Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer LET: Høstfeber (EP) **** (4/6)

LET: Høstfeber (EP) **** (4/6)

2330
0

Med et bandnavn som LET og EP-titlen Høstfeber tænkte jeg, der nok var tale om noget nordicana fra Vestjylland. Der tog jeg fejl. LET tungrocker legesygt på dansk og smider både keyboard og thrashede riffs efter de danske tekster.

De fire rutinerede herrer i LET har tidligere gået under navnet Bomb Squad og har spillet sammen on/off siden 1991. Under det tidligere navn spillefe de noget de selv kalder “avantgarde thrash’, men med overgangen til danske tekster og et roligere musikalsk tempo, skiftede navnet så til LET, efter forbogstaverne i bandmedlemmernes efternavne. De tre navne er Lawaetz (Jesper, trommer), to gange Evald (Klaus og Ulrik, henholdvis guitar/vokal og bas/undertoner) og Thomsen (Asmus, guitar og vokal), og de har på Høstfeber bakset fire tunge, dansksprogede rocksange sammen.

Det første af dem hedder ‘Efterklang’, og starter luftigt og poppet, og selv om der træder en tung guitar ind, er det stadig relativt lettilbens og tilgængeligt. Det pulserende keyboard er med til at skille nummeret ud fra de øvrige på EP’en, og omkvædet med sit “for evigt sammen/men altid hver for sig” er ganske fængende. Men også sådan et lidt både og nummer, hvor man bliver lidt i tvivl om hvilken retning, LET går i på EP’en – bliver det poppet rock, med tungrock elementer, eller er det en forløber for tungere løjer?

Det viser sig at være sidstnævnte. Medlemmernes baggrund i thrashen fornægter sig nemlig ikke på ‘Se Bort’, der efter en dæmpet intro bygger op til riff-bombardementer, der har familie i ældre Metallica-materiale (ikke det helt gamle). Samtidig bliver det aldrig helt kompromisløst metallisk, og trods riffenes aggressivitet, kan de fleste trods alt nok stadig være med. Der er et eller andet herligt over at LET bare fyrer op for det thrashede og så blander det sammen med tungrock på dansk, og selv om det nok næppe bliver et hit på P3, så vil jeg gætte på at flere i min generation (+30) vil sætte pris på det.

Også på ‘Tomt’ er der godt med bid i guitarerne, der serverer tunge bredsider bakket op af trommer og bas. Her bliver det endda garneret med pigestemme, der reciterer, hvilket giver ekstra nuancer i lyden. Alligevel ender det lidt unuanceret tungt buldrende til sidst, hvor der måske godt kunne være skåret en tand i spilletiden.

Rigtigt storladent bliver det på ‘Ørkenbid’, der låner lidt fra samme kilder som Nephew i deres tunge hjørne, dog uden det bliver helt Kvamm’sk på vokalfronten. Samtidig er det også relativt catchy skruet sammen (som referencen til Nephew kunne indikere) og sammen med ‘Efterklang’ er det ‘Ørkenbid’ der melodisk sætter sig fast. Der er en god variation på EP’en, og vi får altså både det svulstigt rockende, de heftige riffs og storladne guitar- og keyboardflader undervejs, krydret med danske tekster om at huske at være til stede i nuet, livets uforudsigelighed, at huske solidariteten med andre,  friheden ved at køre på motorcykel og andre fornuftige og bevidst ufornuftige (og lidt voksne) betragtninger.

Hvis du kan lide at din tungrock er relativt svulstig og ikke skeler så meget til musikalske modediller, og samtidig ikke har en aversion mod at der bliver sunget på dansk, så bør du tjekke LET ud. De bliver nok ikke the next big thing, men det har jeg lidt på fornemmelsen at de er relativt ligeglade med. Der er i hvert fald både tyngde, hårde riffs, dansk lyrik og en legende tilgang til det musikalske udtryk som selling points her, og det giver 4 stjerner til LET, som skulle være på vej med en EP mere i år.

Tjek LET ud på facebook eller gå direkte til hjemmesiden, hvor du kan høre og hente Høstfeber kvit og frit.

Previous articlePaper Tigers – Head Over Heels – 3/9 – 2014
Next articleTainted Lady: Rock Is Dead **** (4/6)