Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Deadmen’s Suit: One Foot Ahead of the Blues *** (3/6)

Deadmen’s Suit: One Foot Ahead of the Blues *** (3/6)

3303
2

Frederik Mortensen og Jesper F. Svendsen, bedre kendt som den Københavnske duo Deadmen’s Suit, er klar med deres andet udspil: Den 23 minutter lange ”One Foot Ahead Of The Blues”, en støvet vinyl med musik baseret på duoens kærlighed til den beskidte, amerikanske 50’er lyd. Duoen, der på indspilningen har fået hjælp af Anders Strand og John Gaffney på henholdsvis trommer, percussion og dobro slide guitar, beskriver selv deres lyd som “at hoppe med på et roadtrip, hvor Amerika er bagtæppet beklædt med trashet roots, country og rockabilly”.

Den betegnelse er ikke helt i skoven. At de to herrer har en stor kærlighed for de støvede 50’ere er der ingen tvivl om. Allerede fra første nummer, det up-tempoede, countryglade ‘Mean Road’, er tonerne slået an til en gang støvet country-blues-rock fra dengang farfar var dreng. Til trods for et ellers gennemarbejdet soundscape, er alt desværre ikke lige godt. Det første jeg virkelig bider mærke i, er Jesper Fog Svendsens vokal. Den er, for at sige det lige ud, simpelthen for pæn til genren, hvilket i den grad mærkes på “Mean Road”, der ligger i et lysere leje, der ikke klæder ham særligt godt.

Bedre går det på andet nummer, den melankolske “Harlan”, der skifter sliden ud med dyster slapback echo guitar, og lader Svendsen trække ned I et dybere leje, der klæder hans vokal langt bedre.Selv om de otte sange er skåret meget skarpt, ingen af dem når over 3 minutter, finder jeg dog hurtigt, at jeg mister interessen for hvad der sker på albummet. Som tidligere nævnt fejler intentionerne absolut ingenting, og jeg er på intet tidspunkt i tvivl om hvor duoen trækker deres inspiration fra, men sangene formår ikke rigtig at fange mig. Lyden bliver meget ens, og Svendsens vokal formår aldrig at udvikle sig, men bliver meget hurtigt monoton uden nogen mindeværdige melodier.

Det er sådan set ikke dårligt, det Deadmen’s Suit har gang i, og albummet har da også sine øjeblikke. For eksempel den fine opbygning i slutningen  af “Jesus Cries”, der dog slutter for brat, og albummets højdepunkt, den dystre ballade “April”, der slutter albummet af på fin manér. Mere af det ville gøre godt for Deadmen’s Suit.

Især noget mere øvelse og whiskeydrikning hos sanger Jesper Fog Svendsen og en mere legende natur i sangskrivningen ville, i hvert fald hos mig, gøre duoen langt mere attraktiv at lytte til i det lange løb. Store fans af de beskidte 50’ere vil muligvis nyde det her mere end jeg, for stilen er gennemført, om end meget uoriginal og albummet har sine mangler. Derfor ender vi på tre stjerner til One Foot Ahead of the Blues.

One Foot Ahead of the Blues er udkommet på Middle Ear Recordings. Læs mere om Deadmen’s Suit på facebook.

Anmeldt af Christian “Hank” van Alstine

Previous articleØnskeøen – Bricks of Time – 30/7 – 2014