Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Cousin: Your Models Are To Blame For Your Love (EP) ★★★★☆☆

Cousin: Your Models Are To Blame For Your Love (EP) ★★★★☆☆

1417
0

Cousin har rigtig godt tag om det meste på Your Models Are To Blame For Your Love. Et par endnu stærkere melodier kunne dog løfte EP’en endnu højere op.

Cousin’s pressemateriale namedropper et par af de største indie-pop/rock succeser i dansk musik de seneste årtier som inspirationskilder: Mew og Spleen United. Det kan være svært helt at lade være med at lytte efter, når man først har læst det, og ja, allerede EP’ens første nummer, ‘Heart Dreams’, sender tankerne i retning af især Mew. Der er både noget ved guitaren og vokalen og nummerets opbygning, der sender tankerne i den retning. Det betyder dog ikke at Cousin er det rene efteraberi. Det bliver for eksempel aldrig helt så bombastisk eller hårdtslående som Mew (også) kan være, og vokalen svæver ikke nær så meget i de højere luftlag som Jonas Bjerre’s.

Cousin har dog noget ambition til fælles med de to nævnte bands. Det er tydeligt, at der er kredset om lyd og detaljer. På ‘Something New’ får vi en fint opbygget indie-pop-sang, hvor der pludselig midtvejs skiftes fra at synge på engelsk til en mere talesyngende vokal på dansk svøbt ind i knastørre synths – det fungerer sømløst. Det er ellers blevet lidt af en disciplin for mange danske bands at have sange, hvor dansk og engelsk blandes på mere eller mindre elegante måder, men Cousin begår her noget i den mere vellykkede afdeling. Det er også EP’ens mest fængende sag, og kunne godt være noget for P6.

Den mere sfæriske og psych-poppede ‘My Friends’ er i og for sig også relativt vellykket, med perlende synths, og en solid vokalmelodi, mens ‘Spare’ har en tung, underliggende baspuls og synthflader, mens guitaren tegner streger i teksturen.

Vokalen kommer op i de højere tonelag på ‘Epilogue’, der, i mindre skala, bruger et trick fra Mew og Kent’s (og nok også mange andres) værktøjskasse, med et langt (godt 6 minutter) og repetitivt afslutningsnummer, der først bygger op i intensitet, og til sidst fader ud, her med dæmpet piano. Det fungerer også fint for Cousin, som dermed får bundet en fin sløjfe på en ganske vellykket EP. Der er dog, naturligt nok, stadig plads til forbedring, for hvor jeg godt kan være nogenlunde opslugt undervejs af Cousin’s univers, så sætter sangene sig altså ikke helt fast. ‘Something New’ har det til dels, men der mangler flere hooks og stærke melodier undervejs, hvis Cousin gerne vil nå Mew og Spleen United niveau.

Mindre kan også gøre det, og det rækker til 4 pæne stjerner.

Previous articleCrystal Shipsss: Scorched ★★★☆☆☆
Next articleLukas Vanggaard: Håndspillede Hits (EP) ★★★★☆☆