Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Wizard Of Love: Smile (EP) ★★★★★☆

Wizard Of Love: Smile (EP) ★★★★★☆

2264
0

Ahhhhhhhhh…. Ja, det dækker nogenlunde den følelse jeg sidder tilbage med, efter at have været i selskab med den danske støj-rock duo Wizard Of Love og deres seneste EP, Smile.

Wizard Of Love spiller en rask omgang beskidt støj-rock gennemsyret af fængende melodier og 90’er referencer, hvor jeg hører bands som The Jesus and Mary Chain, Dodgy, tidlig Blur, The Dandy Warhols og en snas The Raveonettes/Sune Wagner. På trods af de mange referencer, har duoen formået at skabe deres helt egen og selvstændige, og ikke mindst, nutidig lyd, som alligevel sender undertegnede direkte tilbage til start 90’erne – det er sgu en dejlig tur.

Smile er produceret i samarbejde med Adam Olsson (TGTB, Baby Woodrose, Sort Sol) og Sebastian T. W. Kristiansen (The Setting Son, Emma Acs), og 2 sange fra EP’en, “Stranger To You” og “In Your Mind” har allerede haft æren af airplay på både P6 Beat og selveste P3.

Det er i den grad fortjent, for lige så beskidt, uperfekt og støjende lyden til tider kan være, ja, lige så poppet og melodisk er den, og det fungerer helt perfekt. Helt perfekt, eller meget tæt på, er også variationen af indholdet på EP’en, der starter utrolig stærkt ud med “Half Awake”, der lugter meget af The Raveonettes og specielt Sune Wagner. Der hersker lidt den samme atmosfæriske feel, og der er da også dømt surf og godt med fuzz, i et godt mix med et stærkt vers og omkvæd.

På “A Stranger To You” forsætter vi i det støjende/fuzzede spor, men denne gang er det Dandy Warhols der har smittet lidt af på duoens sangskrivning, uden det på nogen måde bliver plagiat. Det er rocket, det er poppet, det er støvet, det er syret og det er lige i øjet.

Lige i øjet er næste skæring, “It Was You” så sandelig også. Her er tempoet skruet ned, og giver et fint pusterum, ikke at man er synderligt forpustet, men det passer fint med en semi-ballade, midt på pladen. Som sagt en semi-ballade, der holder fast i lyden og det støvede univers fra forrige nummer. Et fint nummer, uden tvivl.

“In Your Mind” sætter lidt liv i løjerne igen, ikke at det er party ohne ende, men der er igen godt med støj, guitarsolo og et orgel, og de rammer en lyd der minder om et mix af Dodgy og Blur’s lyd på deres debut Lesiure, yes, vi er næsten 25 år tilbage i tiden. EP’en sluttes af med titelnummeret “Smile”, en happy-go-lucky skæring, der fint samler udtrykket på EP’en, og lukker af med manér.

Så ja, Ahhhhhhhhh…. Det her er bare forbandet godt håndværk, og ikke ligefrem noget jeg havde forventet at blive mødt af, da der første gang blev trykket play, på EP’en på duoens Soundcloud-side. Samtlige sange på Smile har deres forcer, alle er så sandelig et stykke over middel, og samtlige sange emmer generelt af livsglæde, overskud og pisse god smag, som jeg kvitterer med 5 stjerner for. Klart en af årets beste upcoming EP’er og et sublimt soundtrack til foråret, og ikke mindst sommeren, når den engang kommer forbi.

Anmeldt af Thomas Bjerregaard Bonde

Besøg Wizard Of Love på facebook

Previous articleJakob Thorkild: Be Strong ★★★☆☆☆