Home Anmeldelser Baby In Vain, Island Stage, d. 22/8, Gutter Island ***** (5/6)

Baby In Vain, Island Stage, d. 22/8, Gutter Island ***** (5/6)

3071
0

Mystikken går i blodet når Baby In Vain indtager scenen.

Overbevisende. Forfriskende. Og støjende på den forførende facon. Havde jeg været sømand på de 7 have og alt det der, så ville den sagnomspundne sirene-sang være udskiftet med Baby In Vain. Og jeg ville være lige så forført og have fulgt efter tonerne og forlist med skibet, lige så hårdt som sagnet om sirenerne fortæller. Tre rock-chicks. Mere skal der ikke til. Ikke når de formår at overdække en regnvåd festival-crowd i en lun indie-atmosfære med et twist af mystik. Publikum blev taget med på en Thelma & Louise rejse – og vi alle fulgte blindt med ud over klippen.

Thelma & Louise-feelingen havde jeg dog sporet før et helt andet sted – til en privatfest i foråret, hvor Baby In Vain fyldte godt på anlægget, Prøv selv at lytte til numre som ‘Corny#1’ eller ‘Sweetheart Dreams’. Am I right or am I right?

Trommerne på Gutter Island var lige så tight som den insisterende lydkulisse af hvinende strengeinstrumenter og den melodramatiske vokal. Der florerede en symbiose gennem store dele af koncerten. Ikke mindst en symbiose blandt crowden. Men forrest på scenen gav Lola Hammerich og Andrea Thuesen os alle en lektion i støjrock’n’blues, hvor der var plads til at mærke. Mærke sig selv, hinanden og især plads til at drive med. Bevares, der var enkelte seancer, hvor mystikken og magien forduftede – men publikum blev hængende. Og inden længe var der mystik i luften igen.

Aftenen havde lagt sig over pladsen, og regnen stod stødt ned. Personligt skal der meget til, før jeg glemmer, at jeg står og bliver våd. Fucking hader regn. Men kombinationen af Bloody Mary-agtige shots, en stribe dåseøl og bandets live-optræden fik mig på andre tanker. Det var først da jeg skuede til venstre for at give min makker en highfive mod slutningen af koncerten, at jeg opdagede HVOR meget det regnede … og HVOR våd jeg var = pissevåd. Men let’s face it. I’ll do it again anytime.

Gaffa konstaterede tilbage i januar, at Baby In Vain blev store i 2014. Og hvis ikke de når at blive ”store” i år, så er jeg helt klar over at 2014 er startskuddet!

Slutter som jeg startede med et enkelt ord. Overbevisende. (Og mest af alt forførende).

Anmeldt af Søren Møller