Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Fossils: The Meating ★★★☆☆☆

Fossils: The Meating ★★★☆☆☆

3791
0

Den ellers instrumentale duo Fossils er på banen med en EP/mini-album med tidligere udgivne instrumentalnumre, som nu er blevet krydret med gæstevokaler. Det giver dog en lidt skæv balance i smagen af den fossile kødret.

Fossils tævede sig vej ind i mange hjerter med udgivelsen af Flesh Hammer for et års tid siden, og forinden da har duoen også uddelt masser af musikalske tæsk. Blandt andet på debutalbummet Meat Rush, hvor numrene på The Meating stammer fra. På både Meat Rush og Flesh Hammer er det Per Silkjær og Simon Tornby, der fylder lydbilledet ud med bas og trommer, men på The Meating bliver de suppleret af 6 gæstevokalister og et enkelt nummer, hvor Ultimate Combat Noise gæster med…ja, støj. Numrene udspringer egentlig af, hvad der skulle have være en engangs-foreteelse til release-festen for Flesh Hammer, hvor en række gæster medvirkede live. Men nu er der altså hamret syv numre ned på The Meating, hvor man kan høre Fossils med vokaler.

Første nummer i kødhakkeren er ‘Deadringer’, som gæstes af tidligere HateSphere og nuværende The Kandidate-frontmand Jakob Bredahl. Det får nummeret til at lyde mere af Bredahl-projekt og mindre af Fossils. Ikke at det er dårligt, men paradoksalt nok betyder tilføjelsen i vokalen i dette tilfælde at der på en måde bliver taget noget fra Fossils’ ellers så rene udtryk. Pudsigt nok er det bedre bevaret på ‘Taxon’, hvor det er Ultimate Combat Noise’s støj, som måske ikke tilføjer overvældende nyt, men omvendt også er tættere på ren Fossils, på en måde.

Fra tredje nummer, ‘Meat Lover’, og EP’en ud, bliver det for alvor en smagssag om man synes vokalerne supplerer og udvider Fossils’ udtryk, eller forstyrrer det. På ‘Meat Lover’ er det Mads Stobberup fra blandt andet Cola Freaks, der leverer vokalen. Det giver et punk-metallisk udtryk, der også næsten gør musikken mere ordinær. Til gengæld føjer Marie Højlund’s vokal nye elementer til ‘Ridge and the Rock’, omend jeg ikke helt ved hvad jeg skal sige til det tempofyldte Iron Maiden-inspirerede (‘Run to the Hills’) stykke undervejs. Karakteristisk er det i hvert fald.

På ‘Speedbacon’ rambler Seb Doubinski om bacon, “in your ass”, og så videre. “Bacon is good for you (…)//Bacon is happiness//Bacon is truth(…)//Bacon tastes like human flesh”. Jojo, der er tid til at fyre mange sandheder af om bacon på lidt over et minut, men selv om der er hyperenergi på både vokalen og det instrumentale, så bliver man også en kende træt indeni af for mange lyt.

‘Ham Reader’ er også en vand-deler, hvor Mikko Mansikkala Jensen giver den voldsomt vokalt gas med råb, skrig og skrål. Det passer på sin vis udmærket til energien i Fossils’ musik, men på den anden side er jeg heller ikke fuldstændig overbevist om nødvendigheden i at tilsætte vokal. Hvis der blev givet gas vokalt på ‘Ham Reader’ blæser det helt ud over kanten, på godt og ondt, på ‘Ködhabit’, hvor det er Powersolo’s Kim Kix, der rabler, skråler, hyler og snakker om at være “rockabilly rebel”, med meget mere. Den umiskendelige energi, der også ligger i Powersolo, kombineret med Fossils’ instrumentale tyngde, har et eller andet over sig, men på en måde ville jeg hellere høre en live-version. Og det er måske der, jeg ender med hele udgivelsen. Måske skulle man have været der – måske ville det være federe live. Jeg kan i hvert fald ikke helt sige mig fri, for at være en lille smule udmattet efter endt lytning.

Der er voldsomme mængder energi på spil i Fossils, som vanligt. Men tilføjelsen af ekstra energi i form af gæstevokalisterne, som hver for sig tilføjer deres egen karakter, gør ikke oplevelsen af Fossils større for mig, men tager på en måde noget fra udtrykket – det er lidt som en overkrydret ret, hvor der er et eller andet, der lige tipper smagsbalancen, så den kommer lidt ud af kurs. Der er bestemt masser af voldsom energi at hente på The Meating, men jeg ville egentlig hellere høre Fossils fyre den af selv på en forhåbentlig kommende ny udgivelse – og så tage gæsterne med live en gang i mellem. Derfor lander The Meating som mellemret på tre store stjerner.

The Meating er udkommet på download og kassettebånd. Du kan besøge Fossils på facebook.

Previous articleCrocell – Prophet’s Breath – 5/3 – 2015
Next articleKoncerter i Aarhus, uge 10