Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Klimaforandringer: Ånder ★★★★☆☆

Klimaforandringer: Ånder ★★★★☆☆

1985
0

Klimaforandringer er en stor og til tider uoverskuelig ting, altså de klimaforandringer vi alle kender, dem der har noget med vejret at gøre. Men faktisk kan man sige det samme om danske Klimaforandringers debut udspil Ånder, der ikke er bange for at udfordre lytteren, og sætte dennes tålmodighed på prøve, med en gedigen omgang dansksproget-eksperimental rocket-afrikansk-streetmusik!

6 sange og en samlet spilletid på hele 38 minutter bliver man udsat for på Ånder. 6 sange, der hver især byder på en genre, som er en kende svær at definere, men på orkestrets Bandcamp-side, kalder de det experimental world afro kraut psych rock. Og det er dælme noget af en mundfuld, og om det er galt eller genialt er svært at bedømme, men efter en del gennemlytninger, lander jeg nok lige midt imellem de to, da der er findes gode momenter på pladen, men så sandelig også nogle, der er svære at sluge.

Lad os starte med det gode. Det er meget nemt, da første halvdel af Ånder er noget nemmere for mig at lytte til end sidste halvdel, hvor det kammer lidt over i at bare være specielt og eksperimentalt for netop de to tings skyld. Det er helt og holdet min holdning, jeg ville ikke blive overrasket hvis andre har det omvendt eller er langt fra enig, slet ikke, men kæden hopper eftertrykkeligt af for mig på sidste halvdel.

Når det er sagt, så spiller Klimaforandringer musikken til UG, det her er sgu folk der mestrer deres håndværk. Produktion er også lige i øjet, og på trods at mit lidt ambivalente forhold til musikken, så er det en fornøjelse at lytte til folk der kan deres kram, hele vejen rundt.

Nå ja, musikken… Pladen åbner med den lettere atmosfærisk-rockede “Ånder, Ånder Ud”, der med sine 7 minutter og 16 sekunders spilletid, skaber et nærmest trance-lignende univers, med masser af gentagelser, percussion, guitarflader og hviskevokal – en pænt syret oplevelse. Det er ikke ligefrem festmusik, men skal man slappe helt af, så er dette det helt rigtige soundtrack.

For efter den fine åbner, bliver det mere og mere specielt, syret og skævt, som albummet skrider frem. Som sagt er de tre første sange, “Ånder, Ånder Ud”, “Leger Med Hjul” og “Karavane” klart de nemmeste at gå til. På “Solen Brændte” bliver det simpelthen for underligt for undertegnede, nok primært fordi at det rockede ikke er i føresædet mere, men nu er erstattet af noget udefinerbar støj, uden de store holdepunkter.

Dette fortsætter på “Masker”, som er minimum lige så mærkelig som foregående nummer. På lukkeren “Onsdagsbarn” er der dømt knap så meget forvirring, men det fungerer stadig langt fra lige så godt, som på de første 2-3 sange.

Ånder er en en løjerlig størrelse, og den kræver tid og tålmodighed fra lytterens side, men er man til det lidt skæve og syrede, så bør man give Klimaforandringer en chance. Galt eller genialt? Det er nok mere genialt end galt, men jeg ender på godkendt, og kvitterer med 4 små, men skæve, syrede, gale og modige stjerner.

Køb og stream Ånder lige HER

Anmeldt af Thomas Bjerregaard Bonde

Previous articleSt. Prostitute – A Bitter Man’s Lullaby – 25/2 – 2016