Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Chemical Breakdown – Let Yourself Go EP ★★☆☆☆☆

Chemical Breakdown – Let Yourself Go EP ★★☆☆☆☆

2157
0

Esbjergensiske Chemical Breakdown spiller no nonsense, simpel og beskidt rock ’n’ roll, og intensionerne er skam gode nok, men musikken lever desværre ikke op til disse.

Debut EP’en Let Yourself Go indeholder 5 sange, og det er fra start til slut, dog med en positiv overraskelse midt på turen, som om at sangene ikke rigtig hænger sammen. Jeg savner i den grad dynamik og nosser i lyden, den er simpelthen for vag. Herudover virker forsanger Thomas Iversens engelsk ikke altid lige sikkert, og generelt fornemmes der en påtagethed i sangene, det virker ikke ægte.

“Turn On The Lights” er første sang på EP’en, og som det første bliver man mødt af følgende lyrik:
“Saturday is finally here, go ahead and drink your whisky and beer, let’s make it all clear, the party is here, turn on the night, baby, act a little crazy, dont say maybe…”

Yeah, så ved man ligesom hvad klokken er slået, og hvis bare vokal, udtale, musik, produktion, ja alt, var lige i øjet, så ville det sgu nok fungere, men det er det desværre ikke, så det falder det til jorden noget så eftertrykkeligt. Samme scenarie gentager sig på skæring 2, “No More Sleep”. Man kan mærke at bandet vil det her, men det fungerer bare ikke.

Nu er det ikke helt skidt det hele, på “Du Tændte Et Lys”, nærmer bandet sig den gode side af middel. Genren er den samme, men det engelske er lagt på hylden og der bliver, ikke overraskende når man ser på titlen, sunget på dansk. Dette virker rent faktisk fint, påtagetheden er væk, musikken bliver pludselig interessant at lytte til, og der er en helt anden harmoni i nummeret end i de to foregående. Her virker det vitterligt som om at bandet har noget på hjerte, og vil andet en at synge om fest, druk og tøser.

Men denne mindre succesoplevelse viste sig desværre at være en one-off. De to resterende sange på EP’en “Loving You (without Me)” og “Prisoner Of Time” er fra samme kasse som de to første, og skal man sige noget positivt om de 4 sange, så er bandet relativt konsistente i kvaliteten af dem alle.

Der florerer efterhånden en hel del danske upcoming bands, der spiller rock og rul uden pis, og med tekster der handler om druk, fest og tøser and what have you. Det kan skam også være nok så underholdende at lytte til, men det kræver en solid platform at gøre dette fra, og her kommer Chemical Breakdown til kort – de skiller sig ud på den forkerte måde.

Skulle bandet vende det hele på hovedet, og skille sig ud på den gode måde, burde de nok forfølge det danske og arbejde en del med dynamikken, sangskrivningen og produktionen.

Besøg Chemical Breakdown på Facebook

Anmeldt af Thomas Bjerregaard Bonde