Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Big Sky Country: Medicine Man (EP) **** (4/6)

Big Sky Country: Medicine Man (EP) **** (4/6)

2121
0

Esbjergensiske Big Sky Country har vi haft i GFRock møllen et par gange med tidligere udgivelser. Nu er de så på banen igen med en lidt mere end solid EP-udgivelse.

Medicine Man er titlen, og ligesom navnet er fundet over there på den anden side af Atlanten, så er den musikalske inspiration sammesteds fra. De fire numre bevæger sig i den klassiske nordamerikanske country/folkede rocks fodspor, og skulle jeg smide et par navne på, så hører jeg Neil Young i hans mere folkede og afdæmpede udtryk, Fleet Foxes og andre navne fra samme bølge, samt en snert af Arcade Fire omkring The Suburbs, hvor de rodede godt og grundigt i de rockhistoriske referencer, som Big Sky Country har fat i her – blandt andet førnævnte Young.

EP’en åbner med titelnummeret ‘Medicine Man’, som jeg synes kommer en lille smule skævt fra start. Der er noget med forsanger Philip Skovgaards vokal og intonation, der gør at jeg ikke er så gode venner med sangen fra start. Men ud over “Medicine man/Oh medicine man” linien, så udvikler sangen sig i positiv retning, blandt andet med fine flerstemmige vokalstykker, håndtrommer og en fløjte der svæver rundt inde bag de akustiske guitarer og giver det hele et meget organisk og hippie-agtigt præg.

Jeg er bedre venner med ‘Poor You’ fra start, der med sin varierede instrumentering (der er både dobro, fløjte, piano og mellotron ud over guitar, trommer, bas og percussion) og sin melodiske fremdrift formår at kombinere noget af det lidt hippiesvævende udtryk med en dynamisk rytmik. ‘What D’You Know’, som følger efter, har et mere traditionelt folk-rocket udtryk med uh-kor samt et stærkt refræn, hvor der er ekko-kor på, med god effekt. Det er godt rockhåndværk og melodisk er det flot skruet sammen, ligesom det også musikalsk vises gode takter med fint elektrisk guitararbejde af Martin Lau.

Den afsluttende ‘Spring Has Sprung’ lægger ud med trombone, inden akustisk guitar og et enkelt piano-anslag sætter linien inden Skovgaards vokal kommer ind. Igen har Big Sky Country (som blandt andet er et kælenavn for den amerikanske stat Montana) et godt tag om melodien og verset er ganske ørehængende. Samtidig er der en god fremdrift, selv om jeg synes trommebreaket omkring tre et halvt minut inde i sangen kommer ind lidt for sent. Det kunne have været brugt til at løfte sangen yderligere, for i mine ører kommer den nemlig til at køre i samme leje lidt for længe.

Skal man dryppe lidt malurt i bægeret, og det skal man jo, når man er en sur gammel anmelder, der kun hiver 4 pæne stjerner op af foret, så trækkes de ellers gode melodier og strukturer lidt for langt ud, og de gode variationselementer, for eksempel trommerne, der hvirvler ind på ‘Spring Has Sprung’, eller de par gange undervejs hvor der varieres vokalt med et “yeah!”, der føjer dynamik til udtrykket, kunne godt være flere. Håndværket er bestemt i orden og Skovgaard og kumpaner spiller kompetent. Produktionen, som Skovgaard selv har stået for, kunne dog godt være en tand klarere, men det er en mindre detalje. Medicine Man er pænt over gennemsnittet sangskrivningsmæssigt og der er rigtig gode melodier og ideer i Big Sky Country. Der mangler bare lige det der udefinerbare sidste til at løfte dem helt derop, hvor det fejer benene væk under én. Mindre kan bestemt også gøre det, og Medicine Man anbefales til alle med hang til nordamerikansk rock med rødder i 70’erne.

Man kan lytte til eller købe Medicine Man HER

Tjek Big Sky Country ud på facebook.

Previous articleHarmonics – Pledge – 24/9 – 2014