Home Interviews Bunkere, kirkerum og den rette klang – Interview med Lasse Matthiessen

Bunkere, kirkerum og den rette klang – Interview med Lasse Matthiessen

1986
0

Lasse Matthiessen har flere engelsksprogede udgivelser bag sig, men udgav for nylig sin første dansksprogede sang, ‘Sorte Søer’, som blandt andet er optaget i en bunker i Berlin og en kirke i Tjekkiet. Vi fangede ham til en snak, blandt andet om indspilningerne, men også meget andet. 

Danske Lasse Matthiessen har nydt stor succes i Tyskland, men indtil videre har der ikke været så meget opmærksomhed omkring ham herhjemme – vi har dog anmeldt et par af hans albums, senest Wildfires (anmeldt HER). Det er måske ved at ændre sig, det med opmærksomheden herhjemme – for nylig udgav han sin første sang på dansk, ‘Sorte Søer’, og optrådte i starten af maj på Spot Festival. Vi begynder med den nye single.

Du har lige udgivet dit første nummer på dansk – hvad har overvejelserne været efter mange udgivelser på engelsk?

“Det foregår ofte ret kaotisk, når jeg skriver tekster. Små stykker af samtaler, jeg har overhørt et sted, linjer jeg har hørt i en sang på engelsk eller noget som jeg måske har hørt på tysk. Ofte tager det lang tid, før min tekster vokser sammen til en enhed og  jeg polerer ordene og skærer fra i lang tid.

Da jeg skrev ‘Sorte Søer’ på dansk på kort tid tænkte jeg, at det ville ende med en anden tekst og på engelsk.

Jeg prøvede en version af sangen på engelsk også. Med lidt andre betydninger, lidt andre formuleringer. Men da jeg gik i gang med øve sangen med mit band, kom sangen på en eller anden mærkelig måde til at være ligegyldig og tom, når den ikke var på dansk. Så jeg lod sangen være på dansk og da vi miksede sangen, lagde vi i stedet vægt på, at det var lydene i vokalen mere end ordene, der trådte frem. Det lyder muligvis lidt søgt – men at jeg ønskede, at følelsen i lydene trådte igennem mere end teksten.

Det lidt sjove ved det er, at de fleste fans, jeg har er tyske, og de har taget rigtig godt imod en sang på dansk. For nogen har sangen med dansk lidt uklar og svævende tekst gjort usikkerheden eller den ”suspens”, der er i sangen endnu mere udpræget. Nogle tyskere har meldt tilbage, at de finder sangen næste ”gruselig” eller scary…”

Du har haft pæn succes i blandt andet Tyskland, men endnu ikke så meget opmærksomhed herhjemme. Men du har netop været på Spot – hvordan gik koncerten?

“Spot var en superfin oplevelse. Det har jeg gerne villet spille længe og det er for mig selvfølgelig også en måde at blive hørt lidt af danskere og den danske musikbranche”

Hvad kunne/kan du bruge Spot Festival til?

“Spot er jo at møde andre mennesker og blive set lidt. En mulighed for at gøre opmærksom på sig selv og være en del af ”selskabet”. Det lykkedes heldigvis også – blandt andet blev jeg booket til to mellemstore festivaler i Tyskland i 2018 – så det har været en del af det helt konkrete udbytte”

Der er en EP på vej, og du har blandt andet indspillet i en bunker i Berlin og en kirke i Prag – hvad er historierne bag at indspille de steder?

“Historien bag begge tilfælde er tilfældighed og nysgerrighed. Jeg har optaget i en del forskellige studier med band og alene. Og det kan være rigtig fedt og give en masse. Men jeg trængte til at finde et andet slags rum at optage i. Et hvor jeg blev tvunget til at lave nogle andre spilleregler og ikke som i et studie vide, at jeg i princippet kunne optage lige præcis på den måde, som jeg vil.

På en eller anden måde havde jeg brug for et slags lyddogme. I Prag var jeg på tour og havde spillet på en festival med mit band og vi fik nys om, via nogle nyfundne venner, at en hollænder havde købt en kirke et godt stykke udenfor byen, bygget den fuldkommen om og holdt koncerter i den. Man kunne leje den. Et stort kirkerum med hvælvinger og et trægulv. Et par måneder senere lejede jeg det, og vi tog afsted fra Berlin og kørte bilen fuldt pakket til kirken, som lå i udkanten af nåleskov og omgivet af små spejderhytter, som det skulle vise sig næste morgen kl. 6.00 var fuld af tjekkiske spejdere, der klaskede med grydelåg for at vække deres medspejdere….

Kirken havde et helt specielt rum og har givet trommerne på den kommende EP en helt speciel klang. Vi optog også sang i kirken – trestemmigt. Når jeg lytter til optagelserne til de sange, hvor vi har indspillet vokalerne giver det mig kuldegys – jeg kan høre rummet i kirken og at vi optog det sammen.

Bunkeren i Berlin var en anden sag. Vi havde adgang til den. Et gammelt gastårn som under Anden Verdenskrig var blevet bygget om til en bunker i hjertet af Kreuzberg i Berlin. For at komme ind i det rum, vi fik lov at bruge, skulle man gå langs den buede væg og et stykke af det i mørke, før man kom til lyskontakten. På væggene var der stadig bogstaver og tal skrevet i 40’erne for at markere, hvilken sektion man var i. Inde i hjertet af bunkeren optog vi trommer i de konstante 15 grader, der var. Rå betonvægge og trommesæt er egentlig en rigtig dårlig kombination. Trommerne kommer til at lyde lidt for hårde. Men til ‘Sorte Søer’ var det perfekt. En slags rå nøgenhed i lyden og den måde som den resonerer på”

Hvad kan man forvente af den kommende EP?

“På den kommende EP vil være et mix af drømmende og til tider mørke rockede popsange med synth og med flerstemmig vokal. Og så en enkelt sang, der strækker sig lidt mere tilbage til min musikalske fortid med akustisk nylonguitar”

Hvordan ser fremtiden ellers ud for Lasse Matthiessen?

“Masser af koncerter. Både i maj og frem i starten af august spiller jeg på en række tyske og hollandske festivaler. En EP og videoer i efteråret frem mod danske koncerter i efteråret og i Tyskland til november”

Du kan følge Lasse Matthiessen på Facebook.

Af Jonas Strandholdt Bach

Foto: Tobias Kiel Lauesen

Previous articleKamille Lindholm: Twice In August ★★★★★☆
Next articleDóttir: Division (EP) ★★★★☆☆

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.