Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer By the Patient: Premonitions **** (4/6)

By the Patient: Premonitions **** (4/6)

2532
0

De danske dødsmetallere By the Patient har haft en nærmest konstant medvind i både skæg og hår siden bandet blev dannet i 2006.

Årets talent nomination ved Danish Metal Awards i 2008, to EP´er og det anmelderroste debutalbum Servants, samt store koncerter på Roskilde og Wacken Festival, har skubbet BTP helt frem på den danske dødsmetal-scenekant. Nu kommer turen til resten af verden. Bandets andet album, Premonitions, udgives med en ny kontrakt på Deathbound Records og er en fortsættelse af det brutale lyd og tekst- univers fra de tidligere udgivelser.

By the Patient’s selvtillid har aldrig fejlet noget og fyrene her har bestemt heller ikke nogen grund til at stille deres sorte stearinlys under en skæppe. Både produktion og teknisk formåen har internationalt format. Pladens ni skæringer præsenterer et, hele besætningen rundt, veloplagt og velspillende band der yder det bedste i deres karriere indtil videre.

Åbningsnummeret ”A Distorted Mirror Image” sætter os godt ind i hvad vi har i vente. En Storslået (epic) intro efterfølges af gedigen dødsmetal med blastbeats, gnistrende ond guitar, brutal growl og hvad der ellers hører til. Umiddelbart tænker man “business as usual”, men sangen vokser. BTP præsenterer os for nogle ret så originale takter og bedst af alt en cool melodisk vibe som meget ekstrem musik ofte har alt for lidt af.

De melodiske overtoner og friske riffs er heldigvis et gennemgående tema på de fleste af pladens numre og det er tydeligt at høre at BTP forsøger at rykke sig selv ud i nye territorier. Det lykkedes som regel rigtigt godt, på nær i et par filler sange der i mine ører lyder en smule kedelige og forudsigelige, men det er heldigvis også kun et par.

Titelnummeret “Premonitions” og “Oceans of Empitness” er blandt højdepunkterne,men også første single ”Where Time Collapsed” har noget at byde på. Singlen er sjovt nok pladens mest anderledes sang og er egentlig ikke så dødsmetal agtig, men mere tung og groovende, tilsat en old school rocker-fed guitarsolo i midten. Der dukker faktisk flere gammeldags thrash soli op hist og her og det gør bare mere for at variere udtrykket yderligere. Sanger Tan Møhl-Hansen gør et godt stykke arbejde hele vejen igennem og er bedst nede i de dybe subwoofer brøl. Min yndlings hookline er helt klart: “blood,,on the floor. Blood,,on the fucking floor” fra “Oceans of Empitness”.

Alt i alt er Premonitions en solid metalplade der gør sit bedste for at være unik og helstøbt, og det kommer den meget godt efter. Selv pladecoveret virker meget personligt og velovervejet anderledes, i forhold til genren (Ruinerne af Hammershus i horisonten, er en fed detalje der vidner om bandets Bornholmske aner). Premonitions er en af den slags plader der bliver bedre og bedre jo flere gange man hører den og det er altid en god ting. BTP har fat i den lange ende, men der er stadig et stykke vej til toppen endnu. Mesterværket skal nok manifestere sig engang i fremtiden og Premonitions er et godt langt skridt i den rigtige retning.

Anmeldt af Mordi

Like GFRock på facebook, og få nyt om rock, rul, metal, and the what have you – hver dag!

Previous articleDown: IV, Part 1 (The Purple EP) **** (4/6)