller i København på Huset Kbh d.8. februar.

Anmeldt af JSB