Kloster: Half Dream, Half Epiphany ★★★★★☆

0
2117
views

Danske Kloster tager sig tid og kræver tid. Som navnet måske kunne antyde, så bevæger vi os i et kristent sangunivers med en politisk vinkel, pakket ind i en art dark folk, hvor formålet ikke synes at være at forkynde og konvertere. Lad dig ikke skræmme af den kristne indpakning, der er en stor og dyb oplevelse i vente.

Man behøver ikke høre mange takter af Half Dream, Half Epiphany, før man ved, at man sidder med noget ganske særligt.

Der er tale om et album, der tager sig tid og virkelig dygtigt formår at bygge stemninger op.
Vi opererer i en form for dark folk, som på én gang straks leder tankerne over på Sufjan Stevens seneste album – men også har et klart skandinavisk islæt af tristesse. Og det til trods for det meget fine engelsk, pladen er sunget på af Mikael R. Andreasen.

Stor var min overraskelse da også, da jeg så læste pressematerialet og kunne konstatere, at der er tale om et kristent værk (i hvert fald danskerne har som bekendt et lidt stramt forhold til religion i offentligt rum), som oven i købet udlægges som havende et politisk-kristent budskab.

At for det første at være åbenlyst kristen og dernæst sige at man har en politisk vinkel på sin religion lugter af en opskrift til at få danskerne til at finde høtyvene frem.

Hvis man tager sig tid til at lytte til teksterne, så vil man erfare at det nok ikke er målet at konvertere folk – men at det kristne udgangspunkt og dets metaforik fungerer virkelig, virkelig godt!

I pressematerialet fokuseres der på alle menneskers lighed (for Gud), og en medmenneskelighed fint illustreret i titlen “Time Spent With You Is Time Well Spent”. Vi taler altså om nogle mellemmenneskelige idealer, der kan være svære at have alt for meget imod – især når den musikalske fremførsel er så god.

På den måde skriver Kloster sig ind i en bølge af engelsk-sproget dansk musik med kristen klangbund, hvor Hymns from Nineveh (hvorfra Jakob Brixen også medvirker på pladen) må siges at være bannerførere.

Men Kloster er på én gang meget mindre let tilgængeligt – men måske også mere intelligent? – end Hymns for Nineveh. Det er lige før den meget luftige fremførsel af teksterne og de fine kvindelige b-vokaler leder tanken hen på Leonard Cohen – og hvor ville han for øvrigt have været uden kristendommen som inspiration?

Half Dream, Half Epiphany er en virkelig, virkelig velspillet plade med stort fokus på stemning. Tempoet er lavt på samtlige ni numre, og der tages god tid – om end det kun er slutnummeret, “Be Still, My Soul”, der med sine godt ti minutter sniger sig meget over de fire minutter. Vi får fine indhop (formodentlig af Brixen) på banjo – og måske endda også en sav – af og til, men altid i et roligt, små-dystert lydbillede.

At udgive en plade med dette tempo, denne stemning og disse tekster på dørtærsklen til efteråret må siges at være perfekt timing. Formodentlig vil mange gode kopper varm kakao blive drukket, mens regnen løber ned af ruden og Half Dream, Half Epiphany spiller i baggrunden.

Sammenligningen med Sufjan Stevens er for øvrigt ikke grebet ud af den blå luft: Kloster udkommer på samme label i USA, Burnt Toast. Men hvor Stevens’ seneste plade også kræver tid (og måske for denne anmelder pt er årets plade), har Kloster ikke de samme lyse melodier eller den samme naivitet.

Det stopper bare ikke Kloster fra at være afsindig vellavet, velspillet og give indtryk af en dybde, som gør det svært at lægge Half Dream, Half Epiphany fra sig – eller at gå upåvirket ud i verden efter en gennemlytning.

Det er musik, der rører.

Det er måske unfair at sammenligne de to så meget, men netop melodien som Stevens er så ferm til, er noget, jeg kan savne lidt hos Kloster, hvorfor jeg vil ‘nøjes’ med fem stjerner.

Af Troels-Henrik Balslev Krag

Besøg Kloster på Facebook

Albummet udkommer via Target d. 4/9, besøg Kloster på Facebook

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.