Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Hellsongs: These Are Evil Times *** (3/6)

Hellsongs: These Are Evil Times *** (3/6)

1720
0

Den svenske duo Hellsongs er efter eget udsagn “candy floss rockere”, hvilket stemmer meget godt overens med den bløde og “fluffy” lyd de præsenterer på These Are Evil Times. Et 10 numre langt album, der er en blanding af egne numre og radikalt omarrangerede fortolkninger af mere eller mindre kendte metal-sange.

Hellsongs startede som en trio, men efter lidt udskiftninger består gruppen nu af Kalle Karlsson og My Engström Renman. Dette er Hellsongs 5. udgivelse (2 EP’er og 3 albums), og den første hvor materialet delvist består af egne kompositioner frem for covernumre. Svenskerne har tidligere fortolket alt fra Judas Priest, Metallica, Motorhead til AC/DC – altså nogle af rocken og metalverdenens helt store koryfæer.

Det kunne hurtigt blive en halsbrækkende øvelse, da det oprindelige materiale enten er kanoniseret i en sådan grad, at man ikke ustraffet kan pille ved dem, eller sangene findes allerede i utallige mere eller mindre vellykkede versioner. Men Hellsongs formår i vid udstrækning at gøre de ellers ikoniske sange til deres helt egne, ved at barbere dem helt ned til kernen, eller ved simpelthen at tage dem i en ny overraskende, og ind i mellem lettere absurd, retning. Gruppens egne originale numre her på These Are Evil Times (halvdelen af pladen), er dog i det store hele fuldstændig forglemmelige eller små-kedelige, hvor kun “Animal Army” er værd at høre igen. Så dem er der ikke rigtig nogen grund til at beskæftige sig nærmere med.

Covernumrene er der, hvor Hellsongs lever og ånder, og af og til laver en lille genistreg, som når At The Gates “Cold” bliver forvandlet til en ildevarslende efterårshymne. Lydbilledet er helt nedbarberet med My Renman’s fine vokal i centrum, imens Karlsson lægger et diskret kor i baggrunden. På en måde minder sangen pludselig om et afdæmpet Kate Bush nummer. Entombed’s “Eyemaster” får ligeledes en opblødende tur igennem Hellsongs maskinen, hvor den nu er blevet en silkeblød, men stadig lidt dyster, Pianobåret duet. Hellsongs demonstrerer her en glimrende fornemmelse for, at finde essensen i numrene, klæde dem af og få noget rigtig lyttevenligt ud af det nøgne nummer. Selvom de to svenskere hver for sig ikke har guddommeligt skønne vokaler, så fungerer de virkelig godt sammen på en sang som “Eyemaster”.

En af de helt store heavy metal ikoner, Ronnie James Dio, slipper heller ikke udenom at få en sang slæbt igennem det bløde svenske helvede. “Stand Up & Shout” bliver i Hellsongs hænder til en poppet lejrbålsbasker, hvor man næsten får lyst til bare at sidde og klappe med. Et af de numre på These Are Evil Times, hvor man næsten ikke kan genkende originalen efter duoens pilleri. Det er dog ikke i nærheden af, hvad Hellsongs præsterer, og slipper afsted med, på pladens to absolutte højdepunkter, deres skamløse og geniale/vanvittige fortolkninger af Black Sabbath’s “Iron Man” og Rammstein’s “Engel”.

Sidstnævnte bliver her transformeret til en danse-gal kitchet party schlager, der lyder som noget man sagtens kunne finde på et soundtrack til en Austin Powers film. Den maskinelle tyske trampe metal, er afløst af klap, orgel, “uh uh” og My Renman’s gebrokne tysk med enormt kikset og tyk accent – men på en eller anden måde holder det sgu? Det er stort set umuligt at sidde eller stå stille til løjerne, kort og godt så mærkværdigt og “dårligt”, at det bliver godt. “Iron Man” styres udenom det kitchede, tilgengæld er den møgtunge klassiske heavy metal kværner blevet forvandlet til en luftig, optempo og up beat sommersang?! Det kan lyde helt bizart og langt ude, og det er det da egentlig også, og sikkert blasfemisk, men den næsten ukendelige sang får fornyet liv og energi efter Hellsongs modige behandling. De gør sangen til deres helt egen, hvor kun teksten og et lille brudstykke af den oprindelige melodi kan høres et kort øjeblik midt i sangen, og ellers i sangens korsang afslutning. Ja, det lyder helt skørt, og ja, det er lige dele galt og genialt.

Det kunne man godt have ønsket sig meget mere af på These Are Evil Times, hvor Hellsongs får sat sig lidt mellem to stole. Man forstår trangen til efter 4 udgivelser kun med covernumre, at kaste sig ud i egne sange, men så skulle man måske have udsendt to separate EP’er i stedet. Blandingen på dette album gør, at de forrygende coverversioner udstiller det originale sangmateriale. Det gør, at man hurtigt bare hopper over duoens egen produktioner, men til gengæld er der masser af replay value i resten. Ikke mindst de festlige maltrakteringer af “Iron Man” og “Engel” – de er næsten alene prisen på pladen værd. Om ikke andet har These Are Evil Times herlige coversange givet mig lyst til at dykke ned i Hellsongs bagkatalog.

Det er egentlig lidt trist at sige, men mere cover og mindre originalt en anden gang, tak.

These Are Evil Times udkommer 30/8 via Target Distribution, besøg Hellsongs på Facebook

Previous articleThe B 52’s – Rock Lobster – 26/8 – 2013