Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Bersærk: Trældom (EP) ***** (5/6)

Bersærk: Trældom (EP) ***** (5/6)

3805
0

Traktor rock, hedninge hegn og dansksproget stenerrock, er nogle af de ord der flyver rundt i luften, når Bersærk drager ud på slagmarken med kampråb og tunge riffs. Bandet virker som et kraftfuldt live-band, der har forsøgt at indfange deres live-lyd og nerve på en EP udgivelse – og det lykkes et langt stykke hen ad vejen på glimrende vis!

“Med rødderne dybt plantet i den jyske muld, råber århusianske BERSÆRK sit publikum til live, og fører dem tilbage til dengang, hvor en mand var en mand, en kvinde klar til kamp og BERSÆRK var noget man gik i fællesskab”, således beskriver bandet sig selv. Og da jeg næsten ikke kunne sige det meget bedre selv, har jeg på ægte vikingemanér plyndret og hugget det. For Trældom er da om noget lyden af flok rocktørstige kradse børster der tager på togt i musikhistorien, rager de basale og solide tricks til sig og bruger dem effektivt til at hærge løs.

“Vi Tager Lyset Tilbage” åbner EP’en med et riff og en brølende melodi der er lige til traktortræk, dækkene borer sig godt ned i det mudrede underlag, får fat og så trækkes der ellers igennem. At kalde drivet i nummeret potent ville næsten være at undersælge det, godt nok er det simpelt og primitivt, men på den måde hvor man bare kan mærke at det hiver i hele kroppen. Man føler sig lige lidt højere, får lidt bredere skuldre, harker lige en enkelt gang og så er man ellers klar til rykke verden rundt. Jeg kan næsten dufte mulden og mærke græs mellem tænderne når forsanger Casper Roland Popp brøler “Vi tager lyset tilbage / Tilbage til en fremtids drøm / Der aldrig blev til mere end et suk”. De danske teksters mening er ikke altid lige tydelig for mig, hvilket blandt andet skyldes at nogle ord drukner i den muskuløse musiks brummen. Men heller ikke når man får det hele med, er det alt jeg helt kaperer, men hvad gør det, så er der lidt at spekulere over – og det lyder fedt det hele, med Popp’s raslende råbe-røst.

Den efterfølgende tramperocker “Cyklus” går Josh Homme lidt i bedene, med en bastant hakkende guitarrytme og dejligt huggende trommeslag. “Nu kæmper du mest imod din egen / Uforløste selskabsironi / Nu flager du halvt for gud og hver mand / Imens fanden forlanger et albi” lyder det kryptisk i verset, inden Bersærk skruer op og slipper flere brummende hestekræfter løs. Det er relativt simpelt det de gør, vi er helt nede ved tungrockens fundament og første byggeklodser, men det leveres med overbevisende energi, nerve og enorm tyngde, så man bare må overgive sig til de gammelkendte tricks endnu engang. Der er jo en grund til at de stadig benyttes – de virker. Især når de smækkes i skallen på en med så meget pondus og vilje som her.

Næste kraftanstrengelse er “Dønninger”, der brager derudaf med en voldsomt snurrende og rumlende tempofyldt melodi. Der er kort og godt bare vildt meget power i Bersærks motorrum – og de formår tilsyneladende at presse maskinen til optimal ydeevne. På et nummer som dette, er der en lurende fare for, at det hele lige bliver en tand for brummende, ikke mindst på grund af den, lad os kalde det, rustikke produktion. Men bandet holder balancen midt i det rå og buldrende lydbillede. Samtidig er bandet ikke heller ikke bange for, at holde fast og blive stående, når de har fundet et riff eller en melodistump der virker. Om man så synes det giver et homogent eller lettere ensformigt udtryk, det er nok en smagssag – jeg hælder til det første, imens Casper Roland Popp brøler “den verden du forlod kommer ikke tilbage igen”.

Næstsidste nummer på Trældom, “Lugten af Frygt”, kører indledningsvis lidt videre i samme musikalske rille som “Dønninger”. Det brummer, brøler og kører lidt i kraftfuld ring  – men det er uhyre effektivt, man er sgu med og det lyder råfedt. Vroom vroom, god opbygning i verset, til et catchy omkvæd med klassisk råbekor, “Vi rejser os igen og igen”. Hen imod slutningen er det som om gaspedalen lige trampes en ekstra gang i bund, og motoren knurrer en tand mere end ellers. Enkle virkemidler eller ej, der er sateme hestekræfter og spark i det her band når de slippes løs.

Derfor er det egentlig også glædeligt, at de på EP’ens 5. og sidste nummer, titelsangen “Trældom”, justerer udtrykket en lille smule og forsøger sig med mere lavtempo sludget metal ‘n roll. “Træl”.. har altid godt kunne lide det ord, det ligger godt på tungen, har et eller andet mystisk over sig og lyder underligt gammeldags, fra en svunden tid, i en moderne dansk sammenhæng. Nå, anyway, musikken! “Trældom” er med sine 7 minutter og 40 sekunder EP’ens længste skæring, men bandet forvalter den forlængede spilletid glimrende. De tager sig god tid med en stemningsfuld, og efter deres forhold ret afdæmpet, intro, der stille, roligt og en smule ildevarslende bygger op i næsten 2 minutter. Og så leverer Bersærk EP’ens største “langsomt og sejt vip med hovedet” øjeblik. Vi skal 3 minutter ind i nummeret inden vi hører første livstegn fra Popp med et “YEAH”, og så tromler Bersærkerne videre. Det er i bund og grund de samme tricks som i de tidligere numre bandet benytter sig af, bare sat en anelse ned i tempo og mere tungt kværnende. Trældom lukkes med EP’ens højdepunkt.

Du skriger mod himlen
Uden rigtig at vide hvorfor
Du kæler for døden
Så du kan mærke dig selv

For at bruge et lidt fortærsket udtryk, så er der simpelthen bare smæk for skillingen hos Bersærk. I princippet er musikken Bersærk leverer egentlig også en smule fortærsket, men der er ganske enkelt så mange nosser og kraft i den, at man gerne ser igennem fingrene med det. Den her EP giver mig lyst til at spænde ploven for og bare pløje en mark op, eller storme ud på et godt gammeldags vikingetogt – begge dele med Bersærk i ørerne. Med vind i sejlene og lidt god vilje lander vi på en lille, men bomstærk 5’er til Trældom.

Anmeldt af KDT

Besøg Bersærk på Facebook

Previous articleGFR Fokus: Koncerter i Aarhus, weekenden uge 6