Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Guddommelig Galskab: Kogt For Hårdt ★★★★☆☆

Guddommelig Galskab: Kogt For Hårdt ★★★★☆☆

2485
0

Guddommelig Galskab er aktuelle med deres fjerde album, der bærer den herlige titel Kogt For Hårdt. 13 numre på omkring 13 minutter, SMASK, så er der punk som dufter af Ungdomshus.

Så ja, der er vel ingen grund til at tvære for meget rundt i det, det går stærkt, det her, fuld fart fremad, ingen pusterum, bare op på barrikaderne og så skal der slynges musikalske brosten afsted. Sune “Køter” Kølster og kompagni har en del ting på hjertet i løbet af de 13 numre og minutter, hvor der både bliver tid til at revse samfundet, råbe og skrige, have mareridt og få paranoia og onanere på toilettet.

Albummet er indspillet over 13 tirsdage (så vidt jeg forstod konceptet) sideløbende med at frontmand Køter arbejdede med færdiggørelsen af hans mammutværk The Rock History, hvor han over en dobbelt LP’s længde spillede sig fra 50’erne op til nutiden, inklusive punken, som et eller andet sted må kunne kaldes hans hjerteblod. Et nummer som “Mareridt” på Kogt For Hårdt minder i stil og klang lidt om nogle af de punk skæringer man også kan finde på den plade. Den er med sine 1 ½ minut blandt albummets længste og handler om at have mareridt om at den sidste bombe er smidt, men så vågner man op til virkeligheden – der åbenbart er endnu værre. Det kunne der være noget om…

Verden og Danmark hos Guddommelig Galskab er i det hele taget, og i ægte ungdomshusånd, af lave og trænger til en rusketur. Her i form af turboladet punk, der ind i mellem spyttes ud i så fræsende et tempo, ikke mindst lyrisk, at det kan være svært helt at høre hvad der bliver sagt. “Fandeme For Dumt” og den skønne skævert “Hardcore Haiku” varer hver omkring de 25 sekunder, sidstnævnte når endda at have en kort snakke intro, indlagte pauser og tre gennemspilninger af verset (eller hele sangen er det jo så?). Der bliver sikkert råbt noget med om man kan nå at høre teksten, høhø! “Nettet Strammes” boltrer sig på hele 32 sekunder og når faktisk igennem et forløb, hvor det netop føles som om at det begynder at stramme til og tiden løber ud.

Det gør den så, løber ud, på den undergangsklingende “Jordens Sidste Skrig”, hvor punken kører i spiral bevægelser mod sit endeligt og vi får det i titlen lovede skrig, mens det snurrer og summer for ørerne. I det hele taget, både her og de fleste andre steder, får man en fin fornemmelse af numrenes tone, klang, stemning og formodede tematik ved bare at læse sangtitlerne – hvis det nu går for stærkt rent musikalsk til, at man lige får pointen med. “Født Før Damp”? Gæt om det går stærkt og punken føles lidt ADHD ramt? Her bliver der forresten plads til en lille stump i omkvædet, som tonemæssig lyder som en flig af nummeret “Plutonium” med gode gamle Jomfru Ane Band, nok et skørt tilfælde og måske bare mig?

“Ikke racist MEN” er endnu en fed og sjov titel, og en der straks giver mulighed for selv af digte videre, eller afslutte sætningen og samtidig en der på en eller anden måde siger meget mere, og noget om os, danskerne, end de ord der står. Det er her Guddommelig Galskab virkelig er stærke i min optik, humoren, de skæve vinkler og punkenergien er også virkelig fin, men det er når der råbes “du tror de farvede ødelægger landet” på “Paranoia”, eller bare hele den glimrende åbningssalut “Danmark Fortabt”, at det prikker til noget i mig. Prikker godt!

Den engelsksprogede “Fix” føles som et kuriøst indslag, der nok giver afveksling men også virker lidt malplaceret, ligesom afslutteren “For Lækker” egentlig godt kunne have været undladt, da den ikke byder på noget væsentlig anderledes end hørt tidligere på pladen. På den anden side, er numrene så korte, at de ikke når at bremse pladen nævneværdigt.

Jeg har hørt det højere, jeg har hørt det vildere, ja, jeg har tilmed hørt det hurtigere, end det Guddommelig Galskab leverer her, men der er nok ingen andre der kan levere det Kogt For Hårdt. Det her har kort sagt masser af personlighed, der strømmer en eller anden charme igennem materialet, selv når der uddeles kindheste, viftes med den løftede pegefinger, mosles og cirkles i punk pitten og, nå ja, onaneres på toilettet.

Punk med hjerte og hjertet på rette sted, det giver 4 store undergrundsstjerner.

Besøg Guddommelig Galskab på facebook

Previous articleMusik eller ingenting – Historien om Tapetown