Home Anmeldelser - Albums & EPer Albums & EPer Whores & Thieves: Anti Echo Chamber ***** (5/6)

Whores & Thieves: Anti Echo Chamber ***** (5/6)

2147
0

Vestjyske Whores & Thieves udgiver mandag deres debutalbum, ’Anti Echo Chamber’, en udgivelse vi har set frem til her på GFRock efter bandets glimrende EP ’The Ugly Truth’, hvor undertegnede udnævnte bandet til nogen, man skulle holde øje med på den danske rockscene.

Bandet indspiller i one-take, det vil sige at der ikke autotunes eller lægges ekstra effekter ind. Dét koncept klæder Whores & Thieves’ musik og man sidder på intet tidspunkt og savner den polerede produktion, der definerer meget af den musik, rock såvel som andre genrer, der sprøjtes ud over de sagesløse masser fra de fleste radiokanaler. Bevares, lyden er lidt mudret her og der, men det gøres der fuldt ud op for, ved at man får en fornemmelse af rent faktisk at stå i den vestjyske hedejord, med Whores & Thieves’ forstærkere lige rundt om ørerne.

Første track, ’Digging Holes’, har allerede fået airplay på P6 Beat, og var også med på ’The Ugly Truth’. Et tungt og sejt rocknummer, som stadig fungerer på albummet. Det samme gør ’Hollow Drive’, som også var med på EP’en, og den bliver endda bare ved med at vokse på mig. Det er en monsterfed rocksang, der, ligesom ’Digging Holes’, som en tank kører frem over den sagesløse lytter med rytmesektionen som larvefødder, mens guitarerne kanonerer salver ud over slagmarken. ”The sun is setting and it’s time to move”, synger Christian Bonde, og vi rykker videre til næste track.

’For The Sake of My Condition’ buldrer også ganske tungt, men er til gengæld også ganske catchy, trods en også mærkbar desperation i Bonde’s vokal. Man får lyst til at skrige med.

‘Generation’ er også en glimrende skåret rocksang, ikke helt så tung, men igen med tungt tromlende trommearbejde af Jens Refsgaard. Det kunne sagtens være et emne til radioen og især omkvædet sidder lige i rockens vitrineskab med linien ”I’m your modern day caveman/that’s who I am”.

Efter den hårdtrockende og tunge kvartet, der indleder albummet, sættes farten lidt ned på ‘It’s Getting Ugly’, som også er fint skruet sammen, inden der er tung rockprædiken på ’Old Man’s War’. Næste nummer i rækken, ‘Mr. Warmonger’ viser en ny side af Whores & Thieves. Der er stadig en tung bund, men de snerrende guitarsalver holder pause, og inspirationen fra det rurale ørken-USA er tydelig.

‘Evelyn’ (også med på EP’en) indledes med et guitarriff som D:A:D nok godt kunne blive lidt misundelige på, og fortsætter som en opvisning i, hvordan tung rock skal skæres. Varieret guitararbejde fra Jeppe Nielsen og Thomas Callesen og den rytmiske torden fra bassist Lars Märker og Refsgaard på trommerne, gør at sangen leviterer et stykke op over den gennemsnitlige rocksang.

‘Hordes’ er sidste nummer der også var med på EP’en, og er også det første nummer bandet lavede sammen. Det er også fra en linie i sangen, bandnavnet stammer, så selvfølgelig hører nummeret med på albummet. Det er en tung og dyster sang, der sætter en blakket, postapokalyptisk stemning op. ”Everything right seems wrong/ Everything right’s done wrong”, lyder det smertelige budskab.

‘Old Engine’ byder på banjo og hér får man fornemmelsen af at stå bag en lade i Nevada’s ørken, eller på den vestjyske hede, blandt rækker af udtjente Oldsmobiles. Ja, sgu! Whores & Thieves’ motor føles dog ikke gammel, den spinder fortsat fint og fortsætter turen gennem det golde landskab med ‘Murderer’, endnu en tung og dyster rocksang,

Sidste track på albummet er den glimrende, bluesede rocker, ‘Definition of Sin’, hvor vi får at vide at ”there is a storm coming, it’s moving in”. Og ja, Whores & Thieves stormen er her og er klar til at rasere rocklandet. De vestjyske guitarslingers ville jeg nødigt møde i en duel på en støvet hedevej, men det er en udpræget fornøjelse at lægge ører til deres stilsikre, hedemudrede rock’n’roll.

Efter efterhånden en del gennemlytninger, bliver sangene ved med at vokse på undertegnede. Er det perfekt? Næ, men det skal det heller ikke være, og Whores & Thieves lever fuldt op til de høje forventninger, de satte med ’The Ugly Truth’. De leverer hede-rock med store cojones og enorm slidstyrke. Vestjyderne fortjener et gennembrud i rock-Danmark for ’Anti Echo Chamber’, ligesom de har fået på mit anlæg. Så min anbefaling er: Gå ud og køb dig et eksemplar og rock igennem!

’Anti Echo Chamber’ udkommer mandag d.8. oktober på Trechoma Records/Target Distribution. Læs vores interview med Whores & Thieves her

Like GFRock på facebook og få nyheder om rock, rul, metal and the what have you, hver dag.

Previous articleGFR Fokus: Få håret blæst af i weekenden! 4 koncerter i hovedstaden